شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4017
منتشر شده در سه شنبه, 28 شهریور 1396 14:39
تعداد دیدگاه: 0
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم اصفهان ضمن اشاره به پروژه انتقال آب زاینده رود از بن به بروجن گفت: براساس مصوبه ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب، هرگونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده‌رود ممنوع اعلام شده و این پروژه بارگذاری جدید بر زاینده رود به حساب می آید و عملا بحران زاینده رود را از وضع موجود پیچیده تر می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایسنا، ناهید تاج الدین، اظهار کرد: در مصوبه چهارم شورای هماهنگی مدیریت منابع آب حوضه آبریز زاینده رود و در بند سوم دهمین مصوبه شورای عالی آب در برابر منابع تونل دوم و سوم کوهرنگ، طرح بهشت آباد و چشمه لنگان تخصیص آب به چهارمحال و بختیاری، کاشان و مصارف شرب اصفهان داده شده و منبع مازادی برای بارگذاری جدید وجود ندارد و هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده رود اساسا ممنوع شده است.

نماینده مردم اصفهان افزود: ۴۲ طرح در بارگذاری جدید وجود داشت که باید متوقف شود و پروژه انتقال آب زاینده رود از بن به بروجن نیز مشمول این توقف می شود.

تاج الدین گفت: در این پروژه با ایجاد یک سیکل، آبی که از طریق سرشاخه‌های بین حوضه کارون به زاینده رود منتقل می‌شود، دوباره به حوضه اولیه بازگردانده می‌شود، این سیکل آبی که بسیار هزینه بر است و اعتباری 300 میلیارد تومانی برای آن پیش بینی شده مجوزهای لازم را از هیچ یک از سازمانهای محیط زیست، منابع طبیعی و نیز شورای عالی آب ندارد.

نماینده اصفهان در مجلس افزود: تا به حال بیش از 39 کیلومتر برای این طرح لوله گذاری شده است که بخشی از محل اجرای پروژه در محدوده اصفهان قرار دارد که یکی از انتقادات ما به این پروژه همین مسئله است.

تاج الدین گفت: 93 درصد مساحت و 98 درصد جمعیت حوضه آبریز زاینده رود در استان اصفهان قرار دارد این در حالی است که تنها هفت درصد مساحت و دو درصد جمعیت این حوضه آبریز در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد، اما متاسفانه همواره شاهد اجحاف در حق اصفهان و اصفهانی ها هستیم.

وی افزود: اگر قرار به بارگذاری جدید بر زاینده رود باشد باید از منابع جدید این بارگذاری انجام شود و هرگونه برداشت منوط به تکمیل تونل سوم شود./

نوشتن دیدگاه