سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3776
منتشر شده در یکشنبه, 01 اسفند 1395 12:08
تعداد دیدگاه: 0
وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ابتدا از نمایندگانی که زحمت استیضاح را به خود دادند تشکر می کنم، گفت: به رغم تنگنای مالی در این وزارتخانه از محل منابع داخلی شرکت ها 25 هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها سرمایه گذاری کردم که در دوره دولت های پیشین در زمان پُرپولی غیر قابل مقایسه است و نمی توان تصور...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، عباس آخوندی صبح امروز یکشنبه در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی، در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینی آنان قرار می گیرد و این می طلبد که در ارایه مطالب دقت زیادی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته سه حادثه کام ملت ایران را تلخ کرد که یکی از آن حادثه قطار سمنا، حادثه ساختمان پلاسکو و مرگ یکی از راهداران در مبارک آباد در حال خدمت بود، گفت: از بابت هرگونه قصور و کوتاهی در دستگاه زیر مجموعه خودم عذر می خواهم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، احتمال وقوع سوانح در زندگی انسان ها همواره بوده و هست، مهم این است که ما آمادگی در لاین زمینه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ابتدا از نمایندگانی که زحمت استیضاح را به خود دادند تشکر می کنم، افزود: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم و هیچ اعتراض و گله ای ندارم، استیضاح در ایران یک نمونه مردم سالاری دینی است و از اینکه مردم سالاری را در ایران و در منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانان می کشیم بسیار خشنودم.
آخوندی گفت: توجه به پسوند دینی در پی مردم سالاری باید دارای ساختار و محتوا باشد و از دیگر دموکراسی ها متمایز شود.
پنج بار از نمایندگان مجلس تاییدیه گرفتم
آخوندی با اشاره به اینکه در این دوره وزارت 5 بار به نحوی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره پیشین تائیدیه گرفتم، یادآور شد: مجلس یک بار در رای اعتماد و سه بار هم صحن از سوال من قانع شد و یک بار هم درباره استیضاح در مجلس پیشین که این موفقیت ها را نشان از سیاست گذاری درست و مدیریت و تلاش و کوشش زیاد خود و همکارانم می دانم و امیدوارم برای بار ششم نیز بتوانم مجلس را قانع کنم.
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی بسیار پیچیده است، بیان داشت: وقتی استیضاح در هر وزارت خانه ای مطرح می شود کارمندان و طرف های اطراف آن به این استیضاح معطوف می شوند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در وزارت راه و شهرسازی 67 هزار کارمند و ده ها هزار پیمانکار و مشاور همکار وجود دارند و وقتی بحث استیضاح مطرح می شود بخش زیادی از افراد و فعالیت ها تحت تاثیر قرار می گیرد، ادامه داد: اما با این نگاه تمام تلاشم این بود که فعالیت های وزارت خانه تحت تاثیر قرار نگیرد.
وی بیان داشت: این روزها به دلیل شرایط برف و بوران همه راه های کشور تحت تاثیر هستند، از این رو تمام تلاشم این بود که موضوع تحت تاثیر قرار نگیرد.
آخوندی همچنین گفت: چندین نفر از دوستان نماینده مراجعه و موضوع حمایت از من را مطرح کردند که از آنها نهایت تشکر را دارم، امیدوارم آنچه مورد رضا و نفع عمومی مردم است؛ رقم بخورد.
برای تکمیل پروژه های در دست اجرا 170 میلیارد اعتبار نیاز داریم
وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت خانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ارتقای ایمنی حمل و نقل سه اصلی بود که در وزارتخانه متبوع من مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: اولین اقدام ما در توسعه حمل و نقل تغییر انگاره حمل و نقل در این بخش بود. برای اینکه تصویری از برنامه توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم، باید توجه داشته باشیم که برای تکمیل پروژه های در دست اجرا 170 میلیارد اعتبار نیاز داریم.
به گفته وزیر راه وشهرسازی، این در حالی است که نمایندگان هر روزه در حال پیگیری پروژه هایی هستند که آن را برای حوزه انتخابیه خود ضروری می دانند که به این مبلغ اضافه می شود.
وی با اشاره به اینکه 190 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم پیش بینی شده و این یعنی اینکه سالیانه 40 هزار میلیارد تومان در این زمینه باید هزینه شود، تصریح کرد: برای رسیدن به برنامه 1404 برنامه ریزی های جدی داشته ایم و برای احقاق این برنامه ها 555 هزار میلیارد تومان باید در آمدزایی صورت پذیرد.
در بودجه 96 کل اعتبار طرح های پیش بینی شده 40 هزار میلیارد تومان است
آخوندی با تاکید بر اینکه مبلغ تخصیصی در سال جاری تنها 80 میلیارد تومان یعنی رقمی شبیه به صفر بود، افزود: در دو ماه گذشته 1250 میلیارد تومان تخصیص نقدی اضافه و 2500 میلیارد تومان نیز اسناد خزانه صادر شد، شما تصور کنید با این وضعیت چطور باید این وزارتخانه را اداره کنیم؟
وی همچنین بیان داشت: در بودجه 96 کل اعتبار طرح های پیش بینی شده 40 هزار میلیارد تومان و بودجه 360 هزار میلیارد تومان است، این رقم کاهش 10 درصدی را نشان می دهد و این وضع قابل تداوم برای توسعه زیربناها نیست.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر اینکه مگر ما چه تصوری از درآمد نفت داریم و مگر چقدر قرار است درآمد نفت 96 افزایش یابد؟، افزود: باور کنید با وضعیت موجود امکان سرمایه گذاری در زمینه های حمل و نقل، جاده، گاز، برق و ... وجود ندارد مگر این که ادبیات جدیدی را وارد کنیم.
وی گفت: نمی خواهم ناامیدی القا کنم، می خواهم برنامه هایی را ارایه کنم که به اجرای برنامه ها، به شرط ایجاد تغییر در انگاره های اقتصادی امیدوار شویم.
در مدیریت به سمت جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آوردم
آخوندی با بیان اینکه من در مدیریت به سمت جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آوردم، اظهار داشت: در این سه سال 13 هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها جلب سرمایه گذاری غیر دولتی داشتم که در تاریخ وزارتخانه بی سابقه بوده است.
وی همچنین ادامه داد: به رغم این تنگنای مالی از محل منابع داخلی شرکت ها 25 هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها سرمایه گذاری کردم که در دوره دولت های پیشین در زمان پُرپولی غیر قابل مقایسه است و نمی توان تصور کرد که این اتفاق بدون برنامه و اتفاقی بوده است.
وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه هزینه شده ها در این وزارتخانه چندین برابر تخصیص بوده که نشان از توجه به اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی شعار نیست، عمل است و باید عملگرا بود.
برای 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا کردیم
وی همچنین افزود: در سه سال، 5350 کیلومتر راه به کشور اضافه شد. 7 هزار کیلومتر روکش آسفالت و بزرگراه داشتیم و 7 راه را برای تامین منابع مالی غیر از منابع دولت در نظر گرفتیم که این روش در هیچ دوره ای در هیچ وزارتخانه ای وجود نداشته است.
آخوندی با بیان اینکه برای 318 هزار میلیارد تومان طرح مذاکره کرده ایم، در برابر این برای 264 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری یادداشت تفاهم امضا کردیم، گفت: برای 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا کردیم، کی و در کجای دولت در 38 سال گذشته سراغ دارید در سه سال برای سرمایه گذاری 163 هزار میلیارد تومان از منابع غیردولتی قرارداد قطعی امضا شده باشد؟
برای چند لنچ کوچک و هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم
وی با بیان اینکه من به عظمت و اقتدار ایران در منطقه و اعتبار و موقعیت جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارم، لذا برای چند لنچ کوچک و هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم، افزود: من در حد و شان مردم و ملت بزرگوار ایران مذاکره کرده ام. در تمام مباحث امکان بازپس گیری ایران از اقتصاد منطقه ای را به دست می آوریم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه صحنه سازندگی صحنه دقت و دفاع از منافع ملت ایران است و برای موفقیت نیاز به اجماع بین مجلس، دولت، قوه قضائیه و ملت داریم، تصریح کرد: باور کنیم از خرج کردن از خزانه دولت کاری حل نمی شود، باید به سمت بخش خصوصی رفت و اقتصاد را عملی و بدون شعار مقاومتی کرد که کار سختی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد، اظهار داشت: سه سال است که مجلس و دولت در حال تلاش است که این مبلغ را بازگرداند ولی موفقیت حاصل نشده است.
در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل شد
آخوندی در خصوص مسکن مهر، گفت: در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان فشار و بار مالی به دولت تحمیل شد، اما موفقیتی حاصل نشد اما با تمام توان سعی کرده ایم این بار را از دوش دولت برداریم.
وی همچنین با اشاره به اینکه در همین چند روز گذشته تمام انجمن های حمل و نقل ریلی، جاده ای دریایی و ... از وزارت خانه دفاع کرده اند، تاکید کرد: این دفاع ناشی از یک عملکرد درست بوده است و گرنه دلیل نداشت انجمن های حرفه ای از اقدامات این وزارت خانه دفاع کنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه اتصال ریلی ایران به تمام مرزهای خارجی صورت گرفته است، افزود: 15 درصد باری که از بنادر به ایران می آمد اکنون از طریق ریل وارد کشور می شود.
بین یزد و اصفهان 500 کیلومتر ریل در حال احداث است
وی با بیان اینکه اکنون 2 هزار کیلومتر خط دوم ریلی را آغاز کردیم که 800 کیلومتر آن در حال بهره برداری است، یادآور شد: بین یزد و اصفهان 500 کیلومتر ریل در حال احداث است که به زودی بهره برداری می شود. همچنین خط ریل اهواز به بندر امام افتتاح شده و اندیمشک به اهواز نیز به زودی بهره برداری می رسد.
آخوندی با تاکید بر اینکه تمام تلاشمان این است که حمل سنگ آهن و تولیدات معدنی را با ریل جابجا کنیم تا جاده ها آرامش بیشتری پیدا کند، افزود: خط ریلی زنجان به قزوین در حال اجرا است و سال آینده افتتاح می شود و فقط 200 کیلومتر از خط دوم در منطقه سخت زاگرس اجرا می شود و دوستان زاگرس نشین می دانند که اجرای ریل در زاگرس با چه مشکلاتی مواجه است.
وی با اشاره به 700 کیلومتر ریل قطار حومه ای به عنوان بزرگترین تدبیر دولت یازدهم در این زمینه، بیان داشت: روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو برای تردد حومه ای وارد تهران می شود، با راه اندازی قطار حومه ای آلودگی کاهش می یابد، جاده ها و ترافیک روان تر می شود و اتفاقات خوشایند دیگری نیز در راه است.
در حال اجرای 5 برنامه ریلی در پنج مرکز استان هستیم
به گفته وزیر راه و شهرسازی، اکنون در حال اجرای 5 برنامه ریلی هستیم که پنج مرکز استان کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج را به خطوط ریلی کشور وصل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه فقط بحث اجرای خطوط نیست، ما سعی کرده ایم پیشرفته ترین سیستم ها را وارد این عرصه کنیم، تصریح کرد: امروز دقیق ترین سیستم حمل و نقل ریلی را در ایران ایجاد کرده ایم و بالاترین استانداردهای اروپایی را دریافت کردیم که متاسفانه همه این اقدامات تحت تاثیر یک حادثه قرار گرفت، اما نباید توان داخلی را نادیده بگیریم.
آخوندی با اشاره به اینکه یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی افزایش بهره وری داخلی است و اکنون تعداد قطارهای مشهد حدود 5 برابر شده است، اضافه کرد: غیر از این بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها است و تمام تلاش ما این است که این ایستگاه ها در دل شهرها به مراکز توسعه تبدیل شوند.
وی همچنین با بیان ایمکه در همین مدت 700واگن باری و 200 واگن مسافری را توسط شرکت های ایرانی وارد سیستم کردیم، افزود: 30 درصد در تولید لکوموتیو رشد داشتیم که همه این موارد در ایران صورت گرفته و اتفاقا با همکاری وزیر صنعت معدن و تجارت صورت گرفته است.
مشکل اصلی واگن سازان ایرانی تامین منابع مالی است
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی واگن سازان ایرانی تامین منابع مالی است و اکنون این تامین منابع تا حدودی صورت گرفته است، تصریح کرد: ما اگر بیشتر از نمایندگان مجلس دل مان برای شرکت های ایرانی نسوزد، کمتر از آنان نیز نمی سوزد.
وی در ادامه با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان جاده ای 2.5 میلیارد دلار توسط وزارت نفت تعهد ایجاد شده و برای 16 هزار و 740 کامیون قرارداد بسته ایم، افزود: تمام ظرفیت شرکت های کامیون ساز ایران با استانداردهای بین المللی درگیر این قرارداد شده است.
برای پروژه قطار سریع السیر تهران- قم -اصفهان ال سی باز کردیم
آخوندی با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری که برای نوسازی ریلی داریم 28 میلیارد دلار است ونمی دانم چرا نمایندگان به ما مراجعه نکرده اند تا این اطلاعات را به آنها بدهیم، گفت: ما برای پروژه قطار سریع السیر تهران- قم -اصفهان ال سی باز کردیم و تمام کارگاه های آن فعال است که ما را به مرز فعالیت های ریلی در جهان می رساند. همچنین همزمان مبلغ 2 میلیارد دلار مبلغ برای برقی کردن قطار تهران مشهر را امضا کرده ایم.
وی افزود: در بحث ریل باز هم به این مسایل اکتفا نکردیم و برای نخستین بار در ایران سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه در ریل کرمان سیرجان را اجرایی کردیم و توسعه ایستگاه های ریلی را به سمت بخش خصوصی سوق داده ایم که حجم طرح ها در این زمینه با طرح های قبلی قابل مقایسه نیست.
وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه داد: در حوزه راه ها تمام ایران را به 10 کریدور تقسیم کردیم که هیچ نقطه ای از ایران از برنامه توسعه جا نماند.
رشد راه های ما در ایران جهشی است
وی با تاکید بر اینکه رشد راه های ما در ایران جهشی است، افزود: آزاد راه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود این آزاد راه پس از 17 سال 17 درصد رشد داشت، اما اکنون قطعه اول آزاد راه به 110 کارگاه فعال تبدیل شده است و پیشرفت کار آن در قطعه یک به 81 درصد رسیده که اتفاقی نیست و مدیریت پشت این موضوع نهفته است.
آخوندی با بیان اینکه آزادراه اصفهان – شیراز چندین سال خوابیده بود که اکنون فعال است، تاکید کرد: بهره برداری از برخی آزاد راه های کشور طی 6 ماه بی سابقه است؛ همچنین اکنون 16 آزادراه به همزمان در حال اجراست.
به گفته وی، هیچ زمانی ما بیشتر از دو آزاد راه را به طور همزمان در حال اجرا نداشتیم و این اتفاقات بزرگ در بی پولی در حال اجرا است. همچنین 15 هزار نفر مستقیم در آزاد راه ها در حال کار هستند و 5 هزار ماشین سنگین در این زمینه فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه در خطوط ریلی نیز ظرفیت خالی شغلی در این زمینه نداریم، افزود: ما با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستیم و آن هم با سرعت بالا و همه این موارد در خشکسالی مالی در حال اتفاق است؛ این اقدامات در حوزه های مختلف جواب داده است.
جلب سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل هوایی
وزیرراه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی فقط به مباحث ریلی و جاده ای ختم نمی شود، خاطرنشان کرد: در حوزه هوایی بیش از 60 فرودگاه داریم که 9 فرودگاه فعال هستند و بقیه فرردگاه ها فعالیت خیلی کمی دارند و برای اینکه بتوانیم از صنعت هوایی به خوبی استفاده کنیم نیازمند نوسازی ناوگان هوایی داریم.
وی بیان داشت: در این رابطه فرودگاه امام خمینی(ره) را با بخش خصوصی قرارداد بستیم و همچنین ترمینال کرمان توسط بخش خصوصی در حال ساخت است. برای 3 میلیارد دلار دنبال سرمایه گذار خارجی هستیم.
آخوندی با اشاره به اینکه نگاهی که ما در وزارت راه و شهرسازی داریم اکتفا به بودجه های دولتی نیست و با بودجه های دولتی که نمی توان ایران را اداره کرد، با این بودجه فقط می شود کشور را متوقف کرد، افزود: مدت هاست در کشور در زیرساخت ها سرمایه گذاری نشده و این موضوع گلایه همه را به دنبال داشته است.
به گفته وی، 16 ایستگاه راداری و 14 رادار داریم که تمام آنها عمر مفید خود را طی کرده اند و سرمایه گذاری در این زمینه هزینه زیادی می برد، فقط 800 میلیارد تومان در حال بهسازی و نوسازی شبکه های ارتباطی هواپیما و برج مراقبت و باندهای فرودگاهی هستیم.
در بخش آتش نشانی هم در فرودگاه ها دارای مشکل هستیم
وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه ما در بخش آتش نشانی هم در فرودگاه ها دارای مشکل هستیم، گفت: باور می کنید باند فرودگاه مهرآباد که بیش از 13 میلیون مسافر جابجا می کند 40 سال است که مرمت و بهسازی نشده است؟ و کدام بودجه کفاف این کارها را می دهد؟
وی در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین اقدام در تاریخ حمل و نقل ایران، نوسازی صنعت هوایی بوده است، گفت: ما 245 هواپیما داشتیم که 100 روند آن زمین گیر و فرسوده است و فرودگاه های ایران به گورستان هواپیما تبدیل شده و 145 هواپیمای دیگر عمر بالای 24 سال داشتند.
یک ریال برای ورود 200 فروند هوپیما از دولت تضمین نگرفته ام
آخوندی با بیان اینکه نمی شود از تاخیرها گلایه داشته باشید، از سوی دیگر بگویید هواپیما وارد نکنید، تاکید کرد: من یک ریال برای ورود 200 فروند هوپیما از دولت تضمین نگرفته ام، همه این موارد با کمک بخش خصوصی بوده است.
وی با بیان اینکه بازسازی ناوگان هوایی ایران 20 میلیارد دلار بودجه لازم داشت، گفت: ما آمدیم مدل جدیدی را در این زمینه در نظر گرفتیم که اجاره به شرط تملیک بود. بسیاری از نمایندگان می گفتند غیر ممکن است که این اتفاق بیفتد. ولی امروز ما این کار را با افتخارو با حذف تمام واسطه ها و با مذاکره مستقیم در تهران انجام دادیم.
وزیر راه و شهرسازی با اعتقاد بر اینکه این کار آینده صنعت هوایی ایران را متحول می کند، بیان داشت: شما که می خواهید با ایرلاین های بزرگ دنیا رقابت کنید، چطور می خواهید این کار را انجام دهید؟ چرا به ظرفیت ایران توجه نمی کنیم؟
در آینده هر ماه دو تا سه هواپیما وارد ایران می شود
وی خاطرنشان کرد: در آینده شاهد خواهیم بود که هر ماه دو تا سه هواپیما وارد ایران می شود، اگر برخی از دوستان از من گلایه دارند، طوری نیست اما انصاف به خرج دهند که صنعت هواپیمایی ایران چار بحران نشود.
آخوندی تاکید کرد: این قرارداد به صورت مستقیم با حذف تمام واسطه ها صورت گرفت و این برای ایران یک افتخار بزرگ است. روز اول گفتم که اگر می خواهید این قرار داد را امضا کنید باید به من سوگند بدهید که برای این قرارداد حتی یک سنت هم از واسطه دریافت نکردید.
وی با اشاره به اینکه من برای همه قراردادها از طرف های خارجی اقرار نامه دریافت کردم، گفت: چرا در مجلس مدیران را که صادقانه آمده اند، کار کنند متهم می کنیم؟ اگر یک واسطه در حد کوچکترین موضوع در قراردادهای هواپیمایی پیدا کردید بیایید رو کنید. دلیلی ندارد بخاطر دو شاهی پول و دو روز دنیا حیثیت مان را از بین ببریم.
وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه، این موضوع بزرگترین دستاورد برجام است که تمام توطئه های اسرائیل را خنثی کرد و هیچ پولی با چمدان جابجا نشد و این موضوع یعنی شکست صهیونیسم و بدخواهی امپریالیسم علیه ایران، افزود: این موضوع ملت ایران را امیدوار کرد و امید داد به مردم که این دولت توان انجام کارهای بزرگ دارد. چرا به این موضوع نگاه نمی شود؟
در حوزه دریایی بیش از 500 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده ایم
وی در ادامه با بیان اینکه همین بحث ها را در حوزه دریایی هم داریم و بیش از 500 میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده ایم، گفت: این اتفاق با استفاده از امکانات قانونی بوده که خود نمایندگان ایجاد کرده اند و 9 هزار میلیارد تومان در بنادر ایران طی 3 سال اخیر سرمایه گذاری شده است.
آخوندی با اشاره به اینکه در حال احیای کشتی های مغروقه هستیم و داریم آنها را مدار باز می گردانیم، افزود: تمام تجهیزات بندر چابهار را از آلمان با بالاترین برندهای جهانی در مناقصه با قیمتی به مراتب کمتر از تجهیزات چینی آماده کردیم.
وی با تاکید بر اینکه سال هاست در بنادر ایران چنین سرمایه گذاری نشده است، یادآور شد: از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم سرمایه گذاری بخش بنادر 960 میلیارد دلار بوده در حالیکه طی 3 سال اخیر این مبلغ 800 میلیون دلار بوده است.
از سوء تعبیرهایی که در خصوص حادثه سمنان صورت می گیرد، شرمنده ام
وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه من از سوء تعبیرهایی که در کشور در خصوص حادثه سمنان صورت می گیرد، شرمنده هستم، گفت: شورای مدیریت بحران در ساعات اولیه وقوع این اتفاق تشکیل شد و زمانی که از جلسه مدیریت بحران خارج شدم برای خبرنگاران توضیحاتی دادم، سپس گفتم من به اتفاق استاندار و نمایندگان محترم در حال حرکت برای ملاقات از مجروحان هستیم و تمام تلاشمان را می کنیم تا از مجروحان سرکشی کنیم و این حداقل وظیفه من وزیر است که باید آن را انجام بدهم، واقعا بعد از آن یک حرف منطقی را به حرفی تبدیل کردند که من را تعجب کرد.
وی با تاکید بر اینکه، آنچه که من گفتم با آنچه که در رسانه ها منتشر شد، فرق داشت، افزود: من گفتم وظیفه من است که به حادثه دیدگان بپردازم، و الا آنها بیمه هستند، ولی ما بر اساس وظیفه ای که داریم باید به طور ویژه به این افراد رسیدگی کنیم. بعد از آن هم عذرخواهی رسمی و کتبی کردم، عذر خواهی یک مسئول از ملت ایران مایه افتخار است و اصلا باعث شرمندگی نیست.
متن استعفای خود را نوشتم
آخوندی بیان داشت: گفته می شد باید استعفا می کردم، من شنبه صبح که آمدم سرکار با توجه به ابعاد حادثه به معاون اول دولت گفتم که متن استعفایی نوشتم. همزمان هم آقای دکتر پورسید آقایی آمدند وایشان هم گفتند من هم استعفا می کنم، ولی شخص وزیر این کار را نکند، چون چندین حوزه دیگر هم زیرمجموعه وزارت راه است. ولی با این همه من دو متن استعفای خودم و مدیرعامل راه آهن را تقدیم معاون اول رئیس جمهور کردم؛ اما آقای روحانی گفتند همین که معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن استعفا داده است کفایت می کند، خُب اینجا وظیفه داشتم که خیلی محکم به کارها برسم.
وی افزود: کمیسیون عمران هم عنوان کرد که هیچ مسئولیتی متوجه وزیر نیست، کمیته بررسی موضوع هم این وضعیت را بررسی و همین را اعلام کرد.

نوشتن دیدگاه