سه شنبه 28 فروردين 1403, Tuesday 16 April 2024, مصادف با 7 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17269
منتشر شده در شنبه, 09 اسفند 1399 20:01
تعداد دیدگاه: 0
متوسط-استفاده-از-سموم-برای-تولید-محصولات-کشاورزی-کمتر-از-میزان-کشوری-است

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: متوسط استفاده از سموم برای تولید محصولات کشاورزی...

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: متوسط استفاده از سموم برای تولید محصولات کشاورزی در این استان کمتر از میزان کشوری بوده که نشان‌دهنده سلامت بهتر تولیدات است.

اسفندیار حسنی مقدم در جلسه ستاد گیاه‌پزشکی لرستان که امروز نهم اسفندماه برگزار شد، اظهار کرد: مصرف بیش از اندازه سم سلامت غذا را به مخاطره می‌اندازد بنابراین استفاده اصولی از این مواد برای تولیدات کشاورزی ضروری است.

وی تصریح کرد: در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول، ۶۵ صدم گرم  و در ایران ۳۵ صدم گرم حدود نصف متوسط جهانی سم برای تولیدات کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین محصولات کلی کشور از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

حسنی مقدم با تأکید بر اجرای سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برای امنیت و سلامت غذایی محصولات، خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۳۵ هزار تن سم سالانه در کشور و در لرستان یک هزار و تا یک هزار و ۳۰۰ تن شامل انواع آفت‌کش، قارچ‌کش و حشره‌کش مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: با توجه به اینکه این استان ۴.۷ اراضی کشور را دارد اما ۳.۷ درصد سموم را مصرف می‌کند بنابراین سلامت غذایی محصولات آن نسبت به میانگین کشور بهتر است.

وی با تأکید بر ارتقای مدیریت حفظ نباتات به اداره‌کل بیان کرد: با توجه به شرح وظایف و تأثیر دو مدیریت باغبانی و حفظ نباتات، اعتبار این ۲ بخش به‌صورت ۱۰۰ درصد تخصیص داده شد.  

حسنی مقدم ادامه داد: مشارکت مردم برای مبارزه با آفات بسیار ضروری است بنابراین مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های رومشکان، کوهدشت،  پلدختر، چگنی و خرم‌آباد باید بازدید میدانی را در دستور کار قرار دهند و مردم را به‌صورت چهره به چهره راهنمایی کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خواستار کالیبره «تنظیم و میزان» کردن سم‌پاش‌های استان شد و افزود: سال گذشته دو تا سه پهباد سم‌پاش وارد استان شد و برای تداوم این مهم باید پرداخت تسهیلات به کشاورزان در دستور کار قرار بگیرد چراکه در سم‌پاشی به روش سنتی هفت تا ۱۰ درصد محصول  زیر چرخ تراکتور له می‌شود.

وی با اشاره به انجام نسخه نوسی الکترونیک گیاه‌پزشکی در ازنا و سلسله، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۴ درصد اعتبارات ملی و ۱۶ درصد توزیع استانی دارد اما به نظر می‌رسد این امر در بخش کشاورزی تبعیت نمی‌شود.

حسنی مقدم تصریح کرد: ۱۹ درصد تولید ناخالص ملی،  ۲۰ درصد اشتغال و ۳۵ درصد صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی بوده درحالی‌که سهم این حوزه از اعتبارات کلان کشور کمتر از پنج درصد است.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه