شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1789
منتشر شده در چهارشنبه, 19 فروردين 1394 12:01
تعداد دیدگاه: 0

همراز/احمدرضا دلیران فیروز* اقتصاد ایران در چند سال اخیر دچار وضعیت رکود تورمی بوده است. عوامل موثر در این وضعیت رکود تورمی را میتوان تحریم ها، عدم حمایت و سوء مدیریت های داخلی، نوسانات قیمت های مواد اولیه و تخصیص ندادن سهم تولید از هدفمندی یارانه ها نامید. یکی دیگر از معضلات اقتصادی کشور عدم...


همراز/احمدرضا دلیران فیروز*


اقتصاد ایران در چند سال اخیر دچار وضعیت رکود تورمی بوده است. عوامل موثر در این وضعیت رکود تورمی را میتوان تحریم ها، عدم حمایت و سوء مدیریت های داخلی، نوسانات قیمت های مواد اولیه و تخصیص ندادن سهم تولید از هدفمندی یارانه ها نامید.
یکی دیگر از معضلات اقتصادی کشور عدم اصلاح الگوی مصرف و عکس العمل روانی جامعه از نوسانات اقتصادی کاذب است که موجب بی ثباتی در اقتصاد کشور میشود.
نرخ ارز از مهم ترین عوامل ثبات تجارت کشور است که با برنامه ریزی های دقیق و درازمدت میتوان از سرمایه ها به صورت تخصصی استفاده کرد و ثبات و قدرت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی نیز عامل مهمی در این زمینه است.
یکی از عوامل موثر در ثبات و رونق اقتصادی کشور استفاده از ظرفیت های فعلی و راکد صنعت کشور است که با سرمایه گذاری در پروژه های ملی، حمایت از صادرات کالاهای تولیدی و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهایی که مشابه داخلی دارند میتوانیم شاهد کاهش رکود و بیکاری در اقتصاد کشور باشیم.
دولت برای برون رفت از شرایط سخت اقتصادی باید به شدت در جذب سرمایه گذاری، حمایت از تولید داخلی؛ ایجاد کار آفرینی و احداث کارگاه‌ ها حمایت کند و با دادن تسهیلات و خدمات موانع در کارآفرینی را محدود کند.
دولت برای رونق بخشیدن به تولید در کشور باید با وجود بازارهای کاذب مقابله کند و با رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان به جذابیت و توجیه سرمایه گذاری در بخش صنعت کمک کند و تا مادامی که این امر صورت نگیرد، تولید در کشور رشد چندانی نخواهد داشت.
اصل مهم برای سرمایه گذاری این است که فعالیت‌های اقتصادی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، زیرا اگر این توجیه از بین برود به جای رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور، واردات بی رویه بیشتر می‌شود.
این نبود توجيه به خودی خود ضمن اینکه سبب رکود اقتصادی می‌شود، تبعات اجتماعی مختلفی نیز نظیر افزایش بیکاری را به همراه خواهد داشت و در این شرایط است که تحریم‌های اقتصادی می‌تواند تاثیرات بیشتری به همراه داشته باشد.
سیاست های اجرایی دولت به خصوص تعامل عزتمندانه با دنیا و کاهش تحریم ها یکی از راهکارها در بهبود شرایط کشور دربخش اقتصادی است.
دولت میتواند با استفاده از ظرفیت های موجود سرمایه گذاری داخلی و خارجی و نیز نخبگان و نیروی متخصص داخلی، منویات مقام معظم رهبری را در بحث اقتصاد مقاومتی عملیاتی کند.
حمایت از تولید ملی در جهت ایجاد ثبات اقتصادی بسیار موثر است مردم باید فرهنگ اقتصادی خود را تغییر بدهند و دولت نیز باید موانع بر سر راه تولید ملی را از میان بردارد، تولید کنندگان داخلی نیز باید برای جلب رضایت مشتریان خود کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش بدهند تا بتوانیم شاهد رونق و خروج از رکود در اقتصاد کشور باشیم.

* مشاور دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان

نوشتن دیدگاه