پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 9330
منتشر شده در جمعه, 26 مهر 1398 19:12
تعداد دیدگاه: 0
مقدم‌فر-در-حرم-حسینی-تمدن‌سازی-حول-محور-عاشورا-و-اربعین-زمینه‌ساز-تمدن-عظیم-مهدوی-است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کربلا، حمیدرضا مقدم‌فر که صبح امروز (جمعه) در اجلاس سالیانه "مجمع...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کربلا، حمیدرضا مقدم‌فر که صبح امروز (جمعه) در اجلاس سالیانه "مجمع دانشجویان مسلمان جهان" در حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلای معلی سخن می‌گفت، یکی از مهم‌ترین مسائل امروز جهان اسلام را تغییر هندسه قدرت و نظم جهانی به‌نفع اسلام و مسلمین دانست.

وی تصریح کرد: امروز نظم وِستفالیایی که در قرن هفدهم میلادی توسط اروپا و بعد از او توسط آمریکا در جهان حاکم شد در حال تغییر و دگرگونی است.

این کارشناس مسائل استراتژیک متذکر شد که مبنای این دگرگونی ریشه در انقلاب شکوهمند اسلامی و گسترش پیام آن در منطقه و جهان دارد؛ پیامی که در طول 40 سال اخیر به‌صورت تدریجی در حال جهانی شدن است.

مشاور عالی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه یکی از شاخصه‌های مهم در تغییر نظم جهانی و هندسه قدرت را "راهپیمایی عظیم اربعین" عنوان کرد.

مقدم‌فر گفت: راهپیمایی میلیونی اربعین نظم قدرت‌محور، دولت‌محور و وِستفالیایی را درنوردیده و مرزهای جغرافیایی و جغرافیای سیاسی را به یک کل واحدی از جریان مردم‌محور و نه قدرت‌محور بر اساس وحدت میان ملت‌های مختلف و مذاهب گوناگون اسلامی تبدیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شاهد دیگر این مدعا، وضعیت مقاومت اسلامی در منطقه و پیروزی‌های پی‌درپی و گسترش آن در یک جغرافیای وسیع جهانی است که باید به‌خوبی از این نعمت مراقبت و به‌ رشد و بالندگی آن کمک کرد.

عضو شورای فرهنگی مجمع بیداری اسلامی گفت: امروز اربعین و همایش شکوهمند اربعین حسینی در کربلا نعمت بزرگی است که ظرفیت و قابلیت امت‌سازی و تمدن‌سازی را به‌نمایش می‌گذارد.

مقدم‌فر افزود: تمدن‌سازی حول محور امام حسین(ع) و حرکت رهایی‌بخش و عزت‌آفرین عاشورا و اربعین، قطعاً زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی و حرکت به‌سمت افق تمدن عظیم مهدوی(عج) است.

وی تصریح کرد: تمدن مهدوی نیز با ندای امام عدالت‌بخش کنار کعبه و با شعار "اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِّیَ الحُسَین اَلَّذی قَتَلوهُ عَطشانا" پایه‌گذاری خواهد شد.

مشاور عالی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد با تأکید بر لزوم شکرگزاری به‌پیشگاه خداوند برای دو نعمت بزرگ عاشورا و اربعین، توجه نخبگان جهان اسلام به‌ویژه سرمایه‌های جوان و دانشجویان را به چند نکته مهم در این زمینه جلب کرد.

مقدم‌فر گفت: "اربعین" و "مقاومت" دو مفهوم درهم‌تنیده هستند که با حضور مجاهدانه پیرامون آنها، می‌توان به آرمان‌های اسلامی نزدیک‌تر شد.

وی افزود: "آگاهی‌رسانی" و "بصیرت‌بخشی" نسبت به اصل مقاومت و اثربخش بودن آن و همچنین نقش اربعین به‌عنوان عالی‌ترین کلاس درس مقاومت و امیدآفرینی نیز از مهم‌ترین رسالت‌های دانشجویان جهان اسلام است.

مقدم‌فر تصریح کرد: مراقبت و پرهیز از هر آنچه اثر این نعمت‌های الهی را کاهش داده یا از بین می‌برد، از جمله "اختلاف"، امری ضروری و لازم است؛ چه اختلاف در جهان اسلام باشد و چه میان فِرَق اسلامی و چه بین شیعیان.

وی تصریح کرد: امروز دشمن در صدد است با ایجاد اختلاف ظرفیت‌های پیش‌برنده مقاومت اسلامی را از یک‌سو، و ظرفیت‌های تمدن‌ساز در اربعین را از سوی دیگر مورد هجمه قرار دهد.

این مدرس دانشگاه، سرمایه‌گذاری فوق‌العاده دشمن برای ایجاد شک و تردید و انحراف و اختلاف در مقوله اربعین را شگفت‌آور خواند.

وی متذکر شد که "گاهی حتی می‌توان صدای دشمن را از حلقوم‌های به‌ظاهرشیعه شنید که درصددند اربعین را از بین برده یا اصل و اساس آن را مخدوش کنند".

مقدم‌فر گفت: وحدت دو کشور برادرِ ایران و عراق به نعمت مقاومت و اربعین جلا و رونق بخشیده و برای همین است که دشمن سرمایه‌گذاری کرده تا این همدلی و اجتماع عظیم حول محور محبت اهل‌بیت و امام حسین(ع) را با شایعه‌سازی و فریب و حقه‌بازی‌های انگلیسی و آمریکایی تضعیف کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان با ابراز اینکه اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین همایش عاشوراییان تاریخ، امیدهای بزرگی در جهان تشیّع و جهان اسلام به‌وجود آورده، از جوانان و دانشجویان جهان اسلام خواست قدر این نعمت الهی را دانسته و با همه وجود از آن صیانت کرده و به آن غنا و گسترش بخشند.

نشست سالیانه‌ "مجمع دانشجویان مسلمان" هر سال همزمان با ایام اربعین حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلای معلی برگزار می‌شود.

اجلاسیه‌ امسال این مجمع نیز صبح امروز با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام غلامی رئیس مؤسسه صدرا و دکتر منوچهر محمدی برگزار شد.

انتهای پیام/+

نوشتن دیدگاه