پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 13936
منتشر شده در جمعه, 24 مرداد 1399 15:24
تعداد دیدگاه: 0
برگزاری-نمایشگاه-انفرادی-۲-هنرمند-نقاش-«کر-و-نای»-به-باروک-رسید

از امروز ۲۴ مرداد ماه نمایشگاه‌های انفرادی «نور در تاریکی» و «کتیبه های ناخوانده» در تالار «این /...

از امروز ۲۴ مرداد ماه نمایشگاه‌های انفرادی «نور در تاریکی» و «کتیبه های ناخوانده» در تالار «این / جا» و گالری «فرمانفرما» و «نمایشگاه گروهی «کر و نای» در گالری باروک افتتاح می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، روزهایی که در حال تجربه و گذران آنها هستیم، موسوم به روزهای کرونایی برای همه مردم است و اهالی فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این در حالی است که فعالیت‌های هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی و نمایش آثار تجسمی به صورت نیمه تعطیل برگزار می‌شوند. در این میان گالری‌هایی در پایتخت هستند که نمایشگاه‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا به صورت آنلاین برگزار می‌کنند.

در هفته‌ای که گذشت نمایشگاه اولین سالانه رقابتی حروف‌نگاری «علی ولی‌الله» با همکاری حوزه هنری و کانون هنر شیعی در ۲ گالری ابولفضل عالی و خانه عکاسان حوزه هنری گشایش یافت. این آثار همچنین در سایت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، شیعه‌آرت یا هنر شیعی و همچنین اپلیکیشن حوزه هنری با کیفیت بسیار بالا به نمایش گذاشته شده است.

در ادامه برخی نمایشگاه‌های هنری که در جمعه ۲۴ مردادماه در گالری‌های پایتخت گشایش می‌یابند، برمی‌شمریم.

گالری کاما

نمایشگاه نقاشی‌های محمد دباغ هنرمند جوان یزدی با عنوان «۱.۵ در ۱.۵» از روز جمعه ۲۴ مرداد در گالری کاما افتتاح می شود.

محمد دباغ این آثار را با تکنیک شخصی که از ترکیب مواد و ترکیب رنگهای مختلف خلق کرده است که بافت خاصی را در این آثار به وجود آورده است.

نمایشگاه نقاشی «۱.۵ در ۱.۵» از ۲۴ تا ۲۹ مرداد ماه در گالری کاما برپا می‌شود و علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه به جز یکشنبه‌ها می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، طبقه دوم مراجعه کنند.

گالری پروژه‌های آران

دومین نمایشگاه گروهی «شاهنامه، روایت ماندگار» با نمایش آثار ۹ هنرمند با گردآوری اکرم احمدی توانا از امروز جمعه ۲۴ مردادماه در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ آغاز به کار می‌کند.

در این نمایشگاه آثار پرهام پیوندی، پریسا تقی پور، هامد جابرها، مهسا خیرخواه، نسیم داوری، همایون سی‌ریزی، یاسمین سینایی، سمیرا علی‌خانزاده و مرتضی ممیز به نمایش در می‌آید.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «بر اساس تقویم میلادی امسال هزارمین سال درگذشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است. به همین بهانه این نمایشگاه با آثار نُه هنرمند و با رویکردهای متفاوت هنری پرده‌ی دوم از نمایشگاهی است که پنج سال پیش با همین عنوان و با گرداوری اکرم احمدی توانا برگزار شد. نمایشگاه قبلی در جستجوی تأثیر شاهنامه در هنر مدرن و معاصر ایران بود و آثار ۲۲ هنرمند از نسل‌های متفاوت به نمایش درآمد.

تأثیر شاهنامه بر شعر و ادبیات و همچنین هنرهای تجسمی فارسی زبانان، ماندگار است. این انتخاب تنها نمایش بخشی از جاذبه همیشگی این اثری است که شکوه و جلال ایران باستان و شکست‌ها و سرخوردگی‌ها را روایت می‌کند و به قول شاهرخ مسکوب «تاریخِ پیروزیِ شکست» است.»

تالار این / جا

نمایشگاه نقاشی‌های امیر جدیدی نقاش و مدرس رشته نقاشی از دانشگاه هنر با عنوان «نور بر تاریکی» عصر جمعه ۲۴ مردادماه در تالار این / جا واقع در خیابان کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ برگزار می‌شود.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم امیر جدیدی آمده است: «این تصاویر حاصل سه ساحت است:

نقاش، تابلو و مدل.

اکنون در اینجا شما شاهد یکی از آنها هستید، که با فاصله‌ای آن ۲ دیگری را نیز شامل می‌شود.

امید دارم آن چنانکه در حال از دستاورد گذشتگان بهره‌ای دارند، در آینده نیز مسیر زمان را تاب آورند، همچو نوری که در تاریکی می‌درخشد و تاریکی آن را درنیافته است.»

تالار این / جا در ادامه بیانیه نمایشگاه «نور بر تاریکی» در مورد نقاشی‌های طبیعت بیجان امیر جدیدی نوشته است: «تکه‌ای نان، چند ظرف آشپزخانه، فنجان و یک لیموی خشک شده کنار بطری‌ها، همگی موضوعاتی ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسند. امیر جدیدی نقاشی است که با تمرکز بر ژانر طبیعت بی‌جان و محدود کردن موضوع آثارش امکانات بیانیِ ویژه‌ای را در قالب بازنمایی در برابر ما گسترده است. او در تلاش برای خلق تابلو، پنجره‌ای رو به چیزی فراتر از موضوعات ساده و آشنا می‌گشاید. جهان بینی او بر پایه نوعی بازنمایی عینی است که ردپایی از دستاوردهای تاریخ نقاشی نیز در آن بازیافتنی است. در آثار طراحی نیز جلوه‌ای از حضور نور در فضای تاریک را می‌توان به تماشا نشست. این به‌ویژه وقتی نمایان‌تر می‌شود که هنرمند به سراغ اسلوب کم‌تر شناخته شده‌ مُنوتایپ می‌رود. این روش که به نقاشانه‌ترین تکنیک چاپ دستی معروف است در دسته‌بندی‌ها میان رسانه‌های نقاشی، طراحی، عکاسی و چاپ دستی قرار می‌گیرد.»

گالری فرمانفرما

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های رحمان احمدی ملکی با عنوان «کتیبه های ناخوانده» جمعه ۲۴ مرداد در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ گشایش می‌یابد و تا ۱۴ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «نقاشی در دهه‌های اخیر، هم از نظر موضوع و هم از نظر متریال، دچار تحولات چشمگیری شده و از حیطه رنگ‌ماده هایی مثل رنگ و روغن، اکریلیک و سایر ابزارهای قدیمی به در آمده است، متریال ها و مدیاهای مختلفی را به خدمت گرفته و ساختارهای نوپدید پیدا کرده است. مجموعه «کتیبه های ناخوانده» در همین راستا و با استفاده از متریال های متفاوت به وجود آمده است.»

گالری شیرین

شیرین یک

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های نوشین ایپکچی با عنوان «اندرونی» از عصر امروز در گالری شیرین واقع در خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ آغاز به کار می‌کند و تا ۲۶ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

شیرین دو

در گالری شیرین شماره دو نیز نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم با عنوان «خاتون خلعت‌پوش» به کوشش و گردآوری معین شافعی برگزار می‌شود. این نمایشگاه نیز تا ۲۶ شهریورماه برپا خواهد بود.

گالری باروک

نمایشگاه گروهی عکس «کر و نای» از ۲۴ مردادماه در گالری باروک به نشانی شریعتی، پایین‌تر از پل رومی، پلاک ۱۷۳۶ گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه، عکس‌هایی از آرزو آزادپور، پریناز آل‌آقا، مرجانه پورحسین، پارسا تاک، رضا جاویدی، کامران چیذری، بابک حقی، شهریار دبیری، تینا دلنوازی، عماد دولتی، آرش رضایی، شراره سامعی، سمیرا سلیمانی نژاد، کیوان فرد، کیارش مسیبی و مسعود میرمیری به نمایش در می‌آید.

نوشتن دیدگاه