کد خبر: 5132
منتشر شده در یکشنبه, 26 اسفند 1397 13:21
تعداد دیدگاه: 0

سال 97 رو به پایان است و نوروز نزدیک و نزدیک تر می شود وطبق آیین هر ساله با آمدن نوروز در روز های پایانی سال تب وتاب خرید انواع کالاهای اساسی مانند مواد غذایی،پوشاک و... بالا میگیرد آما گویی امسال با وجود شرایط اقتصادی موجود بازار ها خلوت هستند و آن چنان تب و تاب سال های گذشته را ندارند و کسی...


به گزارش پایگاه خبری همراز نیوز ؛سال 97 از نظر اقتصادی سالی پر تورم بود ، در ابتدای سال بود که با نوسانات ارز موج گرانی در بازار تنین انداز شد به گونه ای که دلار خود را تا مرز 19 هزار تومان رسانید و نرخ تورم به 16 درصد رسید و بازار ها شاهد چسبندگی قیمت کالاهای اساسی شدند به این معنی که همه چیز گران شده و خانواده ها برای برآورده کردن نیاز هایشان باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.
با بالا رفتن نرخ ارز ارزش ریالی ایران کمتر و کمتر شد و هر روزه از قدرت خرید مردم کاسته شده و سفره خانواده ها کوچک و کوچک تر شده است و معیشت روزانه دغدغه اصلی اغلب خانواده ها شده است .
حال با نزدیک شدن نوروز و تب و تاب خرید نوروزی موج گرانی دوباره خود را به رخ مردم کشید و سرپرستان خانوار ها را به این فکر انداخت که چگونه با حقوق و عیدی اندکی که دریافت میکنند بتواند از عهده هزینه مایحتاج و مخارج سنگین نوروز بربیایند و هر آنچه که نیاز خانواده است را تهیه کنند .
عیدی امسال کارگران قردادی و پیمانی طبق اعلام اتحادیه کارگران برای کارگرانی که یک سال کامل درواحد مربوطه کار کرده باشد حداقل 2 میلیون 228 هزار 112تومان و حداکثر 3 میلیون 342هزار 168 تومان و عیدی کارگران ساده حداقل یک میلیون 850 هزار تومان و حداکثر 2 میلیون 780 هزار تومان و عیدی کارمندان دولت یک میلیون 78 هزار تومان اعلام شده است .
اکنون با این مبلغ عیدی که برای کارگران در نظر گرفته شده که اکثر کارفرما ها زیر بار آن نمی روند و مبلغی پایین تر از مبلغ اعلامی تا حداکثر یک میلیون تومان پرداخت میکنند. بازارها و خیابان ها را نه می توان شلوغ نامید نه می توان گفت که سوت کور است و اکثر آن هایی که به بازار آمده اند میگوند برای مقایسه قیمت ها آمده اند و تعداد کمی هستند که کالا هایی را خریداری میکنند .
در این میان فروشندگان هم از وضیعت بازا راضی نیستند واز کسادی باز میگویند و این که در طول روز فقط در حال پاسخ گویی و قیمت دهی هستند و عده کمی هستندکه چیزی خریداری میکنند ، فقط فروشندگان لباس کودک هستند که مقداری از بازار راضی هستند و میگویند:والدین خرید برای خودرا فاکتور میگیرند آما همچنان برای فرزندانشان خرید میکنند .
تورم بالا عیدی ناچیز
حال با وجوداین رکود بازار وتورم موجود نگاهی می اندازیم به هزینه هایی که با عیدی ناچیز باید تهیه شود .
یکی از اغلام اساسی هر خانواده گوشت و مرغ است که این روز ها با نوسانات زیادی روبرو بوده به گونه ای که مرغ به مرز15 هزار تومان و قیمت گوشت به مرز 110 هزار تومان رسید .
اگر بخواهید چهار کیلو گوشت کیلویی 102 هزار تومان خریداری کنید 408 هزارتومان وبرای پنج کیلو مرغ کیلویی 12 هزار تومان 60 هزار تومان باید پرداخت کنید این گونه 468 هزار تومان از عید فقط برای مرغ وگوشت هزینه شده است و مقدار زیادی از مایحتاج مانده است .
تا کنون 468 هزار تومان از عیدی به فرض یک میلیون تومانی خرج شده است حال اگر بخواهید برنج متوسط ایرانی خریداری کنید برای شما کیلویی 14 هزار تومان آب میخورد با این حساب برای 10 کیلو برنج ایرانی متوسط باید 140 هزار تومان پرداخت کنید.با این حساب 608 هزار از حقوق برای سه قلم از کالای اساسی خرج شده است و فقط 400 هزار تومان باقی مانده .
در ایام نوروز برای پذیرایی میوه بهترین گزینه است اگر بخواهید پنج کیلو پرتغال کیلویی هشت هزار تومان ،چهار کیلو سیب درختی کیلویی هشت هزار تومان ، سه کیلو خیار گلخانه ای کیلویی هفت هزار تومان ، سه کیلو کیوی کیلویی هشت هزار تومانی و دو کیلو لیموشیری کیلویی چهار هزار تومان خریداری کنید 120 هزار تومان باید پرداخت کنید . البته سبزیجات هم دست کمی از مابقی اجناس ندارد و گویی کم کم سبزیجات هم از سر سفره ها حذف خواهد شد حال اگر همین 120 هزار تومان هم برای سبزیجات کنار بگذاریم 240 هزار تومان میشود و با آن 608 هزار تومان خرج شده 848 هزار تومان از عیدی یک میلیون تومانی خرج شده است. و این در صورتی است که بخواهید هزینه ها را به حداقل برسانید.
حال بعد از خرید اغلام خوراکی آجیل و پوشاک میماند که با حساب اثر انگشتی برای دوکیلو آجیل کیلویی 160 هزار تومانی 320 هزار تومان باید پرداخت شود برای هر تکه لباس بچه گانه بین 50 تا 120 هزار تومان ، برای شلوار لی مردانه ایرانی مبلغی بالای 100 هزار تومان ،پیراهن مردانه مبلغی بالای 60هزار تومان ،مانتوی ساده زنانه مبلغی بالای 150 هزار تومان ،شلوار و کفش زنانه مبلغی بالای 100 هزار تومان باید پرداخت شود .
با این حساب فکر نو نوار کردن خانه را که باید از فکر ها دور کرد هیچ عیدی که داده اند هم که تمام میشود هیچ تازه حقوق دریافتی را هم تمام و کمال بایدگذاشت تا شاید بتوان مقداری از این اغلام را خریداری کرد البته با این شرایط فکر سفر در نوروز را هم باید از ذهن ها دور کرد.
اکنون با یک حساب سر انگشتی از مایحتاج زندگی میزان تورم مشخص شده البته این حساب سرانگشتی با توجه به نرخ نامه اتحادیه ها است که بسیاری از آن ها تخیلی به نظر میرسد و در واقعیت با مبلغی بالا تر این چیزا مواجه هستیم .
لازم به ذکر است که وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار موظفند که در این شرایط با نظارت ها و بازرسی اصناف عمده فروشان و خرده فروشان در آستانه نوروز کالا های مورد نیاز مردم اعم از آجیل و خشکبار ،پوشاک و میوه تره بار را تحت کنترل در آورده تا جامعه ایرانی بتواند در این برهه اقتصادی سخت با مشکلات کمتری عبور کند .
اکنون با وجود تورم آشکار و هزینه های بالای خانوار ها وزرات خانه ها و سازمان های ذی ربط موظفند برای افزایش قدرت خرید اقشار آسیب پذیر فکری اساسی کنند اما آیا تا کنون فکری کرده اند یا همچنان باید با این وضع اقتصادی کنار آمد البته صحبت ها حاکی از آن است که وضعیت در سال 98 بد تر می شود که بهتر نمی شود.

 

گزارش از اکرم ماندنی زاده