جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3721
منتشر شده در شنبه, 25 دی 1395 09:48
تعداد دیدگاه: 0
تورم تک رقمی هم جلو دار نشد؛

همواره بعد از اعمال هر گونه گرانی در پایتخت، اولین ترکش ها به اصفهان می رسد. افزایش نرخ گوشت طی یک ماه اخیر نیز از این قاعده مستثنا نبود و به دنبال نوسانات ارزی بیشتر خود را نشان داد. در این شرایط حتی برخی از فعالان بازار گوشت قرمز، اعلام کردند اگر تنظیم بازار و نظارت به خوبی انجام نشود به طور قطع...

همواره بعد از اعمال هر گونه گرانی در پایتخت، اولین ترکش ها به اصفهان می رسد. افزایش نرخ گوشت طی یک ماه اخیر نیز از این قاعده مستثنا نبود و به دنبال نوسانات ارزی بیشتر خود را نشان داد. در این شرایط حتی برخی از فعالان بازار گوشت قرمز، اعلام کردند اگر تنظیم بازار و نظارت به خوبی انجام نشود به طور قطع قیمت این فراورده مهم پروتئینی برای نوروز حتی به 42 هزار تومان هم می رسد.
تورم تک‌رقمی جلودار نشد؛ فنر قیمت گوشت پرید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، دلایل گرانی سرسام آور گوشت قرمز در بازار اصفهان یکی از مهمترین سوالاتی است که این روزها ذهن مردم را به خود درگیر کرده است. از یک سو مسئولان کشور آمارهایی مبنی بر تورم تک رقمی را اعلام می کنند اما از سوی دیگر نرخ کالاهای اساسی در حال افزایش است.
درخصوص دلایل گرانی گوشت قرمز اوایل دی ماه رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران، افزایش کاذب گوشت گوسفند در بازار نتیجه برنامه ریزی اتحادیه گوشت گوسفندی به منظور کاهش تقاضا و تحت فشار گذاشتن دامدار دانست و گفت: هیچگونه کمبودی در زمینه تامین گوشت گوسفندی در کشور وجود ندارد.
به گفته منصور پوریان، اتحادیه گوشت گوسفندی از خرید گوسفند زنده از دامدار خودداری می کند به همین دلیل قیمت گوشت گوسفند در بازار افزایش یافته است و از طرف دیگر با افزایش قیمت شاهد کاهش تقاضا نیز هستیم بنابراین به این شکل دامدار ناچار می شود تا دام را با شرایط مورد نظر این اتحادیه بفروشد.
صادرات دام سبک زنده در فصل پاییز و زمستان تقریبا تعطیل است
وی با بیان اینکه اتحادیه گوشت گوسفندی شبکه توزیع را کاملا در اختیار دارد و به هر شکل که بخواهد برنامه ریزی می کند تا حاشیه سود مورد نظر را تامین کند، افزود: براساس آمارها 22 میلیون راس بز و 48 میلیون راس گوسفند در بخش دام سبک وجود دارد که تنها 7 میلیون راس آن در بازار مصرف می شود و بقیه به صورت مازاد است بنابراین باید برای مازاد دام سبک زنده بازار صادراتی مناسبی ایجاد کنیم.
وی درباره تاثیر صادرات بر افزایش قیمت گوشت گوسفند، اعلام کرد که صادرات دام سبک زنده در فصل پاییز و زمستان تقریبا تعطیل است بنابراین ادعای صادرات دام زنده و تاثیر آن بر افزایش قیمت دلیل منطقی ندارد.
به گفته رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران، دولت از کشورهای آسیای میانه نیز گوشت قرمز وارد کرده است و هیچگونه کمبودی وجود ندارد.
گرانی 25 درصدی گوشت قرمز از ابتدای امسال تاکنون
اما معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در تشریح دلایل گرانی گوشت قرمز در کشور و اصفهان، به خبرنگار ایمنا، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بین 20 تا 25 درصد شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که طور 100 درصد موجب بیشتر شدن صادرات و کاهش واردات و در نهایت گرانی گوشت قرمز در کشور و استان اصفهان شده است.
امیرحسین افیونی با تاکید بر اینکه هر چه قدر نرخ ارز کاهش یابد، واردات گوشت قرمز بیشتر و صادرات آن کمتر می شود، افزود: اکنون با افزایش نرخ ارز صادرات، توجیه اقتصادی یافته و سبب گرانی گوشت قرمز شده است.
پرش فنر قیمت گوشت با افزایش نرخ ارز
وی با بیان اینکه نرخ گوشت قرمز طی چند سال گذشته تقریبا ثابت و حتی کمتر از نرخ تورم 15 درصدی بود، تاکید کرد: افزایش نرخ ارز طی یک ماه گذشته تاکنون، سبب پریدن فنر قیمت گوشت شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه اوایل امسال بیماری تب برفکی موجب از بین رفتن تعدادی از دام های ما شد، گفت: این بیماری یکی از دلایل افزایش نرخ گوشت قرمز است که با یکی شدن اتفاقات دیگر بیشتر خود را نشان داده است.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: در بحث فراوری گوشت قرمز از دامداری تا قصابی، طی چند سال گذشته خدمات مختلف از جمله دستمزد کارگران، انرژی و مباحث پزشکی افزایش قیمت داشته است.
وی تاکید کرد: باید اعلام کنم که اکنون گوشت قرمز تولیدی استان اصفهان از لحاظ سلامت در بالاترین سطح قرار دارد.
افیونی با تاکید بر اینکه اصفهان در تامین گوشت قرمز با کمبود دام مواجه نیست، گفت: در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز در استان اصفهان حدود 56 هزار تن است.
به گفته وی، برای تامین گوشت گوسفند مورد نیاز استان میزانی از این فراورده پروتئینی از استان خارج و نیاز اصفهان وارد می شود به گونه ای که در حال حاضر میزانی از گوشت گوساله اصفهان به خارج استان صادر می شود و در ازای آن گوسفند وارد استان می شود.
رسانه ها یکی از دلایل گرانی گوشت
از دیگر نیز رئیس اتحادیه گوشت قرمز در اصفهان، رسانه ها را یکی از دلایل مهم گرانی گوشت در شهرهای مختلف دانست و گفت: برخی از اخبار رسانه ها مبنی بر گرانی گوشت قرمز در پایتخت سبب افزایش نرخ گوشت در دیگر شهرها می شود.
رضا انصاری با اشاره به اینکه هر ساله در فصل زمستان شاهد افزایش نرخ گوشت قرمز هستیم، افزود: با توجه به اینکه در این فصل زاد و ولد دام ها انجام می شود تا بزرگ شدن آنها برای کشتار بهترین زمان اسفند ماه و یا فصل بهار است.
وی به شیوع تب ببرفکی در بین دام ها از سال گذشته تا اوایل امسال اشاره کرد و افزود: خشکسالی، صادرات با مجوز و بدون مجوز دام با توجه به افزایش نرخ دلار موجب گرانی گوشت قرمز در این برهه از زمان شده است.
برای نوروز نمی توان پیش بینی قیمت گوشت را کرد
وی با اشاره به افزایش 3 هزار تومانی قیمت گوشت قرمز نسبت به یک ماه گذشته، گفت: به دنبال افزایش 5 درصدی نرخ گوشت قرمز، هم اکنون قیمت هر کیلو گوشت گوسفند درجه یک با استخوان 36 هزار تومان است.
انصاری اضافه کرد: هر کیلو گوشت گوساله مخلوط 32 هزار تومان، گوشت راسته و سردست گوساله 34 هزار تومان و ران گوساله 35 هزار تومان است؛ همچنین هر کیلو گوشت شتر مخلوط بدون کوهان 38 هزار تومان و شترمرغ حدود 44 هزار تومان در اصفهان فروخته می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود گوشت در بازار اصفهان نداریم، تصریح کرد: با این وجود قدرت خرید مردم نسبت به گذشته حدود 60 درصد کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه گوشت قرمز در اصفهان همچنین درباره قیمت گوشت در آستانه نوروز، گفت: در حال حاضر نمی توان هیچ گونه پیش بینی برای قیمت گوشت قرمز داشت و امیدواریم برای نوروز افزایش قیمت نداشته باشد.
تنظیم بازار گوشت دغدغه بزرگ مردم شده است
نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز درباره وضعیت تنظیم بازارگوشت در گفتگو با ایمنا، با انتقاد بر اینکه تنظیم بازار گوشت تبدیل به دغدغه بزرگ مردم شده است، افزود: عرضه و تقاضا در بازار گوشت همخوانی ندارد و این درحالیست که درگذشته عشایر25 الی 40 درصد گوشت مصرفی کشور را تامین می کردند.
اصغر سلیمی با تاکید بر اینکه متاسفانه اکنون افزایش نرخ گوشت روزانه شده که این مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است، تصریح کرد: افزایش سرسام آور نرخ نهاده های دامی عاملی برای گرانی گوشت در بازار است.
به گفته نماینده مردم سمیرم درمجلس، دولت در گام نخست برای تنظیم بازار گوشت باید نهاده های دامی ارزان قیمت را در اختیار دامداران قرار دهند تا آنها بتوانند با هزینه پایین دام را تولید و روانه بازار کنند.
وی با بیان اینکه واردات گوشت به شرط عدم ضربه به تولید داخلی می تواند نرخ گوشت را کاهش دهد، گفت: البته واردات باید بر طبق نیاز مصرفی جامعه عملیاتی شود.

نوشتن دیدگاه