پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4361
منتشر شده در پنج شنبه, 24 اسفند 1396 20:24
تعداد دیدگاه: 0

«بهار سال آینده در استان اصفهان بارش های رگباری به خصوص در نیمه غربی داریم و این کم بارشی نسبت به شرایط نرمال و سال گذشته در سرچشمه بیشتر به چشم می خورد. این درحالی است که از اوایل فروردین 97، بین یک تا 1/5 درجه سانتیگراد افزایش دما خواهیم داشت.»

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در جمع خبرنگاران این مطلب را اعلام کرد و گفت: شرایط امروز جهان، کشور و استان اصفهان به گونه ای است که مردم و در کلان، تصمیم گیران و تصمیم سازان باید تدابیر لازم برای سازگاری با کم آبی و خشکسالی را اتخاذ کنند.

مجید بیجندی اظهار کرد: امروز می توان چهره جبر طبیعت را در استان مشاهده کرد و باید آمادگی در حوزه مدیریت با رخدادهای طبیعی، وجود داشته باشد و روند سازگاری با این تغییرات را آهسته آهسته تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در گذشته روند معناداری به کار گرفته می شد امروز به بهترین نحو می توانستیم مشکلات خشکسالی و آبی را مدیریت کنیم، افزود: امروز باید به سوی یک مدیریت دقیق، علمی و کارشناسی حرکت کرد.

بیجندی استان اصفهان را استانی کم بارش در کشور در سال جاری اعلام کرد و گفت: درصد تغییر بارش در استان اصفهان از اول مهر تا بیستم اسفندماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و استان اصفهان پنجمین استان کشور در حوزه کم بارشی است و نسبت به سال گذشته 58 درصد کمبود بارش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، وضعیت استان در بلندمدت نسبت به سال گذشته را هم وضعیت بهتری ندانسته و می گوید: استان اصفهان در کشور، در رده پنجم، کمترین میزان بارش دریافتی قرار داشته است. وی گفت: اما وضعیت شهرستان های استان اصفهان در تغییر بارش در مقایسه با بلندمدت به گونه است که میزان کم بارشی در میمه، داران و ... با درصدهای متفاوت کمتر از میزان قابل پیش بینی بوده است و در میمه نسبت به آمار بلندمدت 85 درصد نزولات آسمانی کمتر بوده است و در اکثر شهرستان ها در سال جاری کم بارشی داشتیم ولی در ورزنه، کبوترآباد و... میزان بارش نسبت به سال گذشته رشد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در کل استان اصفهان تا بیستم اسفندماه سال جاری باید در یکسال زراعی میزان دریافت بارش 65 درصد باشد که تا امروز 20 درصد بارش دریافت کرده است. این درحالی است که شرایط در شهرستان های استان اصفهان هم در این زمینه خوب نیست و میزان بارش کمتر است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه موضوع مهم دما را پیش کشید و افزود: آمارها نشان می دهد در بهمن ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اکثر شهرستان های استان افزایش دما داشته اند و دمای ایستگاه های استان اصفهان هم در بهمن ماه سال جاری نشان می دهد در شرق اصفهان دمای 25 درجه ثبت شده که این نشان از تغییر اقلیم دارد.

وی از 21 سال بدون خشکسالی در استان اصفهان تا امروز خبر داد و گفت: در دوره هفت ساله نیز 97 درصد استان دچار طبقات مختلف خشکسالی بوده و فقط 3 درصد در زمان خشکسالی بلندمدت وضعیت نرمال بود. این درحالی است که در این راستا 95 درصد جمعیت استان دچار خشکسالی بلندمدت هستند که این اثراتی در کشاورزی، مهاجرت و... به جا می گذارد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: میزان بارش دریافتی استان اصفهان تا بیستم اسفندماه سال جاری 31/6 میلیمتر بوده که نسبت به بلندمدت مشابه 68 درصد و نسبت به سال گذشته 58 درصد کاهش دارد.

بیجندی ارتفاع برف را فاکتور مهمی برای حوضه زاینده رود برشمرد و گفت: میزان بارش برف در کوهرنگ در سال گذشته، 16 سانتیمتر بود ولی امسال صفر بوده است و جمع بارش ها در کوهرنگ از مهرماه تا 20 اسفند، 400 میلیمتر بود.

بیجندی افزود: ضرورت دارد با تدبیر مسئولان کشور و استان، مهمترین راهکار برای سازگاری با اقلیم فراهم گردد.

وی اذعان کرد: امروز در کشورهای جهان آب برای شرب و استحمام در هتل‌ها از هم جدا شده، اما ما این ابتدایی‌ترین کار را هم نتوانستیم انجام دهیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان درخصوص باروری ابرها هم گفت: باروری ابرها یک اصل علمی قابل قبول است و اساساً ما باروری ابرها را رد نمی‌کنیم اما معتقدیم باید این کار علمی و تخصصی و کارشناسانه بررسی شود و تجهیزات لازم نیز مهیا باشد.

بیجندی ادامه داد: مرکز باروری ابرها 20 سال است در یزد فعالیت می‌کند که اگر اثربخش بود، امروز ما گیلان دیگری در مرکز کشور داشتیم.

وی در ادامه افزود: فرمانده هوافضای سپاه و وزیر نیرو با رئیس سازمان هواشناسی کشور جلسه داشته و دیدگاه‌های هواشناسی بررسی و قرار شد پیرامون باروری ابرها مطالعات لازم صورت پذیرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان هم با بیان اینکه وضعیت کم بارشی در کوهرنگ امسال بی‌سابقه بود، گفت: همزمان با کم بارشی ما افزایش دما در سال زراعی جاری را داشتیم. حاجی بابایی افزود: در حال حاضر 13 درصد مخازن آبی استان اصفهان پر است و رطوبت خاک در اکثر مناطق استان، پایین است و بارش مؤثر در منطقه نخواهد بود.

 

منبع:نصف جهان

نوشتن دیدگاه