پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14856
منتشر شده در سه شنبه, 15 مهر 1399 23:04
تعداد دیدگاه: 0

یک فرد آگاه از غیر استاندارد بودن تشکی که باعث مرگ آتش نشان جوان اصفهانی شد، خبر داد.


در حالی که روز گذشته سخنگوی سازمان ایمنی و آتش نشانی شهرداری اصفهان از مرگ مجتبی (عزیزاله) اکبری، آتش نشان 36 ساله اصفهانی در اثر عدم تعادل در یک مانور ساده خبر داد، امروز یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود مواردی را در خصوص این اتفاق به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز ارائه کرد.

وی در مکالمه ای 3 دقیقه و 24 ثانیه ای با خبرنگار ما گفت: اولا که مرحوم اکبری حدود 2 سال بود که از اتوبوس رانی به آتش نشانی منتقل شده بود و او آموزش های کافی برای انجام ماموریت های خاص آتش نشانی را ندیده بود و نباید در این مانور شرکت می کرد.

وی اظافه کرد: مرحوم اکبری پیش از شرکت در این مانور، موضوع را به مسئولان ایستگاه متذکر شد، اما با بی تفاوتی آن ها مواجه شد و از او خواستند تا نترسد! و برای پرش از روی ارتفاع آماده شود.

این مقام آگاه ادامه داد: تشکی که برای این مانور در نظر گرفته بودند برای پرش از ارتفاع حداکثر 4 متری بود، اما پرش در این مانور قرار بود از ارتفاع 8 متری اتفاق بیفتد و به دلیل غیر استاندارد بودن تشک و نبود حفاظ ایمنی، احتمال این که فرد هنگام سقوط روی تشک کمانه کرده و دوباره پرتاب شود زیاد بود که این موضوع را به مسئولان ایستگاه تذکر دادیم، ولی توجهی به آن نکردند.

وی افزود: بر اساس آئین نامه اجرای مانورهای آتش نشانی، ایمن سازی موانع، بیرون زدگی های ساختمانی و یا هر عامل پرخطری که می تواند جان ماموران آتش نشانی را به خطر بیاندازد، باید ایمن سازی شود، اما در این مانور این اتفاق نیز نیفتاد و همین مسئله باعث شد تا پس از سقوط مرحوم اکبری از ارتفاع حدود 8 متری و برخورد وی با تشک، وی کمانه کرد و با توجه به این که به گوشه تشک پرتاب شده بود، مجددا بلند شد و سرش به روی جدول کنار منطقه مانور کوبیده شد.

موضوعی که ظاهرا مورد توجه خانواده مرحوم اکبری نیز قرار گرفته و ضمن انتقاد تند از مسئولان و مدیران شهری، باعث شده تا این خانواده نیز با حضور در دادسرا شکایتی با عنوان "بر سهل انگاری منجر به مرگ" تنظیم کنند.

مجتبی اکبری آتش نشان

 

با جان برادرم بازی کردند

مرتضی اکبری نیسیانی، برادر آتش نشان اصفهانی ، با بیان اینکه صد در صد سهل انگاری باعث وقوع این حادثه و فوت برادرش شده، به ایسنا گفت: به گفته همکاران برادرم تشک آتش نشانی در کنار جدول بوده و اطراف آن هیچ حفاظ و توری نبوده است. وقتی برادرم از ارتفاع می پرد، گوشه تشک فرود آمده و کمانه می کند و برمی گردد، درحالی که پس از سقوط سرش به جدول کنار تشک برخورد کرده و فوت می کند.

وی با تاکید بر این که با جان برادرم بازی کردند افزود: ما شکایت کردیم و باید جواب بدهند که چرا ایمنی لازم را درنظر نگرفته اند و حالا جوان ۳۶ ساله جان خودش را از دست داده است!

اکبری گفت: همکارانش هم از ارتفاع روی تشک پریده اند، اما برادرم چون گوشه تشک افتاده و بیرون برگشته، سرش به جدول برخورد می کند، درحالی که هیچ حفاظی هم نبوده که مانع شود. حداقل اگر حفاظی دور تشک بود یا تشک جایی بود که جدول نبود بعد از سقوط دست و پایش می شکست اما سرش ضربه نمی دید و فوت نمی کرد.

نمی توانم اظهار نظر کنم

محسن گلابی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز با تاکید بر این که هنوز برای اظهار نظر زود است، گفت: حادثه معمولا یا بر اثر سهل انگاری صورت می گیرد یا عمدی و این موضوع در حال بررسی است.

حالا مجتبی دو فرزند خردسالش را گذاشت و قربانی پافشاری مدیری شد که در برابر انتقاد منتقدین از ریاست افراد بی تجربه بر سازمان تخصصی آتش نشانی حمایتی تمام قد کرد تا اینچنین با جان جوانانی که قطعا مانند فرزندان همین مدیران برای سالیان آینده خود آرزوهای رنگین داشتند، بازی کنند.

 

 

اخبار مرتبط:

آتش نشانی اصفهان در حمله به آتش فرضی کشته داد

 

نوشتن دیدگاه