جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3709
منتشر شده در چهارشنبه, 15 دی 1395 11:46
تعداد دیدگاه: 0
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان:

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه در جلسه کمیته پنج نفره پیشنهاد داده شد که 28 دی ماه رودخانه زاینده رود برای کشت کشاورزان بازگشایی شود، گفت: بعدازظهر شنبه 18 دی ماه این پیشنهاد در شورای هماهنگی مدیریت حوضه زاینده رود به ریاست وزیر نیرو بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، طی چند سال گذشته به دستور استاندار اصفهان، کمیته پنج نفره متشکل از فرماندار، نماینده شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب، سازمان جهاد کشاورزی و نماینده صنف کشاورزان در خصوص زمان بازگشایی آب زاینده رود تشکیل جلسه می دهد و در نهایت پیشنهادات این کمیته بعد از تصویب به شورای هماهنگی حوضه زاینده رود که به ریاست وزیر نیرو برگزار می شود ارسال و در آن تصمیمات به طور نهایی برای همان سال آبی ابلاغ می شود.
با شروع مهر ماه امسال و آغاز سال آبی 95 و 96، متاسفانه به دلیل شرایط نامطلوب ذخیره سد زاینده رود، در پاییز هیچ آبی برای کشت پاییزه به کشاورزان شرق اصفهان تخصیص نیافت و وعده داده شد در صورت بارش های پاییزه و بهبود شرایط سد تصمیمات جدیدی ابلاغ شود. خوشبختانه آذر ماه امسال در سرشاخه های زاینده رود میزان بارش ها به گونه ای مطلوب ثبت شد که این سبب امیدواری کشاورزان برای کشت بود و موجب شد کمیته پنج نفره اوایل دی ماه دوباره تشکیل جلسه دهد.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان در این باره در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تشکیل کمیته پنج نفره جهت تصمیم گیری زمان جاری شدن آب زاینده رود برای کشت کشاورزان، اظهار داشت: طبق روال معمول در این کمیته مباحث کارشناسی طرح و بررسی و مطابق چند سال گذشته تاریخی برای بازگشایی آب رودخانه پیشنهاد داده شد که بعد از بررسی در شورای هماهنگی مدیریت حوضه زاینده رود به ریاست وزیر نیرو پس از تصویب، اعلام نهایی خواهد شد.
اسفندیار امینی تاکید کرد: شنبه هفته آینده (18 دی ماه) جلسه شورای هماهنگی زاینده رود در تهران به ریاست وزیر نیرو برگزار و پیشنهاد زمان بازگشایی آب زاینده رود مطرح می شود.
وی با بیان اینکه تاریخ پیشنهادی کمیته پنج نفره برای بازگشایی آب زاینده رود 28 دی ماه است، گفت: این تاریخ بعدازظهر شنبه هفته آینده نهایی خواهد شد.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان افزود: بر این اساس مقرر شد 58 متر مکعب آب در ثانیه برای کشاورزان شرق اصفهان به مدت 20 تا 22 روز رهاسازی شود و کشاورزان بتوانند در این مدت کشت خود را انجام دهند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه بارندگی های خوبی در روزهای اخیر انجام شد و نگرانی هایی که پیش از این برای رهاسازی کشت پائیزه دوم بوجود آورده بود را کاهش داد.
به گفته امینی، شورای هماهنگی زاینده رود که به ریاست وزیر نیرو برگزار می شود، متشکل از استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری، نماینده وزارت کشور، نماینده جهاد کشاورزی و نماینده سازمان محیط زیست است.
وی در ادامه به گلایه کشاورزان از وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در سال 92 و مطابق مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب، در جلسات دهم و سیزدهم این شورا سهم و میزان آب وزارت نیرو، حق آبه داران و محیط زیست مشخص شد.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان تاکید کرد: براساس مصوبات وزارت نیرو اختیار آب حاصل از تونل دوم گوهرنگ، چشمه لنگان و خدنگستان به اضافه 30 میلیون مترمکعب آب تونل اول گوهرنگ را دارد که جمع آنها در سال های ترسالی معادل 384 میلیون مترمکعب در سال است.
وی با اشاره به اینکه قرار بود وزارت نیرو این مقدار آب را برای شرب و صنعت اصفهان و یزد و توسعه کشاورزی اصفهان و چهارمحال و بختیاری تخصیص دهد اما این میزان کفایت تخصیص ها را نمی کند، تاکید کرد: در نهایت مقرر شد وزارت نیرو همین میزان آب را برای مصرف بخش های مختلف برنامه ریزی و در صورت هر گونه کسری، برای تامین آن اقدام کند.
امینی با انتقاد بر اینکه متاسفانه وزارت نیرو برنامه را به شیوه سابق می نویسد، گفت: اکنون حدود 4 ماه از شروع سال آبی جدید می گذرد و از همان ابتدا وزارت نیرو برای مصارف شرب و صنعت اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری آب را تامین می کند اما هنوز برنامه را ابلاغ نکرده است.
وی گفت: کشاورزان این انتظار را دارند که وقتی مصوبه ای گذارنده می شود، اجرایی شود، اما اگر خود دولت آن مصوبه را اجرا نکند قطعا نمی توان از مردم انتظار، رعایت برخی از مسائل را داشت.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه کشاورزان خواستار حق آبه خود هستند، گفت: به طور قطع بهترین فصل برای غله کاری آبان ماه است و کاشت غله در این برهه از زمان (زمستان) شاید کیفیت و کمیت تولید پاییز را نداشته باشد اما کشاورزان چاره ای جز کشت ندارند.
وی با تاکید بر اینکه در سال آبی جاری میزان بارش ها در سرشاخه های زاینده رود قابل توجه بود، تصریح کرد: نزدیک به 700 میلیمتر بارش در سرشاخه های کوهرنگ ثبت شده است.
امینی بیان داشت: مطابق مصوبه دهمین جلسه شورای هماهنگی زاینده رود اگر میزان بارش ها به حدی بود که با اضافه کردن 150 میلیون متر مکعب ذخیره سد در آن زمان، حجم کامل سد به 350 میلیون متر مکعب برسد می توان آب را به کشت کشاورزان تخصیص داد.
به گفته وی، در حال حاضر حجم کامل بارندگی ها که 700 میلیمتر بوده به اضافه ذخیره سد 350 میلیون متر مکعب شده است.

نوشتن دیدگاه