پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21031
منتشر شده در دوشنبه, 01 آذر 1400 16:24
تعداد دیدگاه: 0
در ۱۰۰ روز دولت سیزدهم رقم خورد؛

توجه به مسائل معیشتی اصحاب فرهنگ و ضرورت حمایت از این قشر فرهیخته یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم است؛ در ۱۰۰ روز نخست از استقرار دولت بیش از ۱۳۰۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه به بیمه تامین اجتماعی و ۳۵ هزار نفر نیز برای بهره‌مندی از بیمه تکمیلی معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، صندوق اعتباری هنر موسسه ای غیردولتی و غیرانتفاعی، دارای شخصیت مستقل است که بمنظور حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران تشکیل شده است.

توجه به مقوله فرهنگ، مسائل معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر و ضرورت حمایت از این قشر فرهیخته یکی از مهمترین اولویت های دولت سیزدهم است. از این رو اتخاذ سیاست های حمایتی متناسب با منزلت پرچمداران فرهنگ و هنر کشور، توزیع عادلانه امکانات و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر از محوری ترین برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی است که بارها بر آن تاکید شده است.

صندوق اعتباری هنر به عنوان یکی از مهمترین نهادهای متولی حمایت از فعالان فرهنگی و هنری کشور ضمن سیاست گذاری در این مسیر، اقدامات جدی در مسیر ارائه خدمات حمایتی، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، تسهیلات وطرح تکریم و کمک مستمری در زمینـه بسترسـازی میان مدت و بلند مدت بـرای شکوفایی اقتصاد فرهنگ و هنر در ۱۰۰ روز آغاز فعالیت در دولت سیزدهم بـه عمل آورده اسـت.

تحقق واکسیناسیون اصحاب فرهنگ و هنر با پیگیری صندوق اعتباری هنر

تسریع و تکمیل واکسیناسیون اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه کشور از اولویت‌های نخست صندوق اعتباری هنر در دولت سیزدهم بود. طی پیگیری های صورت گرفته از سوی صندوق، اعضای صندوق اعتباری هنربا همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعضای این صندوق در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفتند.

اصلاح ساختار سازمانی

توجه به رونق اقتصاد فرهنگ و هنر به عنوان یکی از مهمترین اهداف و برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم در نظر گرفته شده است. صندوق اعتباری هنر به عنوان متولی اصلی اجرای سیاست اعتلای اقتصاد فرهنگ و هنر در دوره جدید مدیریتی تلاش کرد با بازنگری در اهداف و سیاست های پیشین خود در راستای خدمات دهی هرچه بیشتر به خانواده بزرگ فرهنگ و هنر کشور برنامه های نوینی را تمهید نماید.

با توجه به ضرورت تقویت زیرساخت در اجرای سیاست های نوین این صندوق، در ساختار جدید معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر به حوزه فعالیت های صندوق افزوده شد. مهمترین هدف این معاونت توانمند سازی هرچه بیشتر هنرمندان، ایجاد زمینه خرید و فروش آثار فرهنگی و هنری، شناساندن فرهنگ و هنر فاخر ایرانی در عرصه جهانی و ایجاد منابع پایدار برای صندوق در نظر گرفته اسـت.

پالایش اعضاء به‌منظور ارائه خدمات به صورت شفاف

به منظورهدفمندسازی، گسترش کمی و کیفی ارائه خدمات به اعضای صندوق اعتباری هنر، دسترسی بـه اطلاعات صحیح و بـه روز تک تک اعضاء برای ساماندهی فرایند خدمات دهی ضروری به نظر می رسد. از آنجا که با بررسی های انجام شده طی این مدت مشخص شد؛ بانک اطلاعاتی اعضا با مشکلاتی نظیر اعتبارسنجی ناقص پرونده های عضویت روبرو بوده است. بر این اساس با بازبینی عضویت و با هدف امکان بهره مندی تمامی فعالان حوزه فرهنگی و هنری حائز شرایط از خدمات صندوق و شفافیت در فرایند تأیید عضویت ها در گام نخست با ارتقای زیرساخت سایت، اطلاعات مربوط بــه زمینه فعالیت، وضعیت اشتغال و... در آن ثبت شـد. با تکمیل این فرایند امکان ارائه خدمات به صورت شفاف به اعضای مورد تأیید مراجع ذی ربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم می شود.

آغاز فرایند عضوگیری پس از وقفه چندین ماهه

برابر بررسی های اولیه حدود ۵۰ هزار نفر از فعالان فرهنگ، هنر و رسانه سراسر کشور متقاضی عضویت در صندوق اعتباری هنر هستند. با بررسی ها و پیگیری های صورت گرفته از ابتدای آبان فرایند عضوگیری براساس آیین نامه عضویت در دستور کار این صندوق قرار گرفت.

خدمات بیمه ای

الف) ثبت نام بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

برخورداری از خدمات درمان بیمه تکمیلی بـرای هریک از اعضای خانـواده بـزرگ فرهنگـ و هنـر کشـور کـه گرانبهاتریـن روزهـای روزگار خویـش را در جهـت تعالـی هنـر و فرهنـگ ایـن مـرز و بوم مصروف داشته اند از اقدامات مهم در پاسداشت زحمات ایـن افراد محسوب می شود.

علی رغم افزایش چشم گیر تعرفه های خدمات درمانی، صندوق ضمن ارتقای سطح کیفی خدمات بیمه تکمیلی هیچ گونه افزایش قیمتی در سهم حق بیمه پرداختی اعضا (نسبت به سال گذشته) در قرارداد ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اعمال نکرد.

ذکر ایـن نکتـه ضروری است؛ قریب به ۳۵ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و افراد تحت تکفل برای برخورداری از خدمات بیمه تکمیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ثبت نام کردند. بیش از ۶۰ درصد از سهم حق بیمه متقاضیان بیمه تکمیلی به صورت یارانه توسط صندوق اعتباری هنر (به نمایندگی از دولت) پرداخت می شود که در سال جاری این مبلغ بالـغ بـر ۵۲ میلیـارد تومان اعلام شده است.

ب) معرفی بیش از هزار و ۳۰۰ هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار به سازمان تأمین اجتماعی

در ۱۰۰ روز نخست فعالیت صندوق اعتباری هنر در دولت سیزدهم بیش از هزار و ۳۰۰ هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند. همچنین اعضای صندوق از کمک ویژه معادل ۱۰درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال، بابت حق بیمه ماهانه برخوردار می شوند.

در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار نفر از اعضای صندوق از خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند و ماهیانه بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت پرداخت یارانه حق بیمه اعضا از سوی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و ضروری

تخصیص ۶میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به۱۲ کسب و کار فرهنگی و هنری

تخصیص ۶میلیارد تومان و ۹۰۰ میلیون تومان به۸۹۸ به اعضای صندوق

تخصیص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به ۱۹۷ هنرمند عضو

عملیاتی شدن ارائه تسهیلات بدون بهره با همکاری بانک عامل (طرح یادمان)

حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و توزیع عادلانه منابع در قالب اعطای تسهیلات قرض الحسنه بدون بهره (طرح یادمان) با تمرکز براستان های کم برخوردار از جمله اهدافی است که صندوق اعتباری هنر دنبال می کند. از این رو با انعقاد تفاهم نامه با بانک عامل تلاش شده است تسهیلات بلندمدت، ارزان قیمت(کارمزد ۲ درصد درسال) با حداقل تضامین در اختیار هنرمندان قرارگیرد.

از جمله اهداف انعقاد قرارداد با بانک عامل: توزیع متوازن منابع مالی در سراسر کشور، افزایش کمی و کیفی تسهیلات قرض الحسنه به اعضا، حمایت از تولیدات و آفرینش های فرهنگی و هنری با هدف اعتلای اقتصاد فرهنگ و هنر و نیز ایجاد زمینه توانمند سازی فعالان فرهنگی و هنری کشور عنوان شده است. در مرحله نخست ۱۸ نفر از هنرمندان شهرستان بم برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند. همچنین در مرحله دوم ۶۰۰ نفر به بانک عامل معرفی شدند.

ارتباط با نمایندگان صندوق در سراسر کشور

صندوق در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت سیزدهم همچنین نشست هایی را با انجمن های صنفی، خانه ها، نخبگان فرهنگی و هنری، به منظور هم اندیشی با حوزه های مختلف حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده است.

با توجه به سیاست صندوق اعتباری هنر مبنی بر گسترش کمی و کیفی ارائه خدمات به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه کشور، نقش نمایندگان استانی صندوق اعتباری هنر بیش از پیش پررنگ شده است. از این روی بحث آموزش و توانمندسازی نمایندگان در سراسر کشور بمنظور تبیین فعالیت های صندوق و همچنین آشنایی با نحوه ارائه خدمات با رویکردهای نوین در دستور کار قرار گرفته است و طی این مدت با برگزاری جلسات وبیناری سطح تعاملات میان مرکز و استان ها ارتقا یافته است./ ایرنا

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه