پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 8468
منتشر شده در دوشنبه, 11 شهریور 1398 10:30
تعداد دیدگاه: 0
چرا-عاشورا-ماندگار-شد؟

یک کارشناس مسائل دینی و مهدویت گفت:از جمله مولفه‌های مهم در بقای حرکت امام حسین (ع) روشنگری و فرهنگ‌سازی اهل بیت (ع) در راستای قیام سیدالشهدا بوده است و مهمترین درس فرهنگ عاشورا استقامت، مبارزه و جهاد در برابر کژی‌ها است بنابراین هیئت‌ها در عزاداری‌های خود به دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری توجه...

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از مهمترین مولفه‌های بقای عاشورا که نقش بسزایی در به جا ماندن این حادثه  عظیم داشته‌ است تبیین حرکت امام حسین (ع) توسط اهل بیت(ع)  و به خصوص حضرت زینب(س) و امام سجاد (ع) است.

وی  با اشاره به این جمله حضرت زینب ( س) « مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» گفت: وقتی حضرت زینب (س) پس از آن همه قتل و غارت و خشونت یزیدیان این جمله را بیان می‌کند نشان دهنده‌ آن است که حضرت درصدد احیای نهضت کربلا و بقای حرکت امام حسین (ع) است. در روز عاشورا تمام باطل جمع شد تا حق را از بین ببرد. در میدان عمل و مبارزه حق و باطل در کل جهان اسلام امام حسین (ع) پیروز است. در روز عاشورا تمام باطل در مقابل تمام عقل و ایمان ایستاد و امام حسین (ع) یک صبح تا بعد از ظهر تمام رذالت‌ها و جنایت‌ها را دید اما ترک اولای از حضرت صادر نشد  و این چنین است که امام حسین (ع) تا روز قیامت چراغ هدایت تمام انسان‌ها در کل عالم بشریت است و هر کسی هر جایی بخواهد نور و روشنگری ببینید به امام حسین (ع) مراجعه می‌کند.

وی یادآور شد: بر همین اساس است که کار یزید مستحق لعن و نفرین است و در زیارت عاشورایی که از امام صادق (ع) به جا مانده است همین مساله را می‌بینیم و سید الشهدا (ع) مستحق سلام و صلوات است. حضرت رسول (ص) در رابطه با شهادت امام حسین (ع) می‌فرماید: "شهادت حسین (ع) حرارت و سوزشی دارد که هیچگاه سرد و خاموش نمی‌شود." پیامبر (ص) این سخن را بیان می‌کند پیامبری که تمام سخنانش راستی و نیکی  و درستی است. دلیل این که بعد از امام حسین (ع) هیچ یک از اهل بیت(ع) قیام نکردند این بود که آنها کار امام حسین (ع) را بدون هیچ نقصی می‌دانستند و سعی کردند همین قیام را حفظ کنند.

فوادیان گفت: از تمام اهل بیت (ع) احادیثی وارد شده است که به حفظ و بقای عزاداری در نهضت امام حسین (ع) اشاره می‌کنند. وارد شده که در عزای امام حسین(ع) گریه کنید و خیمه بزنید . این یک نوع فرهنگ سازی است که می‌تواند از مولفه‌هایی باشد که در بقای حرکت امام حسین (ع) نقش بسزایی داشت. در رابطه با هیج یک از ائمه (ع) به اندازه امام حسین (ع) پیام در مورد عزاداری و برپایی خیمه عزا نداریم. حتی حضرت رسول اکرم (ص) ،حضرت علی (ع) و یا حضرت زهرا (س) اربعین ندارند اما ما شاهد این هستیم که پس از گذشت حدود ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا ۲۰ میلیون جمعیت در یک مکان برای یک واقعه عظیم جمع می‌شوند. اهل بیت (ع) با فرهنگ سازی و شعر خوانی برپایی مجلس عزا در صدد احیای حرکت امام حیسن (ع) بودند. خود امام سجاد (ع)  بعد از شهادت پدر همواره اشک می‌ریخت و امام باقر(ع) ، امام صادق(ع)، امام رضا (ع) و سایر ائمه همه با دست خودشان اقامه عزا می‌کردند. این‌ها از جمله مولفه‌هایی هستند که در شکل گیری و بقای نهضت عاشورا موثرند.

مهمترین درس فرهنگ عاشورا

این کارشناس مسائل مهدویت در ادامه با اشاره به فرهنگ سیاسی حاکم  و فرهنگ دین‌مدارانه در زمان امام حسین (ع) گفت: امام (ع) با تقدیم خونش   سعی کرد دین جدش را از بدعت‌ها نجات دهد چرا که کسانی بر مسند حضرت رسول (ص) نشسته‌ بودند که هرگز صلاحیت این کار را نداشتند. سید الشهدا (ع) به دنبال احیای فرهنگ سیاسی و فرهنگ دین مدارانه و قوانین ناب اسلامی بود و هر آنچه داشت از مال، خانه، زن و بچه، وجهه اجتماعی و سیاسی و... در دست گرفت و به میدان آمد و همه  را برای احیای دین اسلام تقدیم کرد.

فوادیان اظهار کرد: مهمترین درس و فرهنگ عاشورا درس استقامت، مبارزه و جهاد در برابر کژی و بدرفتاری است. امام حسین (ع) برای احیای دین رسول‌الله قیام کردند که ما باید آن فرهنگ را در سطح زندگی و روش و منش خود داشته باشیم. در عاشورا خیمه‌های دعا و نیایش بر پا است اما در کنار آن باید برحوزه عقل نیز تاکید کنیم و از طریق مباحث عاطفی و احساسی بتوانیم یاری‌گر و احیاگر  فرهنگ عاشورا باشیم. فرهنگی که در هیئت‌ها و عزاداری‌های ما باید حاکم باشد این است که مردم امام زمان خود را بشناسند. دلیل قیام امام حسین (ع) باید برای جامعه منتظران معرفی شود و مردم بدانند که در لوای ولایت حجت خدا بودن یعنی این که هر آنچه که داریم را در راه ولی خدا بدهیم.

جنبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هیات‌ها را در عزاداری مد نظر داشته باشیم/ هدف عزاداری‌ها چیست؟

این کارشناس مسائل دین و قرآن در ادامه در پاسخ به این موضوع که عزاداری‌ها در چه صورت باعث تطهیر قلب شده و چگونه از طریق عزاداری می‌توانیم از  کژی‌های زندگی نجات پیدا کنیم گفت: در  عزاداری باید به دو بعد توجه کنیم یعنی بعد سخت افزار و دیگری بعد نرم افزاری. سخت افزار یعنی این که هیات‌های ما باید از ریا و چشم  و هم چشمی و امثال این موارد دوری کنند و جنبه‌ خلوص و خالص بودن عزاداری را مد نظر قرار داده تا دچار انحراف و بدعت نشود.  جنبه نرم افزاری هیات‌ها هم شامل شعر و سخنرانی‌ها است باید در عزاداری شعرها  و سخنانی مطرح شود که قصه  و سخن نادرست نباشد. تمام اشعار و سخنان باید از منابع صحیح و درست اسلامی که بر منابع صحیح اسلامی و بر محور قرآن و اهل بیت (ع) است استخراج شود نه از منبلع خواب و رویا. .یکی دیگر از موضوعاتی که باید در جنبه نرم افزاری هیات‌ها به آن پرداخته شود توجه به بحث مهدویت در هیات‌ها است . ما جمع می‌شویم برای امام حسین (ع) ، گریه می‌کنیم که چه اتفاقی رخ بدهد؟

او ادامه داد: آنچه که امام حسین (ع) و اولیا داشته‌اند و به دنبال احیای آن بودند اکنون در نزد امام عصر (عج) است. حسین زمانمان را باید دریابیم و دشمنان امام عصر (عج )‌را بشناسیم. اگر با یک دست سینه می‌زنیم یا دست دیگر باید تمنای فرج داشته باشیم. حسینیه‌ها باید مهدیه شوند و مهدیه‌ها باید حسینیه شوند. هر مجلسی که برای امام حسین (ع) برپا می‌شود و در آن دیدگاه و مسائل ظهور مطرح نمی‌شود آن مجلس عقیم مانده است. آنچه هویت شیعه را شکل داده قیام امام حسین (ع) و پس از آن انتظار برای قیام حکومت صالحان است.

یاد حضرت مهدی(عج) را در هیئت‌های عزاداری احیا کنیم

وی گفت: در کنارعزاداری برای امام حسین (ع) باید به یاد امام زمان(عج) نیز باشیم و احادیثی که امام حسین (ع) درباره‌ حضرت مهدی (عج) داشته است را مطرح کنیم و همچنین احادیثی که حضرت مهدی (عج) در رسای امام حسین (ع)  دارد را بگوییم. نقش و نگار محتشم که بر در و دیوان هیئت‌ها زده می‌شود بسیار عزیز و محترم است و نباید کم  و کوتاه شود اما باید نوآوری و حرکت رو به جلو هم داشته باشیم و یاد حضرت مهدی (عج) را در هیئتهای عزاداری احیا کنیم و از این طریق مردم متوجه ارتباط تنگاتنگ امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج) شوند تا منتظران ظهور را تربیت کنیم.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه