شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23295
منتشر شده در چهارشنبه, 05 بهمن 1401 17:27
تعداد دیدگاه: 0
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان :

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان گفت: روند اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ دوباره آغاز شده است و تکمیل این پروژه از سر گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ شامل سد و تونل در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره برداری برسد که تاکنون محقق نشده است.

مهران زینلیان با بیان اینکه تا چندی قبل پروژه تعطیل بود، افزود: بر اساس تصمیمات وزارت نیرو، مشاور که مسوولیت اصلی پروژه را بر عهده دارد و پیش تر برکنار شده بود دوباره به کار دعوت شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر با حضور ذینفعان طرح تصریح کرد: تاکید ما به‌روزرسانی قرارداد این مشاور بود تا پروژه در بخش ساخت سد از سر گرفته شود.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به آماده بودن تونل و تلاش برای تعبیه پمپ‌ها اظهارداشت: البته به دلیل سرمای هوا اکنون کاری در پروژه انجام نمی‌شود اما در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ اجرا را آغاز خواهیم کرد.

زینلیان ادامه داد: در مدت اخیر ۵۰ میلیارد تومان نیز از سوی استان برای برخی آزادسازی مرتبط با طرح در قالب قرض در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

نگاهی به خشکی‌های دوره‌ای رودخانه زاینده رود، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص برای تالاب بین المللی گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آب مرکزی ایران از یک سو و کاهش بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود از سوی دیگر لزوم اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های آبی در این خطه را گوشزد می‌کند./انتهای پیام

ایرنا

نوشتن دیدگاه