کد خبر: 21040
منتشر شده در شنبه, 06 آذر 1400 20:45
تعداد دیدگاه: 0

مالک شریعتی عضو کمسیون انرژی مجلس گفت: پالایشگاه حکم یک ابزار دفاعی در جنگ اقتصادی در این شرایط تحریمی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، به قلم مریم عصارزادگان: توطئه آمریکا در تحریم نفت خام ایران سیاستی تاکنون تکراری بوده است . با این حال در دولت قبل در حین مذاکرات با دادن فرصت های چند ماهه به طرف مقابل امکان بهره برداری آن از نفت خام کشور فراهم گردید و غفلت مسئولین وقت از راه صحیح جهت خنثی کردن تحریم ها بعلت سرگرم شدن و هدر دادن فرصت ها در انتظار نتایج مذاکرات باعث آسیب بسیار کشور در مسائل اقتصادی گردید.

کشور ما در مجموع ازجهت ذخایرِ نفت و گاز بیشترین منابع دنیا را داراست که هم اکنون تنها ۴۵ درصد از این منابع بصورت پالایش یافته صادر میگردد و تحریم آمریکا در ۵۵ درصد باقی مانده که بصورت صادرات نفت خام است به مراتب بسیار بیشتر است.

لذا از آنجا که تحریم تولیدات پالایشگاهی و پترو پالایشگاهی بسیار سخت و زمان بر می باشد ساخت پترو پالایشگاه با تامین هزینه بصورت سرمایه گذاری بورسی و همچنین سرمایه گذاری افراد جامعه بویژه سرمایه داران که دغدغه کمک به کشور در جنگ اقتصادی را دارند میتوان این ۵۵ درصد را به تا ۵ سال آینده به صفر نزدیک ساخت.

با ساخت پترو پالایشگاه ها نه تنها میتوان تحریم های نفتی را خنثی کرد بلکه باعث ایجاد اشتغال و ارز آوری شده و علاوه بر این با واردات نفت خام از کشورهای همسایه همچون آذربایجان میتوان آنها را از لحاظ اقتصادی به کشور ایران وابسته ساخت . و از گرایش سیاسی و اقتصادی آنها به کشورهایی چون رژیم صهیونیستی از لحاظ نفتی جلوگیری کرد.

انتهای پیام