جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21818
منتشر شده در دوشنبه, 06 تیر 1401 11:42
تعداد دیدگاه: 0

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر اینکه حوضه زاینده‌رود دیگر توانی برای بارگذاری‌های جدید ندارد، گفت: میزان پرشدگی سدها نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل ۵۶ درصد مواجه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، احسان‌اله امینی با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره آبی ۶ سد بزرگ استان اصفهان تا پایان خرداد ماه سال جاری، اظهار داشت: ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت نرمال یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب امروز به ۳۶۶ میلیون مترمکعب رسید.

وی با بیان این که ذخیره آبی سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است، افزود: در مقایسه با بلندمدت (۵۰ سال)، ذخیره آب این سد ۶۲ درصد کاهش یافته است.

امینی با اشاره به وضعیت سد گلپایگان گفت: این سد در حال حاضر ۳۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و حجم آن نسبت به سال گذشته در مدت زمان مشابه ۵۳ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ذخیره سد قره‌آقاچ سمیرم به ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است، بیان کرد: ذخیره سد حنای سمیرم تا امروز به ۹.۳ میلیون مترمکعب رسیده است، حجم این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵ میلیون مترمکعب بوده ۳۶ درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت ۴۷ درصد کاهش ذخیره آبی دارد.

وی ادامه داد: سد خمیران در تیران و کرون تا امروز ۵.۶ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است و ذخیره این سد نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است.

امینی افزود: سد باغکل واقع در مجاورت شهر خوانسار نیز هم اکنون ۲.۲ میلیون مترمکعب آب دارد و بر این اساس حجم آبی سد باغکل در مقایسه با سال قبل ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه میزان پرشدگی سدهای استان ۳۳ درصد است، عنوان کرد: بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که میزان پرشدگی سدها نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل ۵۶ درصد مواجه بوده است.

وی با تأکید بر اینکه حوضه زاینده‌رود دیگر توانی برای بارگذاری‌های جدید ندارد، افزود: با توجه به شرایط موجود آبی استان، صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب را در همه بخش‌ها از جمله آب شرب، صنایع، کشاورزی ضروری است.فارس

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه