جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 15151
منتشر شده در سه شنبه, 06 آبان 1399 01:20
تعداد دیدگاه: 0
شبکه-العالم-وارد-انتخابات-آمریکا-شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبکه جهانی العالم سعی دارد تا با به روی آنتن بردن...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبکه جهانی العالم سعی دارد تا با به روی آنتن بردن برنامه‌ای با عنوان «فی البیت الابیض»( در کاخ سفید) واقعیات مخفی شده از سوی رسانه‌های آمریکا را نزد مردم جهان به ویژه مردمان دنیای عرب هویدا و نمایان سازد. چرا که از دیرباز کشور آمریکا نزد مردم جهان با چهار شاخصه مهم شناخته شده است. اول، قدرت نظامی ارتش ایالات متحده که اوج تبلورش در زرادخانه‌های اتمی و ناوهای غول آسای هواپیمابر نمایان می‌شود.

دوم، قدرت اقتصادی ایالات متحده که دو رکن اصلیش ابربورس وال استریت و دلار است. بازارهای اقتصادی جهان هم شاخص رشد و یا سقوط ارزش پول و سهام خود را آن هم در ابعاد ملی یا منطقه‌ای با میزان رشد یا سقوط ارزش سهام در وال استریت یا نرخ برابری دلار در مقایسه با سایر ارزهای مطرح جهان می‌سنجند!

سوم، قدرت صنعتی آمریکا که ژنرال موتورز، مک دونالد، ماکروسافت، اپل، ناسا، صنایع پزشکی و کشاورزی و فولاد و از همه مهمتر شرکت‌های قدرتمند نفتی را در پی می‌گیرد.

و چهارم قدرت فرهنگی ایالات متحده که نماد اصلیش هالیوود است. کمپانی‌های عظیم فیلمسازی مانند فوکس قرن بیستم، برادران وارنر، سونی، والت دیزنی و... تقریباً بازار اصلی سینمای جهان را در اختیار دارند و از آن طریق با ارائه فیلم‌هایی چندصدمیلیون دلاری که مبلغ سبک زندگی آمریکایی است، میلیاردها نفر از ساکنان این کره خاکی را وادار به دیدن از طریق صفحه تلویزیون یا پرده سینما در کنار خانواده‌هایشان می‌کنند که همزمان صحنه‌هایی از خشونت با اسلحه و سکانس‌های مستهجن و غیراخلاقی را به تصویر می‌کشد.

به راستی چند نفر از خود پرسیده‌اند که کدام ابزار توانسته آمریکا را با این چهار ویژگی اصلی در جهان معرفی کرده و رعب‌انگیز کند؟ آمریکای رعب‌انگیز امروز محصول نیویورک تایمز، فاکس نیوز، لس آنجلس تایمز، سی‌ان‌ان  و ان‌بی‌سی است و امثال روپرت مرداک میلیاردر نبض اطلاع رسانی جهانی منطبق بر خواست نظام سرمایه‌داری حاکم بر کاخ سفید را در دست دارند و بسیاری از مردم جهان واقعیات موجود در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر ایالات متحده را نمی‌دانند؛ البته مطابق آنچه که رخ می‌دهد و نه چیزی که از مطبوعات و رسانه‌های آمریکا دریافت می‌کنند.

حسین الموسوی تهیه‌کننده این برنامه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم  تأکید کرد: برنامه «فی البیت الابیض» که هم‌اکنون روزهای چهارشنبه هر هفته به صورت زنده روی آنتن می‌رود، در مورد انتخابات  پیش روی آمریکا است و سعی دارد تا واقعیات موجود آمریکا را برای جهان عرب به تصویر بکشد که از آن بی‌اطلاع‌اند.

به گفته وی؛ سیاست کلی برنامه مبنی بر پیگیری آخرین اخبار روزنامه‌ها, مجلات, وب‌سایت‌های مهم آمریکایی و حتی برخی از شبکه‌های آمریکایی است که در این روزها به انتشار مسائل جزئی از کشمکش بین نامزدها می‌پردازند.

موسوی دلایل ساخت چنین برنامه‌ای را در شبکه جهانی العالم پیوند می‌زند به این نکته که اگرچه سیاست کلی ساخت این برنامه انتخابات این روزهای آمریکا است اما ما در این برنامه به جنبه‌های دیگری از مسائل و مشکلات در آمریکا نیز می‌پردازیم( مسائل اقتصادی, اجتماعی,فرهنگی...)

وی ادامه می‌دهد: بدلیل نقص آگاهی عمومی از سیاست‌های داخلی آمریکا ما تصمیم گرفتیم که در این برنامه با هدف قرار دادن برخی از مشکلات این قاره بزرگ, به ویژه این چهار ساله اخیر که نه تنها سال‌های خاصی برای خود آمریکایی‌ها بوده که برای ملت‌های دیگر نیز دوران حساسی به شمار می‌آید, در مجال دست داده، از واقعیت‌های مکتوم مانده درباره آمریکا توسط رسانه‌های غربی صحبت کنیم.

موسوی تصریح می کند: در این برنامه با در نظر گرفتن عواملی که تاکنون از دیده‌ها پنهان بوده به کمک مطالعاتی که حتی توسط خود اقتصاددانان و یا سیاستمداران و افراد مشهور و معتبرآمریکایی صورت گرفته, در نظر داریم که آنچه را که خودشان اذعان دارند به نمایش عموم بگذاریم و برای این امر دنبال کردن آخرین اخبار در شبکه‌های اجتماعی و مراجعی که برای خود آمریکایی‌ها مهم هست از عمده فعالیت‌های ما در این برنامه محسوب می‌شوند.

تهیه کننده برنامه «فی البیت الابیض» تأکید کرد: هر قسمت شامل 3 بخش است. بخش اول متشکل از یک گزارش در مورد اخبار مهم روزهای اخیر در ایالات متحده آمریکا است و همچنین در همین راستا مهمانی یا در استودیو یا از طریق اسکایپ در برنامه داریم که این اتفاقات اخیر را برای بینندگان تحلیل کند. مهمانان برنامه هم از تحلیلگران سیاسی و پژوهشگران و کارشناسان سیاست‌های آمریکا به شمار می‌روند و نهایتاً این بخش در هشت دقیقه به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به بخش دوم برنامه گفت: در این بخش توجه اصلی ما بر روی جدیدترین مقالات و مطالعات مجلات مهم و تینک تنک‌ها( مرکز پژوهشی آمریکا) است. این بخش نیز در 6 دقیقه به اتمام می‌رسد و بعد از این دوباره به مهمان برنامه برمی‌گردیم تا درباره این مقالات از زبان ایشان نیز مطالبی بشنویم که حدود 5 دقیقه از زمان برنامه را در اختیار می‌گیرد.

موسوی به بخش پایانی اشاره کرد و افزود: بخش سوم برنامه «فی‌البیت الابیض» در واقع مربوط به فضای مجازی برنامه است که مجری درباره توئیت‌‌ها و آخرین ترندها و هشتگ‌ها در آمریکا که به لحاظ ارتباط موضوعی با موضوع آن جلسه سنخیت دارند، صحبت می‌کند. این بخش هم چهار دقیقه زمان می‌برد. در هر قسمت ما سعی می‌کنیم که از برنامه‌های تلویزیونی آمریکایی و همچنین محتوای فیس‌بوک و یوتیوب نیز که با موضوع برنامه در ارتباطند، بهره ببریم و برخی اوقات هم کلیپ‌هایی را در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی مثل آمارهای منتشر شده در آمریکا برای انتخابات اخیر و نحوه انتخابات در آنجا داریم که بسیار توجه برانگیز و جالبند و سرانجام کل برنامه در بیست و پنج دقیقه به سمع و نظر بینندگان عزیز می‌رسد.

آنگونه که از صحبت‌های تهیه کننده برنامه دریافت می‌شود این برنامه با دنبال کردن قدم به قدم تحولات انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، به واکاوی سیاست بیمار خارجی و زخم‌های کهنه درونی آمریکا می‌پردازد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه