سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1554
منتشر شده در دوشنبه, 13 بهمن 1393 21:32
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان:

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان از ورود فولادهای غیراستاندارد به کشور اظهار نگرانی کرد. به گزارش پابگاه خبری تحلیلی همراز، به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، اردشیر سعدمحمدی مهم‌ترین عوامل ایجاد مشکلات فولادسازان کشور را تشریح و اظهار کرد: به خاطر رکود در بخش ساختمان و طرح‌های توسعه...

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان از ورود فولادهای غیراستاندارد به کشور اظهار نگرانی کرد.

به گزارش پابگاه خبری تحلیلی همراز، به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، اردشیر سعدمحمدی مهم‌ترین عوامل ایجاد مشکلات فولادسازان کشور را تشریح و اظهار کرد: به خاطر رکود در بخش ساختمان و طرح‌های توسعه فروش محصولات فولادی در کشور محصولات طویل دچار مشکل شده و این در حالی است که هنوز تعرفه مناسبی بر واردات محصولات خارجی که از کیفیت مناسبی هم برخوردار نیستند، وضع نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با نظر مساعد و جدی وزیر محترم صنعت و معدن هر چه سریع‌تر نسبت به وضع تعرفه مؤثر بر واردات محصولات فولادی اقدام شود و سازمان استاندارد نیز واردات این‌گونه محصولات را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.

وی افزود: هم‌اکنون کشور ترکیه تعرفه 35 درصد برای ورود محصولات فولادی خارجی وضع نموده تا صنایع داخلی‌اش دچار مشکل نشود.

سعد محمدی ورود محصولات فولادی ارزان‌قیمت و غیراستاندارد از کشور چین به ایران را موجب رقابت نابرابر و پر کردن جیب افراد سودجو دانست و گفت: متأسفانه در این بازار عده‌ای، محصولات فولادی را به‌صورت تناژ خریداری و شاخه‌ای می‌فروشند، زیرا وزن هر شاخه تیرآهن 14 وارداتی 120 کیلوگرم هست، درحالی‌که استاندارد ذوب‌آهن اصفهان 150 کیلوگرم است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اضافه کرد: کشور چین هم‌اکنون در 52 واحد فولادی خود با ظرفیت 5 تا 20 میلیون تن، 822 میلیون تن فولاد در سال تولید می‌کند و با توجه به شرایط انقباضی میزان مصرف داخلی‌اش کاهش پیداکرده و صادرات خود را زیر قیمت تمام‌شده عرضه می‌کند.

محمدی با اشاره به هزینه‌های قیمت تمام‌شده فولاد در کشور گفت: هم‌اکنون تولید فولاد به روش کوره قوس در کشور، از حاشیه سود بهتری برخوردار است، چون گاز را به‌عنوان منبع انرژی باقیمت ارزان و دولتی مصرف می‌کنند، اما در ذوب‌آهن (با روش کوره بلند) به دلیل استفاده از زغال‌سنگ، آن‌هم بر اساس قیمت جهانی، هزینه تمام‌شده انرژی سه برابر روش کوره قوس است و دولت باید در این زمینه از ذوب‌آهن حمایت بیشتری کند، چون این شرایط نابرابر، قدرت رقابت را کاهش می‌دهد.

وی گفت: هم‌اکنون هزینه‌های انرژی در کشور به روش کوره بلند به ازا هر کیلوگرم تولید فولاد، 600 تومان و در روش احیاء 190 تومان هست و فاصله سود ناشی از این تفاوت، 400 تومان به ازا هر کیلوگرم است.

محمدی یادآور شد: در کل دنیا از یک میلیارد و 600 میلیون تن تولید فولاد در سال، 70 درصد آن به روش کوره بلند است که هزینه تولید به ازا هر تن در روش کوره بلند 400 دلار و احیاء مستقیم 503 دلار می‌شود و این تفاوت به دلیل قیمت‌های جهانی هر دو انرژی (گاز و کک)، هست.

محمدی با تأکید بر این مطلب که دولت باید برای رقابت منطقی فولادسازان کشور، هزینه انرژی آن‌ها را برابر کند، گفت: با توجه به پرداخت یارانه انرژی در روش‌های کوره قوس، باید ذوب‌آهن اصفهان نیز بتواند با بهره‌مندی از این حق و در یک رقابت منطقی، محصولات خود را عرضه نماید

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با اشاره به افزایش تولید در سال جاری گفت: ذوب‌آهن اصفهان علیرغم مشکلات موجود، تا پایان دی‌ماه سال جاری بیش از 2 میلیون و 320 هزار تن تولید داشته و امیدواریم این رقم تا پایان سال به 2 میلیون و 800 هزار تن برسد. که نسبت به سال قبل، 29 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.

نوشتن دیدگاه