پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2783
منتشر شده در سه شنبه, 21 ارديبهشت 1395 11:18
تعداد دیدگاه: 0
به دنبال افزایش قیمت غیر موجه؛

آمار تولید خودروهای داخلی طی فروردین‌ امسال، در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 6.3 درصدی را در محصولات سواری تجربه کردند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از ایمنا، افزایش قیمت خودرو در حالی صورت گرفت که بازار آن از سال گذشته در رکود...

آمار تولید خودروهای داخلی طی فروردین‌ امسال، در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 6.3 درصدی را در محصولات سواری تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از ایمنا، افزایش قیمت خودرو در حالی صورت گرفت که بازار آن از سال گذشته در رکود به سر می‌برد و شهروندان به دو دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا، خودرو خریداری نمی‌کنند.
دولت با توجه به رکود در بازار خودرو با تحریک تقاضای عمومی توانست خودروهای انبار شده خودروسازان انحصاری را به فروش برساند، اما این پایان کار نبود و با افزایش قیمت هفته گذشته، دوباره مردم به خودروسازان پشت کردند.
نمی توان آینده روشنی برای صنعتی که دولت و نظام بانکی به کمک آن می‌آیند تا مردم از خودروهای محصولات بی کیفیت آن خریداری کنند متصور بود.
شورای رقابت یکی از اصلی ترین بازیگران این مشکلات است که همواره از وظایف خود چشم می‌پوشد و به نفع خودروسازان عمل می‌کند.
افزایش قیمت خودرو با توجه به کیفیت بد همیشگی باعث شد تا بازار به گرانی خودرو سرد شود و انبارهای خودروسازان همچنان پر از خودروهای بی کیفیت باقی بماند.
این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که بازار خودرو در رکود قرار داشته و خودروهای خودروسازان در انبارهایشان باد کرده بود.
خودروسازان پیش تر در ماه های پایانی سال گذشته با اعطای وام توانستند انبارهای خود را تا حدودی خالی کنند و خودروهای خود را به اسم طرح تحریک تقاضا بفروشند.
بازار خودرو مدت هاست که در رکود به سر می‌برد و مردم به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی، کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای دو خودروساز، اشتیاق چندانی به خرید نشان نمی‌دهند.
وقتی بازار در رکود به سر می‌برد چه اصراری به افزایش قیمت وجود دارد؟ این موضوعی بود که رئیس شورای رقابت چندی پیش اعلام کرده بود و خودروسازان نیز با او همراه شده و تاکید داشتند چندان مایل به افزایش قیمت محصولات خود نیستند و ثبات در بازار را به تشدید رکود ترجیح می‌دهند.
خودروسازان همواره بر این عقیده بودند که نباید بازار به حال چند سال اخیر بازگردد، چرا که همه از آشفتگی بازار ضرر می‌کنند.
خودروسازان در سال گذشته بر اثر فشار رکودی که بر آنها وارد شده بود، خواستار استفاده از منابع بانکی شده بودند، اما هم‌اکنون مشخص نیست با وجود عبرت از بازار در سال گذشته چرا همچنان به افزایش قیمت اصرار دارند.
برای بازاری که دولت و نظام بانکی به کمک آن می‌آیند تا مردم خودرو بخرند نمی‌توان آینده خوبی در نظر گرفت و اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد تداوم رکود در بازار خودرو است. با این اوصاف هیچکس به افزایش قیمت راضی نیست، اما قیمت خودرو حداقل روی کاغذ همچنان افزایش پیدا می‌کند!
شورای رقابت منتظر درخواست خودروسازان
مساله افزایش قیمت خودرو مساله ای است که سال‌هاست مورد بحث بسیاری از کارشناسان است. بحث بر سر این است که شورای رقابت به چه منظور رای موافق به افزایش قیمت خودرو داده، در حالی که هم کیفیت خودروها بسیار پایین بوده و هم اینکه بازار در رکود قرار دارد.
شورای رقابت چند راه برای تعیین قیمت جدید داشته که آسان ترین و بدترین راه را انتخاب کرده است. این شورا باید شرایط بازار را بررسی کند و پس از آن رای به افزایش یا کاهش قیمت خودرو دهد.
این در حالیست که شورای رقابت به خوبی از اوضاع بازار که رکود بر آن حاکم است، مطلع است اما اعضای شورا به شکل کاملا عجیبی هزینه‌های تولید دو خودروساز را به جای رکود در بازار ملاک و معیار قرار داده است.
به عبارت دیگر، شورای رقابت با توجه به افزایش قیمت هزینه های تولید خودروسازان، صلاح دیده که قیمت ها را افزایش دهد.
شورای رقابت در حالی این اقدام را انجام داده که به خیال خود بهترین و منصفانه ترین تصمیم را اتخاذ کرده است.
هزینه های تولید مواردی مانند افزایش تعرفه واردات مواد اولیه، بالارفتن دستمزد کارگران و تورم عمومی است که با در نظر گرفتن این عوامل تصمیم می‌گیرند که در چنین شرایطی باید افزایش قیمت صورت گیرد.
این طبیعی است که در شرایطی که بازار در رکود به سر می‌برد مردم نقدینگی در اختیار ندارند تا بتوانند خودرو خریداری کنند. با این شرایط افزایش قیمت عین خودکشی است، چرا که با این اقدام، فقط رکود عمیق تر می‌شود و در چنین شرایطی بازار دلالی و واسطه گری بیش از پیش گسترده‌تر شده و جلوگیری از آشفته بازار خودرو می‌تواند بسیار سخت باشد.
همه این مسائل در حالیست که دو سال است همه فریاد می‌زنند باید قیمت خودرو تثبیت شود اما برای آن هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
به‌رغم رکودی که در بازار خودرو وجود دارد و سال‌هاست همه بر این عقیده اند که بازار خودرو نیازمند تثبیت قیمت است، همچنان خودروسازان با ارائه اسنادی افزایش قیمت را رقم می‌زنند، اما آمار تولید محصول سواری در سه خودروساز بزرگ کشور با نبود تقاضا با در ابتدای سال جاری روبه رو است.
افت 6.3 درصدی تولید خودرو در فروردین امسال
در فروردین امسال 56 هزار و 479 دستگاه خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.3 درصد افت داشته است.
همچنین در نخستین ماه امسال 52 هزار و 191 دستگاه سواری در کشور تولید شد که نسبت به فروردین 94 با کاهش 7.5 درصدی روبرو بوده است.
طی فروردین امسال، تولید وانت در کشور به سه هزار و 990 دستگاه رسید که رشد 39.2 درصدی را نسبت به فروردین 94 نشان می‌دهد. در مقابل، تولید اتوبوس با کاهش 87.3 درصدی نسبت به فروردین سال گذشته به 9 دستگاه رسید.
در مورد تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز باید به افت 66.6 درصدی تولید طی نخستین ماه امسال اشاره کنیم به طوری که تنها 289 دستگاه از این خودروها در کشور به تولید رسید.
تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با افت 100 درصدی همراه بود و در فروردین امسال هیچ خودرویی در این بخش تولید نشد.
افت 1.1 درصدی تولید ایران خودرو
بررسی وضعیت تولید محصولات ایران خودرو طی فروردین امسال نشان‌ دهنده افت 1.1 درصدی است به طوری که تولید خودرو در این گروه خودروسازی طی ماه نخست امسال به 30 هزار و 47 دستگاه رسید.
تولید سواری نیز در گروه ایران خودرو با افت 3.6 درصدی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به 28 هزار و 693 دستگاه رسید.
این میزان افت البته از نظر خودروسازان چندان مساله عجیب و غیرمنتظره‌ای به شمار نمی‌رود، زیرا به گفته آنها، دلیل اصلی کاهش تولید خودرو در اولین ماه امسال و کلا هر سال (نسبت به اسفندماه)، تعطیلات نوروز است.
به گفته خودروسازان، تعطیلات نوروز سبب پایین آمدن تیراژ می‌شود و این افت طبیعی، در ماه‌های بعدی جبران می‌شود.
در مجموع طی فروردین امسال 47 هزار و 777 دستگاه محصول سواری در سه خودروساز بزرگ کشور به تولید رسیده که در این بین، ایران خودرویی‌ها با تیراژی 28 هزار و 693 دستگاهی، 6.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش را تجربه کرده‌اند.
کاهش 7.9 درصدی تولید سایپا
در مورد محصولات گروه سایپا نیز باید به افت 7.9 درصدی تولید انواع خودرو در این گروه خودروسازی اشاره کنیم به طوری که در فروردین امسال تنها 21 هزار و 262 دستگاه خودرو توسط سایپا به تولید رسید.
تولید سواری در گروه سایپا نیز طی نخستین ماه امسال به 19 هزار و 84 دستگاه رسید که افت 9.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. به این ترتیب تولید خودرو در سایپا افت بیشتری را نسبت به ایران خودرو تجربه کرده است.
سه خودروساز بزرگ کشور همچنین در مقایسه با اسفند سال گذشته، در مجموع 6/41 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند و در حالت تفکیکی نیز ایران خودرو 2/42، سایپا 6/37 و پارس‌خودرو 9/45 درصد افت تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.
اما در بین خودروهای تولیدی، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدل‌های ‌هاچ‌بک و صندوقدار) کاهش 9/5 درصدی را تجربه کرده و پارس نیز افت 7/11 درصدی را به خود می‌بیند. با این حال اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام 405، صاحب افزایش تیراژ 2/ 8 درصدی شده است.
ایران خودرویی‌ها در تولید سمند نیز با افزایش تولید روبه‌رو شده‌اند، چه آنکه طی فروردین‌ماه امسال بیش از چهار هزار و 700 دستگاه از این محصول به تولید رسیده و در نتیجه 1/10 درصد به تیراژ آن اضافه شده است.
آمارها از دنا و رانا نیز خبر می‌دهند که اولی با تیراژی 931 دستگاهی، 5/45 درصد کاهش تولید را تجربه کرده و دومی نیز که 929 دستگاه تولید داشته، 4/45 درصد افت را به خود می‌بیند.
در این بین، آریو که محصولی چینی به شمار می‌رود، 6/33 درصد افزایش تیراژ داشته و سراتو کره‌ای هم 8/12 درصد به تیراژش اضافه شده است.
سایپایی‌ها همچنین یک خودرو چینی دیگر به نام برلیانس را مونتاژ می‌کنند که تیراژ آن را در فروردین‌ماه به 272 دستگاه رسانده‌اند. این محصول البته در پارس‌خودرو نیز مونتاژ می‌شود که تیراژ آن 335 دستگاه گزارش شده است.
در مجموع سایپا و پارس‌خودرو توانسته‌اند تولید این محصول چینی را در مقایسه با فروردین سال گذشته، بیش از 5/12 برابر کنند.
بر اساس آمار منتشره سایپا و پارس‌خودرو در مجموع 10 هزار و 584 دستگاه پراید را طی اولین ماه سال جاری تولید کرده‌اند که این آمار نشان از کاهش 4/26 درصدی تولید این محصول نسبت به فروردین 94 دارد.
در کنار پراید اما تیبا نیز با افت تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در فروردین‌ امسال چهارهزار و 343 دستگاه تیراژ داشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته، 3/24 درصد کاهش را تجربه کرده است. تیبا علاوه‌بر خطوط تولید مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد.
نگاهی هم به آمار تولید تندر-90، خودرویی که آمار می‌گوید با افزایش تیراژ طی فروردین‌ماه امسال روبه‌رو شده است.
بر این اساس، تیراژ تندر-90 در بازه زمانی موردنظر به سه هزار و 603 دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 4/88 درصد افزایش را به خود می‌بیند. در حالت تفکیکی، ایران خودرویی‌ها با تیراژی 857 دستگاهی، توانسته‌اند تولید تندر-90 خود را هفت برابر کنند.
این در شرایطی است که پارس‌خودرو نیز توانسته با تیراژی دو هزار و 756 دستگاهی، تولید تندر-90 را 9 برابر کند. 878 دستگاه از تندرهای تولیدی پارس‌خودرو، مدل ‌هاچ بک یا همان ساندرو بوده‌اند.
تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز در حالی با افت همراه شده که شورای رقابت اخیراً مصوبه افزایش 1.81 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و رشد 0.4 درصدی قیمت محصولات سایپا را صادر کرد که این مصوبه مورد اعتراض فعالان بازار خودرو قرار گرفت.

نوشتن دیدگاه