سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23600
منتشر شده در شنبه, 13 اسفند 1401 10:00
تعداد دیدگاه: 0
فعالان اقتصادی اصفهان:

اعضای ائتلاف "اتاق سه هزارنفری" انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان بر لزوم برنامه محور بودن این نهاد اقتصادی و شفاف شدن فرایندها تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، اعضای ائتلاف "اتاق سه هزار نفری" متشکل از فعلان اقتصادی، صنعتی و بازرگانی که گفته می شود سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس سابق اتاق بازرگانی و از فعالان با سابقه معدنی و اقتصادی استان اصفهان از آن حمایت کرده است، روزگذشته در نشست خبری با حضور خبرنگاران به تشریح دیدگاه ها و برنامه های خود پرداختند.

در این نشست خبری سعید روغنی، فعال اقتصادی و عضو این ائتلاف گفت: اتاق بازرگانی باید جایگاهی برای دانش بنیان ها داشته باشد. وی اظهار کرد: ضروری است که به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه داشته باشیم، نخستین شهر و استانی که پارک و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی ایجاد کرد اصفهان و سپس تهران بود اما امروز اصفهان فقط ۹ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را به خود اختصاص داده و سهم تهران در این زمینه ۵۱ درصد است و ۵ درصد نیز سهم خراسان است.

روغنی اضافه کرد: اصفهان در جذب نیروهای نخبه قابلیت دارد، ۶۷ دانشگاه و مرکز علمی در اصفهان داریم که ۱۴۰ هزار دانشجو دارند و سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل روانه بازار کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در اتاق ۳ هزار نفری، کمیسیون دانش‌بنیان ایجاد می‌شود که وظایفی بر عهده دارد که بر ۶ پایه استوار است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: تعداد زیادی از صادرکنندگان تداوم صادرات ندارند چون تکنولوژی تولید ندارند. قصد داریم توان رقابتی را افزایش دهیم و کشف، حفظ و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی را مدنظر داریم. نیاز است جوانان در حین تحصیل را آموزش دهیم تا بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.

جای شورای بازرگان در اتاق خالی است

امیر کشانی نیز در این نشست گفت: یک برنامه جامع در ائتلاف سه‌هزارنفری تهیه شده که این برنامه در قالب بررسی یک‌ساله از وضعیت اتاق‌های بازرگانی کشورهای پیشرفته دنیا به‌دست‌آمده است.

وی ادامه داد: در این برنامه تدوین شده قرار است تمامی اعضا برای اجرا و تدوین برنامه‌ها مشارکت فعال داشته باشند و از تمامی ایده‌ها و برنامه‌های پیشنهادی توسط اعضا استقبال خواهد شد. در این مدل مشارکتی همه اعضا با همکاری یکدیگر برای برطرف کردن مشکلات و توسعه اقتصادی تلاش خواهند کرد.کشانی گفت: همه افراد در لیست موجود تعهد می‌دهند که به اصول پایبند باشند، زمانی که اعضای اتاق همه دست‌به‌دست هم دادند کارهای بزرگی انجام شد و الآن هم می‌توانیم این امور را انجام دهیم.

این کارآفرین و صنعتگر نمونه گفت: شورای بزرگان در اتاق بازرگانی تشکیل می‌شود و مسائل اقتصادی و راه‌حل‌ها را به‌صورت ماهانه بررسی می‌کنند. همه باید کمک کنند تا مشکلات برطرف شود، شورای بزرگان در اتاق استانبول به خوبی فعالیت کرده و ما نیز از این ظرفیت‌ها باید بهره ببریم. شفافیت موضوع دیگری است که باید به‌طور دقیق اجرا شود.

همراهی همه اعضا لازم است
مژگان ایزدی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم همراهی تمامی اعضای اتاق برای بهبود وضعیت کنونی، این مهم را جزئ برنامه های انتلاف سه هزار نفری بیان کرد.
وی اظهار کرد: اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در دوره جدید تنها با مشارکت تمامی اعضا می‌توانند برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده خود را انجام دهند.

ایزدی ادامه داد: در وضعیت امروز شرایط برای مهاجرت جوانان فراهم است اما جوانان فعال در حوزه اقتصادی با غیرت و تعصبی که به توسعه اقتصاد کشور دارند شجاعانه ایستاده‌اند و به همین خاطر باید از آن‌ها حمایت کرد.

ایزدی مطرح کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور ما صادرات است که در دوره جدید اتاق بازرگانی هیئت نمایندگان توجه ویژه‌ای به این بخش دارند.

لزوم کمک به صادرات
محمدرضا فوده نیز بر لزوم توسعه صادرات تاکید کردو گفت: این اتفاق باید از دل اتاق بازرگانی بیافتد و اتاق بازرگانی محلی است بر این فرایند.

وی گفت: امروزه دغدغه اصلی فعالان اقتصادی پیدا کردن بازارهای صادراتی برای فروش محصولات است. معضل دیگر آن است که بتوانیم صادرات به‌صورت متداوم داشته باشیم تا ارزآوری زیادی برای کشور و به‌ویژه در استان اصفهان فراهم گردد.

فوده اظهار کرد: در حال حاضر بقای صنعت کشاورزی به توسعه صادرات برمی‌گردد. در دوره‌های قبلی اتاق متأسفانه به وضعیت صادرات در بخش کشاورزی توجه نشده است. در دوره جدید باید برای توسعه صادرات اهتمام ویژه داشته باشیم و در این زمینه باید اعضا به کمک ما بیایند.

مطالبات تولید کنندگان را به طور جدی دنبال می کنیم
داوود صافی نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین هدف در دوره جدید اتاق بازرگانی این است که مطالبات بخش خصوصی به‌طورجدی پیگیری شود و اقدامات شایسته‌ای در جهت رفع آن برداشته شود.

صافی دستجردی در خصوص ویژگی‌های نمایندگان جدید در اتاق بازرگانی گفت: اعضای کاندید هیئت نمایندگان باید از هفت ویژگی ممتاز برخوردار باشند. در دسترس بودن، شفافیت، جذب سرمایه‌های اجتماعی، بهداشت مالی، اعتماد به خرد جمعی، مطالبه گری و جذب حداکثری باید از ویژگی‌های اعضای هیئت نمایندگان باشد و اعضای هیئت نمایندگان باید با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها بهترین خدمات را ارائه دهند.

به گفته این کارآفرین، متأسفانه در هیچ دوره از اتاق این ویژگی‌ها وجود نداشته است و امیدواریم در دوره جدید این ویژگی‌ها وجود داشته باشد.

اتاق به توسعه صادرات بخش کشاورزی کمک کند
وحید دزفولی نیز گفت: در دوره جدید اتاق بازرگانی باید به پنج محور اساسی برای توسعه صادرات کشاورزی توجه ویژه شود.

دزفولی بیان کرد: تولید بر اساس بازارهای هدف، کسب استانداردهای جهانی برای صادرات به کشورهای هدف، بسته‌بندی محصولات متناسب با بازارهای صادراتی، حمل‌ونقل، فروش و شناخت فرهنگ و نیاز کشورهای بازارهای صادراتی از جمله محورهایی است که باید به آن توجه کرد. وی افزود: ما در دوره جدید تمرکز خود را این زمینه‌ها گذاشته‌ایم تا بتوان زمینه توسعه صادرات را فراهم کرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه