پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16567
منتشر شده در شنبه, 27 دی 1399 18:07
تعداد دیدگاه: 0
حمایت-از-صادرات-به-سوریه-در-اولویت-سازمان-توسعه-تجارت-نیست

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفت: حمایت از صادرات به سوریه در اولویت سازمان توسعه تجارت...

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفت: حمایت از صادرات به سوریه در اولویت سازمان توسعه تجارت نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر میرزایی، دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، با اشاره به تاریخچه روابط تجاری کشور سوریه با دیگر کشورهای جهان پیش از وقوع جنگ داخلی، گفت: بیشترین روابط تجاری سوریه تا قبل از شروع جنگ، با کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. بررسی روابط تجاری سوریه نشان می‌دهد هر زمان که ظرفیت واردات سوریه افزایش پیدا کند، ایران می‌تواند سهم بیشتری در کسب بازارهای تجاری سوریه داشته باشد؛ البته به شرطی که برنامه مشخصی برای حضور در این بازار داشته باشیم.

وی افزود: این در حالی است که سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی توسعه تجارت هیچ گونه کمکی در توسعه صادرات به سوریه به اتاق بازرگانی ایران و سوریه نکرده است و حتی وظایفی که طبق قانون باید از طرف سازمان توسعه تجارت به اتاق بازرگانی ایران و سوریه تفویض شود نیز همچنان بدون متولی باقی مانده است.

تضمین سرمایه؛ لازمه ورود تولیدکنندگان ایران به بازار سوریه

در این نشست حسن شاه حسینی، رئیس اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت: وضعیت سوریه به دلیل تحریم‌های سزار آمریکا، شرایط جنگی و بیماری، شرایط خاصی دارد. از سال ۱۳۹۵ که حلب آزاد شد و امنیت و ثبات در سوریه برگشت، تلاش بر این بود، علاوه بر جنبه‌های حضور نظامی ایران، در زمینه‌های اقتصادی هم در سوریه حضور داشته باشم. تمام کارهای انجام شده در سوریه بیشتر در حد توافق‌نامه و موافقت‌نامه است. در سوریه‌ای که اقتصاد آن به شدت تضعیف شده است، آیا سرمایه‌ای برای برای تجار و یا سرمایه‌گذاران ایرانی وجود دارد؟

وی افزود: مسئله مهم دیگر، مسئله حمل و نقل و ترانزیت کالا در سوریه است؛ در حال حاضر حمل و نقل به صرفه نیست. علاوه بر این تجار ضمانتی برای حضور تجاری خود در سوریه ندارند. لذا پیش‌نیاز هایی لازم است که باید، اول از همه در سوریه فراهم شود که مهمترین آن تضمین‌های لازم برای حمایت از تجار و سرمایه‌گذاران در سوریه است.

شاه حسینی در پایان گفت: به سوریه باید واقع بینانه نگاه کرد و شرایط فعلی آن را سنجید و پیش‌نیاز تمام این‌ها، فراهم آوردن شرایط لازم برای تجار و بازرگانان جهت فعالیت اقتصادی در سوریه است. خطوط اعتباری، ضمانت و تأمین امنیت، از جمله پیش‌نیازهای اساسی است. سوریه بیشتر از آنکه به دنبال کالاهایی سرمایه‌ای باشد، به دنبال محصولات مصرفی مانند سوخت و بنزین است.

نوشتن دیدگاه