چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4667
منتشر شده در شنبه, 08 دی 1397 17:36
تعداد دیدگاه: 0

تیم ملی در جام ملت ها باید برای قهرمانی تلاش کند و این جمله بهتری است به نسبت این جمله که می گوییم تیم ملی در جام ملت ها باید قهرمان شود.

به گزارش پایگاه خبری همراز به نقل از ورزش سه؛ در فوتبال بایدی وجود ندارد. هیچ تضمینی وجود ندارد فرانسه ای که در جام جهانی 2018 قهرمان شد در جام جهانی 2022 هم قهرمان شود. همان طور آلمانی که در جام جهانی 2014 قهرمان شد در جام جهانی 2018 در مرحله گروهی و با باخت به کره جنوبی حذف شد. کره جنوبی تیمی که بر خلاف ایران دغدغه آماده سازی و بازی تدارکاتی و زمین تمرین ندارد 59 سال است که در جام ملت ها قهرمان نشده است در حالی که آخرین قهرمانی ایران در جام ملت ها بعد از قهرمانی کره جنوبی در جام ملت های 1960 بوده است.

در فوتبال بایدی وجود ندارد و بر همین اساس است که در لیگ برتر ایران هم هیچ یک از مربیان قول قهرمانی نمی دهند. نمونه اش امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان که به صراحت می گوید مربی ای که قول قهرمانی می دهد دیوانه است. نمی شود به این دیدگاه خرده گرفت به این خاطر که در فوتبال هم اتفاقات فردا قابل پیش بینی نیست اما کسی نمی تواند کتمان کند امیر قلعه نویی و تیمش در خفاء برای قهرمانی می جنگند. همان طور که این انگیزه را تیم ملی هم دارد. وقتی کارلوس کی روش در صفحه شخصی اش می نویسد دومی در جام ملت ها یعنی ناکامی بدین معنی است برای او و تیمش تنها قهرمانی راضی کننده خواهد بود. این را حتی می توانید در جمله ای که کارلوس کی روش در اتاق ملی پوشان قرار داده با عکس قدیمی و فعلی بازیکنان بخوانید. پس جای ناراحتی نیست. تیم ملی و کارلوس کی روش با نیت قهرمانی به میدان می روند و اگر کارلوس کی روش می گوید ایران چهارمین تیمی است که شانس حضور در نیمه نهایی را دارد برای این است که من و شما متوجه سختی جام ملت ها شویم و در صورت ناکامی احتمالی تیم ملی در این مرحله او و شاگردانش را تحقیر نکنیم.
صرف نظر از این بحث ها به سه دلیل می شود ایران را یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملت ها بر شمرد:
1-نظم تاکتیکی
تیم ملی در جام جهانی 2018 مراکش را برد، به سختی نتیجه را به اسپانیا داد و در برابر پرتغال اگر ضربه مهدی طارمی تبدیل به گل می شد بازی را می برد و برای اولین بار به دور دوم جام جهانی صعود می کرد. جدا از ساختار دفاعی تیم ملی که تحسین کارشناسان فیفا را بر انگیخت نظم تاکتیکی تیم کارلوس کی روش بوده است که پیش از این فوتبال ایران کمی با آن بیگانه بود. البته اینجا اشاره امان به سبک بازی تیم ملی نیست و این سبک شاید قابل نقد باشد که باید به احترام به آن نگریست. ایده ای که کارلوس کی روش انتخاب می کند، نمونه اش دفاع و ضد حمله از دقیقه یک تا نود به خوبی به اجراء گذاشته می شود و شرایط بازی نظم تاکتیکی تیم ملی را بهم نمی ریزد. خیلی از تیم ها هستند در جریان بازی غرق اتفاقات می شوند و نظم تاکتیکی اشان بهم می خورد اما تیم ملی این طور نیست. حتی اگر سبک بازی تیم ملی مورد انتقاد باشد نظم تاکتیکی می تواند هر تیمی را رو به جلو ببرد و تیم ملی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
2-روحیه جنگندگی
تیم ملی تشنه موفقیت است و این جمله ای است که کارلوس کی روش بارها بدان اشاره کرده است و گفته دلیل اصلی علاقمندی او برای حضور در تهران همین موضوع است. در جام جهانی 2018 و در بازی سخت با اسپانیا و پرتغال بازیکنان ایران برای دفع توپ روی آن خیمه می زدند و گاهی زیر دست و پای بازیکنان حریف قرار می گرفتند و کتک می خوردند. کارلوس کی روش با وجود 8 سال حضور در تهران هنوز برای ملی پوشان تکرار نشده است و آنها با هم برای دست یابی به موفقیت پیش می روند. شاید به این دلیل که در گذشته ماموریت آنها نیمه تمام ماند. 4 سال پیش آنها در جام ملت ها و در استرالیا نتوانستند قهرمان شوند و در جام جهانی 2018 با وجود برنامه ریزی برای صعود به دور دوم بازی ها یک گام کم آوردند.
تیم کارلوس کی روش یک حسن دارد؛ هیچ گاه خود را تیم از پیش برنده نمی داند و در میدان مسابقه با همه وجود برای رسیدن به پیروزی تلاش می کند. روحیه جنگندگی بعد از خیمه ای که علیرضا بیرانوند روی توپ کریس زد یا تکل امید ابراهیمی برای دفع توپ کاملا مشخص بود.
3-همدلی بازیکنان
مدت هاست در تیم ملی خبر قهر بازیکنان را نمی شنویم. یا درگیری آنها با هم. شایعه نشده که هافبک ها به فلان مهاجم پاس نمی دهند. و حاشیه هایی از این دست که هنوز یادمان نرفته است. نمونه اش تو گوش هم زدن دو بازیکن تیم ملی در جریان بازی در جام ملت ها. حتی منتقدین تیم ملی هم دیده اند وقتی ایران در جریان بازی به گل می رسد نیمکت نشینان خوشحال تر از بازیکنان داخل زمین هستند. طبیعتا این همدلی بود که در بازی سختی چون آرژانتین، اسپانیا و پرتغال آبروی فوتبال ایران را حفظ کرد. شعارهای کی روش که البته از عقاید درونی او نشات می گیرد سبب ایجاد همدلی در تیم ملی شده است. همه با هم و برای هم بازی کردن موجب شده تیم ملی ما دست کم از نظر روحی و روانی شرایط خوبی داشته باشد. همان طور که تیم ملی در جام جهانی با همه وجود و یکدل بازی کرد در جام ملت ها هم این چنین خواهد بود.
آمادگی روحی و روانی، آمادگی تاکتیکی و آمادگی جسمانی سه عامل تاثیر گذار در قهرمانی و موفقیت تیم هستند که نقش هر یک از عوامل در موفقیت تیم به تنهایی خیلی پر رنگ است که به نظر می رسد تیم ملی به خاطر برخورداری از این سه فاکتور و همین طور دلایل عنوان شده شانس زیادی برای قهرمانی در جام ملت ها دارد. اگر قرار بود میزان امکانات تیم ها و هم چنین هزینه هایی که در مسیر آماده سازی متحمل می شوند و علاوه بر این ها دستمزد بازیکنان در نتیجه گیری دخیل بود هیچ گاه ما نباید در جام جهانی 2018 در برابر پرتغال امتیاز می گرفتیم یا کره جنوبی، آلمان قهرمان دوره قبل جام جهانی را می برد. بنابراین ایران با همه کمبودها در مسیر آماده سازی می تواند برای قهرمانی بجنگد و مدعی قهرمانی باشد.

نوشتن دیدگاه