کد خبر: 21045
منتشر شده در یکشنبه, 07 آذر 1400 11:35
تعداد دیدگاه: 0

هلدینگ "توکا ریل "با دارا بودن حدود پنج هزار دستگاه واگن به‌عنوان بزرگترین شرکت ریلی کشور و مهم‌ترین شریک تجاری راه‌آهن قادر است یک‌ سوم بار معدنی و تا ۱۳میلیون تن بار در کشور را حمل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شرکت "توکا ریل" با دارا بودن شرکت‌های اقماری آسیاسیر ارس، بهین‌ریل، توکاکشش و راهوار نیرو آریا در سال ۸۳ 13تاسیس شده و هم اکنون این شرکت در حال حمل ریلی کنسانتره و گندله از معادن سنگ‌آهن کشور نظیر چادرملو و سنگان به مقصد مجتمع فولادمبارکه می‌باشد. گفتنی است توکاریل تنها دارنده واگن‌های ۶ محوره لبه ‌بلند با ظرفیت ۱۰۵ تن به تعداد 1920 دستگاه و با برنامه‌ریزی افزایش ناوگان تا دو هزار دستگاه و ظرفیت بارگیری و حمل سالانه موادمعدنی بیش از ۱۰ میلیون تن می‌باشد.


درگفتگوی اختصاصی با محسن سعید بخش مدیر عامل این شرکت با توفیقات، مشکلات و چالش های روبروی آن آشنا خواهیم شد.


_ دغدغه شرکت توکا ریل به عنوان بزرگترین شرکت حمل ونقل ریلی کشور چیست؟
با توجه به اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت بخش خصوصی در حوزه صنعت ریلی ورود کرده و خود را شریک تجاری راه آهن جمهوری اسلامی می داند طبیعی است که می بایست حق وحقوق این بخش به دلیل حجم سرمایه گزاری که انجام داده دیده شود.


_ آیا بخش خصوصی این حق را دریافت کرده است؟
متاسفانه هر چه قدر زمان پیش می رود این حق کمتر دیده می شود. در واقع باید گفت با توجه به پتانسیل بالایی که شرکت های خصوصی دارند می توانند به خوبی در کنار دولت و راه آهن جمهوری اسلامی به عنوان صنعت سبزی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده فعالیت داشته باشند. چرا که ایشان در برنامه ششم توسعه طبق بند 24 و25 تاکید روی بحث توسعه صنعت ریلی داشته اند .


_ از توفیقات شرکت توکا ریل بفرمایید؟
ما به نوبه خودمان و به عنوان شرکت حمل ونقل ریلی که یک سوم بار معدنی کشور را با مجموعه دیگر شرکت ها حمل می کنیم بارها اعلام آمادگی خود را برای سرمایه گزاری وتوسعه اعلام کرده ایم. همچنین طی سه سال گذشته علی رغم تحریم هایی که وجود داشته توسعه ناوگان داشته ایم به عنوان مثال 279 واگن لبه بلند شش محوره، 95 واگن لبه کوتاه 19 متری ریجستری شده وارد ناوگان توکاریل نموده ایم و تعدادی لوکوموتیو نیز خریداری شده است.


_ علت اینکه خیلی از واگنهای شما در مسیر های مختلف در حالت توقف به سر می برند چیست؟
وزارت صمت در دولت قبل به ما اعلام کرد باید بخشی ازنیازتان را از تولید کنندگان داخلی خریداری کنید. ما نیزبا تولید کننده داخلی که تنها یک شرکت است و تولید لوکو موتیو را در انحصاردارد وارد معامله شدیم. در واقع ما به تعهداتمان عمل کردیم و بخشی را که مربوط به قرارداد داخلی است انجام دادیم تا کنون هم 11 دستگاه به ما تحویل داده شده لکن تحویل لوکوموتیو دوازدهم که می بایست اردیبهشت ماه 1400 انجام می شد به تاخیر افتاده و وزارت صمت که می بایست طبق توافق به ما مجوز می داد برای خرید سایر لوکوموتیو ها که از خارج کشور وارد شود اعلام نموده خودمان تولید داخل را تامین خواهیم کرد.

 

_ آیا تولید داخل ظرفیت وکشش تامین نیاز شرکت توکاریل را در بازه زمانی مشخص شده دارد؟
از طرفی سازنده داخلی طبق نامه رسمی اعلام کرده ماهی 2 عدد لوکوموتیو می تواند تحویل دهد و از طرف دیگر درنامه رسمی معاون محترم وزیر ذکر شده سالی 120 دستگاه می توانیم تولید کنیم یعنی کارخانه می گوید سالی 24 عدد واگن ولی وزارت خانه اعلام کرده 120 واگن واین پارادوکسی که به وجود آمده مشکل ساز است.


_ مشکل کنونی شرکت توکا ریل چیست؟
اصل موضوع ودغدغه ما این است که در آبان ماه ، روزانه نزدیک به 1000 واگن باردار درمسیر سنگان به اصفهان متوقف است و هر روز به جای اینکه به بحث های کلی، اساسی و و زیر بنایی شرکت رسیدگی کنیم، می بایست درگیرتقاضا برای راه اندازی واگنها باشیم و قطعا اگر مواد اولیه به شرکت های صاحب بار مانند فولاد نرسد چه بسا آسیب هایی که متوجه این شرکت ها شود.


_ با این اوصاف آیا دلسوزانی وجود ندارند که لوکومو تیو ارسال کنند تا بارها را به شرکت های نیازمند آن یعنی ذوب آهن و فولاد مبارکه برسانند؟
باید گفت دلسوز هست ولی لوکو موتیو نیست.
دوستانی که در راه آهن مشغول کارند واقعا مستاصل شده اند ما حتی سعی داشتیم لو کوموتیو هایی که متعلق به خودمان و در مالکیت خودمان هست را وارد کار کنیم تا واگن های بار را در قالب قطار کامل حمل ونقل کنیم، اما با این اقدام به دلیل اینکه اعلام کردند بخشی از کار می خوابد موافقت نشد و ما هم تمکین کردیم.


- به عنوان صاحب نظر تاکنون برنامه هایی برای توسعه صنعت ریلی کشور داشته اید؟
بله. افزایش ناوگان واگن و لکوموتیو طی سالهای گذشته صورت پذیرفته و همچنین پیشنهاداتی هم به راه آهن ج.ا.ا در قالب طرح های BOT داده شده است.


_ اگر بخواهید سرعت توسعه در راه آهن کشور را به لحاظ کیلومتر درصد بندی کنید در حال حاضر با چند کیلومتر در حال حرکت است؟
با توجه به اینکه مسیر سنگان تا فولاد مبارکه می بایست حدود 1220 کیلومتر را طی سه تا چهار روز طی کند، واگن ما با 21 روز فاصله این مسیررا طی می کند.


- این سرعت فاجعه نیست برای موضوع حمل ونقل ریلی کشور؟
در این مورد می بایست مسئولین نظر دهند.


_ در حال حاضردر خواست شما از دولت آقای رئیسی چیست؟
امید واریم در دولت اقای رئیسی بتوانیم در قالب تعاملی حرف هایمان را به گوش مسئولین برسانیم صحبت های ما را بشنوند وکمبود ها را تامین نمایند.


_ در پایان اگر مطلبی هست بفرمایید؟
ضمن عرض خسته نباشید به مسئولان مربوطه تقاضا داریم در حوزه راه آهن به بخش خصوصی توجه بیشتری شود، اگر ما شریک تجاری هستیم و ماهیانه مبالغی سنگین به عنوان حق دسترسی و نیروی کشش به راه آهن جمهوری اسلامی پرداخت می کنیم حداقل یکی از مسئولین رده بالای راه آهن برای رفع مشکلات موجود با ما همکاری کند. گفتنی است ما شرکت های خصوصی به نمایندگی از مجموعه شرکت های حمل ونقل کشور با تمام توان آمادگی خود را برای همکاری اعلام می کنیم.


ضمن تشکر از محسن سعید بخش مدیر عامل شرکت توکا ریل امید واریم مدیران دلسوز در حوزه راه آهن و حمل و نقل ریلی کشور چاره اندیشی کنند تا با رفع گره های موجود شاهد توسعه و اعتلای سیستم ریلی کشور باشیم.

انتهای پیام