شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 12802
منتشر شده در جمعه, 09 خرداد 1399 21:22
تعداد دیدگاه: 0
پیش‌بینی-و-استقرار-بالگرد-در-استان-بوشهر-یک-ضرورت-انکارناپذیر-است

عکس تزیینی است ایسنا/بوشهر بارش نزولات آسمانی هرچند موهبتی الهی و مایه مزایای گسترده ای است اما...

عکس تزیینی است

ایسنا/بوشهر بارش نزولات آسمانی هرچند موهبتی الهی و مایه مزایای گسترده ای است اما نوع پوشش گیاهی فصل بهار و افزایش استقرار گیاهان یک ساله و گونه هایی از قبیل بهمن که به سرعت نیز خشک می شوند شرایط را برای ایجاد حریق که یکی از شرایط اولیه آن وجود مواد سوختنی است فراهم می کند.

آتش‌سوزی‌های متعدد اخیر در سطح استان بوشهر نیز در راستای این شرایط اکولوژیکی و محیطی است. 

صرف نظر از زحمات کلیه نیروهای یگان حفاظت در سطح استان و نیروهای فعال مردمی و دوستدار طبیعت که از جان خود مایه گذاشته اند؛ کنترل و مدیریت حریق در زمان توسعه آتش به ویژه در مراتع و  اراضی جنگلی در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور بسیار دشوار است، به نحوی که در بسیاری از موارد با توجه به گرما و دمای محیط و سرعت گسترش آن کاری سخت و طاقت فرسا است. 

نیروهای انسانی با تمام توان خود سعی می کنند بر آتش، غلبه نمایند ولی در بعضی نقاط واقعا صعب العبور است تا اینکه کل مواد سوختی و پوشش گیاهی به اتمام برسد یا به مناطقی مانند صخره ها، جاده، رودخانه و دره های لخت و فاقد پوشش یا سایر عوارض که نقش آتش بر را دارند برسد. 

مدیریت و کنترل آتش را به دو صورت می توان امکان‌پذیر کرد:

۱. انجام اقدامات پیشگیرانه مانند ایجاد آتش‌بر در مراتع و اراضی جنگلی و پارک های جنگلی که ایجاد آتش بر در آن امکان پذیر می باشد. فرهنگ سازی، آموزش و ترویج نحوه حضور و خروج در طبیعت توسط مردم در جهت پیشگیری از حریق نیز در این راستا است.

۲. در زمان حریق به خصوص در مناطق صعب العبور و ارتفاعات که امکان دسترسی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و سایر فعالان مردمی دشوار است و مهمترین اقدام آن پیش بینی هلیکوپترهای آبپاش توسط دولت مانند کشورهایی که جنگل‌ها و پوشش گیاهی مرتعی گسترده دارند.

آتش سوزی های اخیر و تصاویر تلاش نیروهای یگان‌های حفاظت منابع طبیعی استان و نیروهای مردمی با حداقل امکانات نشان می دهد که عدم وجود و حضور و همکاری سریع جهت استقرار بالگرد و چرخبالهای آبپاش حتی تلاش و جانفشانی های این نیروهای زحمتکش را نیز اثرگذار می نماید.

قطعا حضور بالگرد در مناطق صعب العبور در زمان شروع آتش سوزی کارامدترین راهکار برای مدیریت و اطفای آتش است، لذا پیش بینی و استقرار آن در سطح استان توسط مدیریت بحران به خصوص در این ماه‌های گرم سال یک ضرورت انکارناپذیر است.

*علیرضا منصوری /کارشناس منابع طبیعی

انتهای پیام 

نوشتن دیدگاه