جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4538
منتشر شده در یکشنبه, 31 تیر 1397 15:22
تعداد دیدگاه: 0
در مجمع عمومی شرکت فولاد مبارکه مطرح شد؛

مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد مبارکه با تقسیم سود 25 تومانی به ازای هر سهم برگزار شد.

 مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه امروز با حضور 90 درصدی سهامداران این شرکت برگزار شد و نهایتاً با تقسیم 25 تومان سود به ازای هر سهم و ارائه گزارش عملکرد شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396، به کار خود پایان داد.

بهرام سبحانی در این جلسه با اشاره به عملکرد مثبت شرکت و افزایش سودآوری سهامداران اظهار کرد: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین ورق ساز خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم بازار 22 درصدی است و بیشترین تولید آهن اسفنجی در جهان را نیز انجام می‌دهد.

وی در ادامه افزود: این کارخانه از ابتدای آغاز به کار خود بیش از 100 میلیون تن فولاد تولید کرده است و در طی سال‌های اخیر موفق به دریافت جوایز بین‌المللی تعالی سازمانی از مؤسسات معتبر جهانی شده و در حال حاضر در کنار شرکت‌هایی همچون مرسدس بنز و هیوندای و تویوتا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

*کسب رتبه یازدهم تعالی سازمانی در قاره آسیا

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در بین شرکت‌های آسیایی موفق به کسب رتبه یازدهم شده است.

سبحانی همچنین اذعان کرد: در سال گذشته فولاد مبارکه موفق به راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد گندله‌سازی در شرق کشور شد و در سال جاری نیز تلاش می‌کند تا واحد کنستانتره 5 میلیون تنی سنگان که خوراک گندله‌سازی را تأمین می‌کند به پایان برساند.

وی با اشاره به روند رو به رشد سرمایه اسمی شرکت در طی سال‌های اخیر تصریح کرد: سرمایه اسمی شرکت در حال حاضر برابر با 7 هزار و 500 میلیارد تومان است.

*سهم 54 درصدی گروه فولاد مبارکه از تولید فولاد کشور

مدیرعامل فولاد مبارکه به سهم 45 درصدی این شرکت در تولید فولاد کشور اشاره داشت و گفت: علاوه بر این، 9 درصد فولاد کشور نیز فولاد هرمزگان تولید می‌شود و مجموعاً 54 درصد از تولید فولاد کشور در گروه فولاد مبارکه صورت می‌پذیرد.

سبحانی یادآور شد: میزان تولید فولاد شرکت در سال مالی 96 برابر با 6.8 میلیون تن بود که از سال قبل 800 هزار تن بیشتر است.

وی ادامه داد: بیشترین رشد تولیدات شرکت در تختال با 15 درصد رخ داده و تولید محصولات ویژه که از اهمیت خاصی در سودآوری شرکت برخوردارند، 11.5 درصد رشد کرده‌اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه متذکر شد: تولید اغلب محصولات، بیش از بودجه پیش بینی شده بوده و در سال جاری نیز این روند ادامه دارد.

*تنظیم سیاست‌های فروش بر اساس نیاز داخل

سبحانی روند فروش را افزایشی توصیف کرد و بیان داشت: در مدت مذکور، فروش شرکت افزایشی بوده و بیشترین رشد در سایر محصولات (تختال) با 124 درصد ثبت شده و کل فروش نیز 12.7 رشد داشته است.

به گفته وی، در سال 96 سهم فروش داخلی متناسب با شرایط تقاضا تنظیم شد و 5.6 میلیون تن به داخل فروخته و 1.2 میلیون تن نیز صادر شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه سهم صادراتی اتحادیه اروپا را 19 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: 38 درصد محصولات صادراتی شرکت به منطقه خاورمیانه و 43 درصد آن به جنوب شرق آسیا صادر می‌شود.

سبحانی همچنین خاطرنشان کرد: سهم درآمدی شرکت از محصولات نورد گرم برابر با 56 درصد و نورد سرد برابر با 25 درصد است.

وی گفت: حاشیه سود شرکت در سال 95 برابر با درصد بود و در سال 96 به 38 درصد رسیده است که این اتفاق ناشی از کنترل هزینه‌ها و مدیریت بهای تمام شده بوده است.

*ارزش بازار 30 هزار میلیاردی سهام فولاد

مدیرعامل فولاد مبارکه ارزش بازار سهام شرکت را 30 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اعلام داشت: با همراهی و حمایت سهامداران و حفظ منابع نقدینگی شرکت موفق شدیم در سال گذشته سهم خود در سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را به 40 درصد برسانیم و اکنون فولاد مبارکه به واسطه این اقدام، بر معادن سنگ‌آهن مسلط بوده و ریسک‌های فعالیت خود را به حداقل رسانده است.

به گفته سبحانی، درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت در سال گذشته برابر با 830 میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه به طرح‌های توسعه افتتاح شده شرکت اشاره‌ای داشت و افزود: ماشین ریخته‌گری شماره پنج، طرح گاز زدایی و سولفور زدایی برای افزایش کیفیت محصولات، بریکت سازی شهید خرازی، آب دمین، خط انتقال آب 1400 و فولاد سفیددشت از جمله طرح‌هایی بود که افتتاح رسید و فولاد سفیددشت سال گذشته موفق به سودآوری شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین متذکر شد: فولاد سبا و نیروگاه 25 مگاواتی آن هفته گذشته رسماً افتتاح شد و کنستانتره سنگان نیز امسال به پایان خواهد رسید.

*حضور در پروژه کوهرنگ به عنوان سرمایه‌گذار

مسأله آب، موضوع دیگری بود که سبحانی به تشریح آن پرداخت و گفت: پروژه تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف مجتمع فولاد و بازچرخانی آب به مراحل پایانی نزدیک شده و مصرف آب به ازای تولید هر تن فولاد نیز از 16.6 متر مکعب در زمان افتتاح فولاد مبارکه به 3.3 متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: این 3.3 متر مکعب برای کلیه زنجیره تولید اعم از نیروگاه و کوره‌ها و مصارف دیگر شرکت است و برای تولید فولاد، نهایتاً 3 لیتر آب استفاده می‌شود که قسمتی از آن نیز از طریق پساب تأمین می‌شود.

سبحانی تأکید کرد: در خصوص مشارکت فولاد مبارکه در پروژه سد کوهرنگ نیز، این شرکت به عنوان سرمایه‌گذار وارد شده و اصل و فرع این سرمایه‌گذاری در زمان بهره‌برداری، قابل بازگشت است.

وی زمان لازم برای بهره‌برداری از سد کوهرنگ را 30 ماه عنوان کرد و بیان داشت: البته پیمانکار قول تکمیل در 24 ماه را داده و امیدواریم با اجرای این پروژه مشکل آب اصفهان حل شود.

*آماده مقابله با تحریم‌ها هستیم

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص تحریم‌ها نیز تصریح کرد: تحریم‌هایی جدیدی در راه است و در حال حاضر نیز نقل‌وانتقال پول از سیستم بانکی با مشکلاتی مواجه شده است اما این امیدواری را به سهامداران می‌دهیم که فولاد مبارکه خود را برای شرایط تحریم آماده کرده و گروه‌های کارشناسی برای رفع مشکلات تحریم و چاره جویی در خصوص اختلالات احتمالی مستقر شده‌اند.

سبحانی در رابطه با تأمین الکترود گرافیتی به عنوان ماده اولیه وارداتی صنعت فولاد اعلام داشت: قراردادهای لازم برای تأمین این ماده اولیه بسته شده و مشکلی در تأمین آن وجود ندارد و امیدواریم در ماه‌های پیش رو نیز مشکلی در این رابطه ایجاد نشود.

بنا بر این گزارش، در این مجمع، صورت‌های مالی فولاد مبارکه از سوی سهامداران به تصویب رسید و گزارش حسابرس در خصوص مقبولیت صورت‌ها و افشای اطلاعات آن قرائت شد.

نوشتن دیدگاه