چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 13735
منتشر شده در یکشنبه, 12 مرداد 1399 16:31
تعداد دیدگاه: 0
تشریح-و-تبیین-برنامه‌های-آموزش‌وپرورش-و-موارد-مشترک-با-وزارت-راه

اعضای شورای معاونان درچهارمین برنامه گفتگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر راه و...

اعضای شورای معاونان درچهارمین برنامه گفتگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شدبه تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش و حوزه‌های مشترک همکاری پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سومین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت راه و شهرسازی که با محوریت موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و عبدالرضا محمد اسلامی در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، تصریح کرد: بر اساس ماده ۵قانون حمایت از معلولان، تمام دستگاه‌ها در دو حوزه مناسب‌سازی و دسترسی‌پذیری موظف هستند در این زمینه اقدام کنند لذا باید به سمت شهر دوستدار انسان برویم لذا اقدامات ما در این مسیر باشد.

سید جواد حسینی بر مطالبه گری از صداوسیما مبنی بر ایجاد تغییر نگرش در جامعه نسبت به معلولین تأکید و عنوان کرد: در شهر مشهد سی مدرسه در اطراف حرم رضوی وجود دارد که دیگر قابل‌استفاده به‌عنوان مدرسه نیست، لذا به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد می‌شود با تغییر کاربری، این مدارس به مجتمع‌های فرهنگی رفاهی و اقامتی برای فرهنگیان تبدیل شود.

علیرضا کاظمی گفت: در راستای فرهنگ‌سازی و ایمن‌سازی، توجه ویژه‌ای به ارتقای فرهنگی مدارس مستقر در حاشیه راه‌ها شده اما کافی نیست و باید در این زمینه بیشتر کار شود.

وی افزود: کاهش سن اتوبوس‌های ویژه حمل دانش آموزان به زیر ۵ سال با توجه به امکانات موجود، ظلمی به‌حق مناطق محروم است لذا پیشنهاد می‌شود این تصمیم‌گیری در این خصوص به استان‌ها واگذار شود. برای اتوبوس‌های اردوهای دانش آموزان دستور دهید بلیط ریلی برای دانش آموزان اختصاص داده شود و تخفیف نیز بدهید.

در معماری شهری هیچ نظمی دیده نمی شود

معاون آموزش ابتدایی گفت: ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی و نوآموز داریم که اغلب در فضاهایی تحصیل می‌کنند که ساختمان‌های آن معماری متناسب و مطلوب برخوردار نیستند.

رضوان حکیم زاده با اشاره به معماری اصیل ایرانی در بافت‌های قدیمی اظهار کرد: امروزه ما شاهد آن هستیم که نه‌تنها هیچ تمایزی بین معماری ساختمان شهرهای مختلف وجود ندارد بلکه هیچ نظم ظاهری در نمای ساختمان‌ها نیز وجود ندارد درصورتی‌که دانش آموزان نیازمندند در محیط‌هایی با چشم‌انداز زیبا زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان‌ها و فضاهای فاقد نظم و معماری مناسب باعث آشفتگی و به‌هم‌ریختگی بصری می‌شود لذا وزارت راه و شهرسازی می‌تواند برای رفع این مشکل تلاش کند.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: حمل‌ونقل جاده‌ای، تعمیرات هواپیما، رشته های دریایی، تعمیر ماشین های راه سازی و … از جمله رشته های مهارتی هستند که در هنرستان های ما تدریس می شوند و از عرصه های مشترک بین دو وزارتخانه است.

علیرضا کمرئی افزود: بسیاری از رشته‌های مهارتی در هنرستان‌ها داریم که می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک باشد لذا برای توسعه آن وزارت راه و شهرسازی می‌تواند تلاش کند.

معاون آموزش متوسطه گفت: با توجه به جذب نیرو، جهت‌گیری رشته‌های مهارتی می‌تواند به سمت شهرسازی ادامه پیدا کند.

طرح مقاوم‌سازی مدارس می‌تواند الگویی برای مقاوم‌سازی منازل باشد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با اشاره به برگزاری همایش معماری و مدرسه ایرانی با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: ضوابط مقاوم‌سازی مدارس را می‌توان به منازل هم تعمیم داد.

وی از کار روی موضوع ساختمان سبز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی خبر داد و گفت: کار پژوهشی در این مورد در حال انجام است.

رخشانی‌مهر موضوع مکان‌یابی مدرسه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: برای این موضوع در کشور مجموعه سازمان‌یافته‌ای نداریم لذا اخیراً شاخص‌هایی در این خصوص تعیین کردیم که به‌زودی آن‌ها را ابلاغ می‌کنیم.

وی گفت: ۶۲ درصد قیر رایگان مربوط به وزارت راه است که طبق قانون از این مقدار، ۵ درصد مربوط به آموزش‌وپرورش است لذا شایسته است سهمیه آموزش‌وپرورش کاهش نیابد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص مسکن مهر گفت: ۳۴۰۰ کلاس درس با مشارکت ۵۰ درصدی دو وزارتخانه در محل احداث مسکن‌های مهر ساخته شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس گفت: در اسناد زمین‌های آموزش‌وپرورش، بیش از ۶۰ هزار مورد ملک فاقد سند وجود دارد.

وی افزود: گاهی حقوق آموزش‌وپرورش توسط وزارت راه نادیده گرفته می‌شود لذا شایسته است این موضوع بیش‌ازپیش رعایت شود.

احمدی لاشکی بر رعایت حقوق آموزش‌وپرورش در انبوه‌سازی تأکید و تصریح کرد: در صورت امکان، مسکن‌هایی که مربوط به فرهنگیان می‌شود و وزارت راه و شهرسازی در احداث آن دخالت دارد، رنگ و بوی مدرسه داشته باشد.

طرح اقدام در زمینه ایجاد ایمنی جاده در دستور کار است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اظهار کرد: دفتر سلامت طرح ایمنی در جاده را پیگیری می‌کند و آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه می‌کند.

حمیدی گفت: در صورت امکان کارگروه مشترکی بین دو وزارتخانه با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه ایمنی جاده‌ای برای مدارس حاشیه جاده‌ها تشکیل شود.

حذف ثبت‌نام مجدد فرهنگیان متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی مسکن از مطالبات فرهنگیان است

مدیرکل تعاون و پشتیبانی اظهار کرد: طرح تأمین ۱۷۰ هزار مسکن برای فرهنگیان با اولویت زوج‌های فرهنگی و زنان فرهنگی سرپرست خانوار ازجمله اقداماتی است که با مساعدت وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

کریمی فر افزود: در این طرح ۳۱۰ هزار فرهنگی متقاضی مسکن بودند که پس از بررسی‌های لازم، ۷۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند لذا این موضوع به‌سرعت اطلاع‌رسانی شد.

کریمی افزود: در طرح مذکور، شاهد کلنگ زنی ۱۹۸۶۴و احد مسکونی، در ۱۳ استان در ۱۵ اردیبهشت‌ماه بودیم. همچنین ۱,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بین ۲۰ هزار فرهنگی واجد شرایط در ۱۳ استان توزیع شد.

وی با اشاره به اجباری شدن ثبت‌نام مجدد فرهنگیان متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی مسکن، اظهار کرد: حذف ثبت‌نام مجدد فرهنگیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن و تعیین جامعه هدف خواسته آموزش‌وپرورش از وزارت راه و شهرسازی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران: مهم‌ترین مشکل در مسیر احداث مدارس نبود زمین مناسب است

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار کرد: بر اساس قانون برخی از فضاهایی که به سازمان راه و شهرسازی تعلق دارد باید به آموزش‌وپرورش واگذار شود، در برخی مناطق شاهد هستیم، احداث مدارس در زمین‌های موات مورد اعتراض قرارگرفته که این مشکل باید بین دو وزارتخانه حل‌وفصل شود.

وی تراکم دانش آموزان در تهران را ۳۳ نفر در هر کلاس برشمرد و افزود: این در حالی است که تراکم دانش‌آموز در هر کلاس به‌طور میانگین در سطح کشور ۲۴ نفر است.

فولادوند افزود: پس از استان سیستان و بلوچستان استان تهران محروم‌ترین استان ازنظر فضای آموزشی است و منطقه ۲۲ ازلحاظ فضاهای آموزشی وضعیت خوبی ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: نبود زمین برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۲ تهران، معضلی است که باعث شده علیرغم تصمیم خیرین برای احداث مدارس در منطقه ۲۲ متأسفانه زمین مناسب برای این موضوع وجود ندارد.

وی گفت: تشکیل کارگروهی مشترک بین دو وزارتخانه برای حل مشکل زمین برای احداث مدارس پیشنهاد می‌شود.

نوشتن دیدگاه