کد خبر: 8685
منتشر شده در شنبه, 23 شهریور 1398 14:08
تعداد دیدگاه: 0
۸۶-کسب‌وکار-متقاضی-اتصال-به-سروا

پلت‌فرم "سروا" یک درگاه ارتباط بخش غیردولتی به بخش دولتی است که به کمک آن، امکان استفاده‌ی...

پلت‌فرم "سروا" یک درگاه ارتباط بخش غیردولتی به بخش دولتی است که به کمک آن، امکان استفاده‌ی کسب‌وکارها از داده‌های دولتی از طریق این درگاه امکان‌پذیر می‌شود و گزارش سه ماهه نخست بهره‌برداری این سامانه نشان می‌دهد با تقاضای ۸۶ کسب‌وکار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده و در حال حاضر ۳۴ کسب‌وکار در حال دریافت خدمات دولتی هستند.

به گزارش ایسنا، پروژه سروا مرکز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی و عمومی با هدف به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات دولتی برای استارت‌آپ‌ها است و بسترساز تعامل یکپارچه و ارائه سرویس به کسب‌وکارهای مورد تأیید روی یک زیرساخت یکپارچه و مطمئن است. از مزایای این سرویس می‌توان به ارتباط با یک‌نهاد مشخص در دولت و عدم ایجاد سردرگمی، بهبود ارائه خدمات دولت الکترونیک، یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم‌افزارهای دولتی بدون اتصال مستقیم به دستگاه‌ها، کاهش هزینه‌های دولت، حمایت از سامانه‌های داخلی اشاره کرد.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این طرح، با بیان این‌که دولت باید به کسب‌وکارهای نوپا خدمات ارائه دهد، گفته بود: وقتی یک کسب‌وکار نوپا سایتی را راه انداخته که از طریق آن سایرین تبلیغات خود را ارائه کنند، ممکن است یک عده سودجو در این فضا با قیمت‌ها بازی کنند و امنیت روانی جامعه را بر هم بزنند. در پروژه «سروا» خدمات دولت به این کسب‌وکارهای نوپا تسهیل می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند کاربرانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند را با استفاده از داده‌های موجود در بانک اطلاعاتی اپراتورها تصدیق هویت کنند.

گزارش سه ماهه نخست بهره‌برداری این سامانه که از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران منتشر شده نشان می‌دهد در سه ماه گذشته با تقاضای ۸۶ کسب‌وکار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده است و در حال حاضر ۳۴ کسب‌وکار در حال دریافت خدمات دولتی هستند. اکنون خدمات مربوط به ثبت‌احوال، شاهکار (احراز هویت)، اطلاعات جغرافیایی (GNAF) و خدمت بنیاد شهید و ایثارگران روی این سامانه ارائه می‌شود. همچنین تا انتهای شهریورماه خدمت مربوط به آموزش‌های فنی-حرفه‌ای (مانند تائید مدرک فنی-حرفه‌ای) نیز ارائه خواهد شد.

«سروا» واژه‌ای فارسی است به معنای عمارتی که درهای آن گشوده شده است و می‌تواند تمثیلی باشد از دولتی که داده‌های خود را به روی کسب‌وکارها بازکرده. به همین دلیل سروا به‌عنوان پلت‌فرم اتصال کسب‌وکارها به مرکز تبادل ملی داده‌ها (NIX) نام‌گذاری شده است.

پس از رونمایی از سامانه سروا در مراسم روز جهانی ارتباطات سال جاری و در سه ماهه نخست، برخی از کسب‌وکارهایی که متقاضی استفاده از داده‌های عرضه‌شده هستند، به این سامانه متصل شده‌اند. این سامانه یک سامانه تکاملی است و به‌مرور زمان و با مشارکت سازمان‌های دولتی تکامل خواهد یافت. به‌منظور حفظ حریم خصوصی و حفاظت از حقوق شهروندی لازم است تا از گسترش بی‌مورد و احراز هویت‌های غیرضروری جلوگیری شود، به همین دلیل در ارائه این خدمت نیاز به تأییدیه ضرورت احراز هویت نیز وجود دارد و بدیهی است که به‌تمامی کسب‌وکارها چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.

انتهای پیام