پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21836
منتشر شده در شنبه, 11 تیر 1401 00:11
تعداد دیدگاه: 0
به رغم برخی ادعاها؛

شرایط اقلیمی در ایران بسیاری از صنایع را دچار چالش کرده است؛ برخی از آن ها به سمت تعطیلی رفته و برخی دیگر در هیاهوی بی آبی دست و پا می زنند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در این میان فولاد مبارکه به گواهی آمار و ارقام توانسته از پس این غول هفت سر بر آمده و مصرف آب خود برای تهیه فولاد را با استفاده از تکنولوژی به طرز چشمگیری کاهش دهد و این کاهش مصرف آب، پاسخی است به آن هایی که معتقدند فولاد مبارکه از ابتدا نباید در منطقه خشکی مانند اصفهان تاسیس می شد و حالا نیز می گویند انتقال آن به جایی دیگر با منابع آبی بالا، مقرون به صرفه است.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه به ازای تولید هرتن فولاد 2.1 مترمکعب آب مصرف می کند و این آمار به معنی آن است که تولید هرکیلوگرم فولاد در شرکت فولاد مبارکه تنها 2 لیتر آب مصرف می کند.

این در حالی است که در کارخانه های مدرن فولادسازی دنیا، حداقل سه برابر این میزان آب مصرف می شود، یعنی همان مقداری که فولاد مبارکه در دهه 70 مصرف می کرده و طی حدود سه دهه به صورت گام به گام آن را به حداقل ممکن رسانده و تولید را نیز به میزان سه برابر افزایش داده است.

اما با این همه، برخی از جمله احمدراستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان وجود کارخانه هایی مثل فولاد مبارکه را به زیان منطقه می دانند و معتقدند این کارخانه بیش از اندازه آب مصرف می کند.

به طوری که در آذرماه سال گذشته راستینه در گفت و گو با یک رسانه محلی مدعی شد تمام طرح های انتقال آب از استان همجوار به استان اصفهان برای تامین آب کارخانه های فولادسازی است!

موضوعی که در ظاهر شاید برای مخاطبان جذاب باشد، اما وقتی مشخص می شود که فولاد مبارکه اصفهان طی سه دهه مصرف آب خود را به یک سوم و تولید خود را سه برابر کرده در حالی که در حال حاضر تنها حدود نیم درصد از آب زاینده رود را به طور آب خام مصرف می کند، خط بطلانی است بر ادعاهای اینچنین.

محمد کاظم صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در این زمینه به خبرنگار ما گفت: سال 71 که شرکت فولاد مبارکه تولید خود را آغاز کرد، آن زمان برای تولید حدود 2.4 میلیون تن فولاد در سال مجوز برداشت هزار و 260 لیتر آب در ثانیه از رودخانه زاینده رود به عنوان آب خام را داشت، ولی از آنجا که تامین آب برای صنعت همواره موضوع قابل توجهی بوده است، با اجرای طرح های متعدد این میزان مصرف آب روز به روز کاهش یافت تا این که در سال 99 و در حالی که تولید فولاد این مجموعه از سالیانه 2.4 میلیون تن به 7 میلیون تن افزایش یافته بود، میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه به 650 لیتر بر ثانیه رسید که البته این میزان طی دوسال گذشته به حدود450 لیتر بر ثنیه کاهش یافته است.

تولید فولاد با مصرف نیم درصد آب

اظهارات مدیر خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه بیانگر آن است که این مجموعه بزرگ فولادی در حال حاضر حدود نیم درصد از آب رودخانه را برای تولیدات خود مصرف می کند، در حالی که صنعت در تمام دنیا چیزی بین 8 تا 12 درصد آب را به خود اختصاص می دهند.

حسین مدرسی فر، مدیر بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست شرکت فولاد مبارکه نیز با اعلام این که این مجموعه بزرگ فولادسازی آب مورد نیاز خود را برای تولید فولاد به وسیله تصفیه پساب شهرهای اطراف و بازچرخانی آن تا 8 بار تامین می کند، بر این موضوع تاکید کرد که در فولاد مبارکه می توانیم ادعا کنیم که حتی قطره ای آب هم هدر نمی رود.

وی همچنین به موضوع فضای سبز اطراف این مجموعه اشاره کرد و افزود: در ایجاد فضای سبز کارخانه از طریق کاشت گونه های کم آب بر برای کاهش مصرف آب تلاش کردیم و این در حالی است که توانستیم وسعت فضای سبز کارخانه فولادمبارکه را بالاتر از حداقل میزان استاندارد تعریف شده بین المللی ببریم، ولی میزان مصرف آب آن حداقل ممکن و منبع تامین آن نیز پساب شهرهای اطراف کارخانه می باشد.

متهمی که متهم نیست

اما همواره در اظهار نظر برخی سیاسیون که کارکرد سیاسی، منطقه ای و قومی دارد، فولادسازی در مبارکه اصفهان را اولین متهم و یا حداقل یکی از متهمین کم آبی اصفهان می دانند، از میزان تولیدات این مجموعه نیز به عنوان شاهد گفته های جنجالی و پرهیاهوی خود استفاده می کنند، و این در حالی است که در فولاد مبارکه حدود یک میلیارد دلار در حوزه محیط زیست و کاهش مصرف آب سرمایه گذاری شده است.

سرمایه گذاری که با توجه به وضعیت اضطراری محیط زیست در دنیا، به ویژه در ایران و پیش بینی خشکی در این منطقه نه تنها باعث جلوگیری از توسعه این صنعت مادرنمی شود، که می تواند آن را نیز توسعه ببخشد.

فولاد مبارکه و توجه ویژه به محیط زیست

سیدیاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تائید این موضوع که شرکت فولاد مبارکه در حدود سه دهه فعالیت توسعه ای خود در حوزه صنعت و اقتصاد، توجه ویژه ای به محیط زیست و حراست از منابع آبی، خاکی و هوا داشته است، به خبرنگار ما گفت: شرگت فولاد مبارکه بالغ بر یک میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده که دریافت اولین گواهینامه نظام مدیریت محیط زیست در میان واحدهای صنعتی کشور، دریافت گواهینامه مشارکت در برنامه کاهش گازهای گلخانه ای از طرف انجمن جهانی فولاد، دریافت بالاترین نشان جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی ، دریافت بالاترین نشان کیفیت و محیط زیست از بنیاد بین المللی EFQM و ... نیز نتیجه همین اقدامات است.

حالا باید دید آیا فولاد ساز بزرگ ایرانی که در خاورمیانه حرف اول را می زند، همچنان می تواند با انجام مسئولیت های اجتماعی خود، در زمینه کاهش مصرف آب، بازچرخانی آب توسط تصفیه پساب شهرهای اطراف و توسعه چشمگیر فضای سبز همچنان جایگاه خود را به عنوان یک صنعت سبز در بین صنایع کشور حفظ کند یا این مجموعه نیز قربانی اظهارات غیرکارشناسانه افرادی می شود که همواره رسیدن به منافع منطقه ای برای آنها نسبت به منافع ملی ارجحیت دارد./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه