کد خبر: 4356
منتشر شده در سه شنبه, 22 اسفند 1396 19:02
تعداد دیدگاه: 0

دولت محافظه کار بریتانیا(UK)به رهبری ترزا مری می(Theresa Mary May)بعد از برگزیت(Brexit)(خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)به بازارهای جهانی چشم دوخته است و در نظر دارد با اقتصادهای در حال رشد همانند هند(India)و چین(China)وارد تجارت شود.


بوریس جانسون(Boris Johnson)وزیر مشاور در امور خارجه و مشترک المنافع بریتانیا(UK)در سفرش به هند(India)که ماه گذشته انجام شد تلاش نمود که پیش از خراب کردن پل ها با اتحادیه اروپا(EU), پل های تازه ای بسازد.
بوریس جانسون در هند گفت:ما شاید اتحادیه اروپا را ترک کنیم و شاید بتوانیم دوباره کنترل مرزهایمان را در دست بگیریم اما این بدان معنی نیست که میخواهیم پل متحرک را به دنبال خودمان بکشیم.
اما منتقدان عقیده دارند که بریتانیا دقیقا در همین مسیر پیش می رود و هر چند که به طور مثال بریتانیا از هند خواسته است, که به گفتگوهای تجاری دو جانبه روی بیاورد.
تحصیلات دانشگاهی عمده ترین مزیت بریتانیا است اما هند می گوید شمار دانشجویان هندی که در بریتانیا تحصیل می کنند به دلیل سخت گیری های لندن(London)در دادن روادید بعد از برگزیت(Brexit)بشدت کاهش داشته است.
هندی ها اعتقاد دارند که این مذاکرات خیابان یک طرفه نیست و بریتانیا نمیتواند به فروش در سطح جهانی بپردازد اما وارداتی نداشته باشد.
بریتانیا باید بعد از برگزیت یک سیاست شفاف در ارتباط با اجازه ورود به مهاجران اعلام کند که قبولاندن این موضوع هم, از سوی دولت ترزا ماری می(Theresa Mary May)به رای دهندگان مخالف مهاجر پذیری چندان آسان نخواهد بود هر چند لندن(London)به یک نرمش در این باره امیدوار است.
در مجمع جهانی اقتصاد(The World Economic Forum)در شهر داووس(Davos)در کشور سوییس(Switzerland)خانم نیرمالا سیتارامان(Nirmala Sitharaman)وزیر دفاع هند(India)از تمایل به گفتگو برای رسیدن به توافق با بریتانیا(UK)خبر داد.
خانم سیتارامان گفت که هند به طور قطع با بریتانیا درباره موافقتنامه تجارت آزاد مذاکره خواهد کرد.
اما قطعا تا زمانی که بریتانیا کاملا از اتحادیه اروپا خارج نشود چنین توافقی امکان پذیر نیست و حتی بعد از خروج از بازار یگانه اروپا نیز سال ها طول خواهد کشید که توافقی میان بریتانیا و هند به امضاء رسیده و اجرایی شود.
بریتانیا(UK)قصد دارد که با کشورهای همسود(Commonwealth Of Nations)برای موافقتنامه تجارت آزاد وارد گفت و گو شود.
سران این کشورها قرار است در سال 2018 در لندن(London)دیدار کنند.
این همایش فرصتی مناسب برای بریتانیا(UK)است که به کشورهای همسود(Commonwealth Of Nations)من جمله هند(India)نشان دهد که درهای خود را برای تجارت آزاد گشوده است.
تحلیل گران اعتقاد دارند که به رغم بلند پروازی ها, لندن(London)سر انجام پی خواهد برد که با ترک اتحادیه اروپا(EU)رسیدن به توافق های تازه چندان سهل نخواهد بود و قطعا بریتانیا(UK)با خروج از بازار یگانه اروپا آینده ای دشوار در پیش رو خواهد داشت.


احمدرضا دلیران فیروز-تحلیل گر اقتصاد بین الملل