کد خبر: 10014
منتشر شده در یکشنبه, 10 آذر 1398 21:41
تعداد دیدگاه: 0
ضرروت-ارتقای-کیفیت-بتن-برای-افزایش-مقاومت-ساختمان-در-برابر-زلزله

رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: ارتقا کیفی بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله اگر در...

رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: ارتقا کیفی بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله اگر در دستورکار قرار گیرد میزان تلفات مالی و جانی را کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز تحقیقات بتن، مصطفی احمدوند با اشاره به پیاده سازی اولویت های برنامه اقدام و عمل نقشه راه چشم انداز ۲۰ ساله توسعه پایدار بتن و ساخت و سازهای بتنی اظهارداشت: با توجه به این واقعیت که مناطق مختلفی از کشور و به خصوص تهران بر روی گسل های زلزله قراردارند، ضروری است تا به منظور مدیریت بحران، در صورت وقوع احتمالی زلزله در پایتخت، تمهیدات و برنامه ‌ریزی های دقیقی اندیشیده و ارائه شود.

احمدوند افزود: ضروری است تا تمام زوایای این موضوع مهم و حیاتی توسط کارشناسان و متخصصان حوزه ساخت و سازهای شهری و روستایی مورد بررسی قرار گیرد تا امکان امداد رسانی در زمان وقوع احتمالی زلزله فراهم و شاهد کاهش خسارات ناشی از آن باشیم. 

رئیس مرکز تحقیقات بتن یادآورشد: ارتقای کیفی بتن و ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی در سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه پایدار، ضمن تدوین و ارائه استانداردهای ملی اجباری شماره ۶۰۴۴ INSO (بتن آماده-ویژگی ها) به سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۱۳۹۵ در دستورکار قرار گرفت و ضروری است تا بازرسی، ارزیابی و نظارت کامل بر پیاده سازی و اجرای این استانداردها به صورت  کامل در حوزه ساخت و سازهای بتنی کشور، انجام شود.

دبیرانجمن علمی بین المللی بتن تصریح کرد: جامعه امروز ایران با بحران ناشی از عدم رابطه دانش اقتصاد با اقتصاد دانان، دانش مهندسی با مهندسان، مهارت های تکنیکی و کاربردی با تکنسین های صلاحیت دار در حوزه ساخت و سازها مواجه است که تنها راه برون رفت از آن استفاده از تکنسین‌های صلاحیت ‌دار پایبند به ارزش‌های اخلاقی و وفادار به اخلاق حرفه‌ای و احترام به شعور اجتماعی و مهندسان آشنا به چگونگی برقراری ارتباط و بهره گیری از شبکه های نوین مدیریت های بانکی، مالی، پولی و فایننسینگ در سطح ملی و جهانی است.

وی گفت: با توجه به اینکه فقدان تکنیسین متخصص صلاحیتدار در فرآیند تولید بتن آماده و در پروژه های ساخت و سازهای بتنی موضوع مهم مورد بحث سالهای گذشته، همواره مساله ساز بوده و هیچ قانون و یا استانداردی در این خصوص  وجود نداشته است.  در سال ۱۳۹۵ استاندار ملی اجباری شماره ۶۰۴۴ INSO (بتن آماده-ویژگی ها) تهیه و تدوین شد. تا به اجرا درآمدن  استاندارد یاد شده و آموزش تکنسین‌های صلاحیت دار کارگاهی که نقش بسیارمهمی در پیاده سازی استانداردها  دارند، افزایش عمر مفید ساختمان های بتنی را شاهد باشیم.

احمدوند با اشاره به برگزاری بیست و دومین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن (ACI ) - شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله با همکاری انجمن علمی مهندسی بتن و سازه های بتنی ایران در روزهای چهارم و پنجم دی ماه افزود: ارتقای دانش فنی جامعه مهندسی عمران کشور، بهبود کیفیت ساخت و سازهای بتنی، وفاداری به اخلاق حرفه‌ای و رعایت قانون و استانداردهای حوزه بتن، صنعت بتن و ساخت سازه های بتنی و مشخصاً،  استاندارد ملی اجباری شماره ۶۰۴۴ (بتن آماده-ویژگیها) یکی از  مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است.

این مقام مسئول تاکید کرد: استفاده از پژوهش‌های علمی و تحقیقات کاربردی برای توسعه پایداراقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی همسو با امنیت و منافع ملی ضمن بهره مندی از دستآوردهای ذهن تاریخی به خصوص زلزله بم، کرمانشاه و دیگرمناطق سیل‌زده، از دیگر اهداف برگزاری بیست و دومین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن ( ACI)-شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله است.

وی، مدیریت بحران حوادث طبیعی، ارزیابی شرایط درجهت مدیریت ریسک های مرتبط با حوادث طبیعی، بررسی شیوه نوین تعمیرات، ترمیم، بهسازی، نگهداری و مقاوم سازی لرزه ای درجهت ارتقای کیفیت سازه های بتنی و بررسی عملکرد لرزه ای سازه های بتنی را از مهم‌ترین محورهای این همایش اعلام کرد.