کد خبر: 4210
منتشر شده در چهارشنبه, 11 بهمن 1396 00:38
تعداد دیدگاه: 0

بازارهای مالی شهر در میانه هفته با افت مجدد شاخص بورس همراه شدند، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان رشد کرد و دلار آمریکا مقداری از ارزش خود را از دست داد.

بازارهای مالی شهر در میانه هفته با افت مجدد شاخص بورس همراه شدند، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان رشد کرد و دلار آمریکا مقداری از ارزش خود را از دست داد.

در این میان شاخص بورس در پی افت 488 واحدی که تجربه کرد، بار دیگر در محدوده زیر کانال 99 هزار واحدی قرار گرفت و در پایان معاملات این روز تا نیمه کانال 98 هزار پیش رفت.

همچنین در این روز مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر عملکرد این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به خروج از رکود صنعت فولاد با رشد صادرات، عضویت 75 هزار مهندس در سازمان بسیج مهندسین، حبس لوایح دوقلوی بانکی در دولت، مجوز واردات برنج تا 31 تیر 97، افزایش سهم ایران در بازار چین، پیش‌بینی عبور کسری بودجه آمریکا از مرز یک تریلیون دلار در سال 2019، افت قیمت طلا در بازارهای جهانی، چشم‌انداز تجارت 50 میلیارد دلاری بین ایران و چین در سال 2018، استان قم رکورددار شیوع آنفولانزای مرغی، سازمان‌دهی تحلیلگران بازار سرمایه، افت قیمت نفت در بازارهای جهانی برای دومین روز متوالی، تأمین 8 درصد منابع انرژی چین از ایران، پیوستن اتاق بازرگانی 67 کشور دنیا به جاده ابریشم و عقب‌گرد شاخص دلار در دومین روز کاری بازارهای بین‌الملل اختصاص داشت.

*تضعیف 488 واحدی شاخص بورس

بازار بورس در پایان این روز کاری با افت 488 واحدی شاخص بورس در پی ثبت دادوستدهای منفی در اکثر نمادها روبرو شد و همین امر منجر به سقوط این نماگر بورسی به کانال 98 هزار شد.

این شاخص در پایان بازار بر سکوی 98 هزار و 557 واحد ایستاد و به‌این‌ترتیب برای دومین روز متوالی به رنگ قرمز درآمد و از صعود به کانال 100 هزار بازماند.

حجم معاملات در این روز کاری نسبت به چند روز ابتدایی هفته کاهش یافت به‌طوری‌که در پایان بازار تنها 583 میلیون سهم و ورقه بهادار در دست فعالان بورسی به چرخش درآمد. کم‌رمقی معامله‌گران در خریدوفروش سهام منجر به افت حجم معاملات و ارزش معاملات در این روز کاری شد.

ارزش دادوستدهای صورت گرفته در بازار بورس نیز یک هزار و 462 میلیارد ریال برآورد شد و سه نماد آپ، مبین و همراه در بازار کم‌توان روز سه‌شنبه موفق شدند بیشترین افزایش ارزش بازار را از آن خود کنند.

امید، فولاد، غسالم و خساپا نیز به ترتیب به‌عنوان پرحجم‌ترین نمادهای این روز شناخته شدند که دو نماد خساپا و امید در جهت رشد ارزش سهام دادوستد شدند و 2 نماد دیگر به‌واسطه غلبه عرضه بر تقاضا در درصدهای منفی جای گرفتند.

*سهام خودرویی‌ها رشد کرد

ارزش سهام شرکت‌های خودروساز نسبت به 2 روز کاری قبل افزایش یافت و اکثر نمادهای این بخش سبزپوش شدند. در این میان بیشترین رشد ارزش در نماد خکاوه به ثبت رسید و 2 نماد خساپا و خودرو نیز بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

در گروه فلزات اساسی علی‌رغم ثبت معاملات خنثی در ابتدای این روز، در پایان بازار با شدت گرفتن عرضه‌ها، اکثر نمادها در محدوده زیر صفر قیمتی قرار گرفتند و کم‌وبیش ارزش خود را از دست دادند.

فولاد، فملی، فاسمین و فنوال از این‌ دست بودند. در این میان نماد فنورد بعد از بازگشایی نوسان مثبت 33 درصدی را تجربه کرد و ارزش هر سهم شرکت نورد و قطعات فولادی به 756 تومان رسید.

جو منفی حکم‌فرما بر بازار بورس، دامن‌گیر گروه محصولات شیمیایی نیز شد و همین امر به ثبت دادوستدهای منفی در نمادهایی همچون فارس، تاپیکو، وپترو و پارسان شد.

معدنی‌ها و پالایشی‌ها نیز از دیگر گروه‌های فعال بازار بورس بودند که با افزایش عرضه در اکثر نمادهای فعال گروه خود روبرو شدند و تأثیر دادوستدهای منفی خود را نیز بر شاخص بورس منعکس کردند.

در این میان شاخص فرابورس نیز اندکی ریزش را تجربه کرد و در پایان این روز کاری 1.9 واحد از میزان این نماگر فرابورسی کاسته شد. زاگرس، مارون، خراسان و شراز بیشترین تأثیر را بر شاخص این بازار گذاشتند که تنها نماد زاگرس در جهت رشد این شاخص گام برداشت.

*بازار دلار یخ زد

بعد از ثبت معاملات مثبت دلار در روز کاری گذشته، بار دیگر با شدت گرفتن عرضه این ارز، ارزش این بخش از صرافی‌های شهر کاسته شد و در پایان دادوستدهای این روز بر روی قیمت 4 هزار و 572 ایستاد.

یورو نیز از دیگر ارزهای بازار صرافی‌های شهر با اندکی رشد تقاضا نسبت به‌روز گذشته همراه شد و در پی نوسانات مثبت این روز به ارزش 5 هزار و 795 تومان رسید.

پوند انگلیس نیز بخشی از ارزش خود را دز معاملات این روز از دست داد و در قیمت 6 هزار و 638 تومان جای گرفت. ریال عربستان نیز 10 تومان دیگر رشد کرد و در سکوی قیمتی یک هزار و 220 تومان قرار گرفت.

در این میان هر ریال عمان 11 هزار و 850 تومان ارزش‌گذاری شد و بار دیگر در جهت مثبت نوسان کرد. لاری گرجستان نیز اندکی ارزان‌تر شد و در قیمت 2 هزار و 35 تومان در دست فعالان ارزی به چرخش درآمد.

بعد از ثبت جهش‌های مثبت دلار در ماه اخیر، بار دیگر قیمت این ارز تحت کنترل سیاست‌گذاران ارزی درآمد و نوسانات این بخش محدود شده است.

*سکه 4 هزار تومان گران شد

سکه تمام بهار آزادی بار دیگر در جهت مثبت نوسان کرد و در پی رشد اندک تقاضا در این روز کاری، 4 هزار تومان گران شد و در قیمت یک‌میلیون و 484 هزار تومان جای گرفت.

سکه طرح قدیم نیز در همین جهت مورد معامله قرار گرفت و با تغییر قیمت مثبت 2 هزار تومانی به ارزش یک‌ میلیون و 451 هزار تومان رسید. در پی مدیریت قیمت سکه در روزهای اخیر، بار دیگر شکاف قیمتی سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید کاهش یافت.

معاملات نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به رشد 2 هزار تومانی ارزش این بخش‌ها انجامید و در نهایت قیمت نیم‌سکه به 730 تومان رسید و ربع‌سکه نیز در قیمت 436 تومان در دست فعالان بازار سکه به گردش درآمد.

سکه گرمی نیز افزایش قیمت 2 هزار تومانی را به ثبت رساند و در پایان این روز کاری در قیمت 291 تومان قرار گرفت. مثقال طلا نیز در پی رشد ارزش 400 تومانی، در سکوی 625 هزار و 400 تومان جای گرفت.

در این میان در حالی‌ که در بخش معاملات نقدی سکه دادوستدهای مثبتی به چشم خورد و اکثر بخش‌ها نوسانات مثبتی را به ثبت رساندند، معاملات در بازار آتی سکه در جهت افت ارزش اکثر قراردادهای آتی سکه به ثبت رسید. 3 قرارداد آتی تیر، آتی شهریور و آتی آبان بخش اندکی از ارزش خود را در این روز کاری از دست دادند.

 

منبع: فارس