شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23344
منتشر شده در سه شنبه, 11 بهمن 1401 10:37
تعداد دیدگاه: 0

ابعاد رسانه ای اتفاق هفته جاری اصفهان در قالب حمله پهبادی به یک مرکز وابسته به وزارت دفاع در اصفهان از منظر رضا صالحی پژوه، مورد بررسی قرار گرفت.

ساعت 23 و 30 دقیقه شب، چند صدای مهیب شنیده می شود و بهت و شوک شهروندانی که شاهد یک حادثه بودند، ولی از جزئیات آن بی خبر را در پی دارد ...

سپس ویدئویی منتشر می شود که در آن شهروند خبرنگاری از برخورد یک پهباد به مرکزی نظامی در خیابان امام خمینی(ره) خبر می دهد.

این بخشی از رخدادی مهم با ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که هفته جاری در اصفهان رخ داد.

ابعاد نظامی آن را می توان اصل واقعه در نظر گرفت، ابعاد اقتصادی آن را نیز این روزها در قالب رخدادهای موثر برقیمت ارز و طلا شاهد وناظریم، اما بعد اجتماعی آن برخوردمدیران و رسانه های داخلی با این رخداد بود.

وقتی حمله ساعت 23 و 30 دقیقه انجام می گیرد، یعنی برنامه ریزی درستی صورت گرفته تا با توجه به ساعات شروع به کار رسانه های رسمی در ایران حدود 9 ساعت زمان برای تولید و انتشار شایعه فراهم گردد.

در این میان در تکنیکی اصولی و علمی، تصمیم داشتند با به شهادت گرفتن بخش هایی از واقعیت ماجرا از طریق انتشار فیلم و عکس، حقیقت موضوع را قلب کنند و خوراک ذهنی و فکری خود را برای به التهاب کشیدن جامعه در این 9 ساعت در فضای مجازی نشر دهند.

البته بر اساس شواهد و بررسی سوابق رخدادهای اینچنینی و به خط شدن رسانه های مزد به قلم در اختیار صهیونیست ها، قابل پیش بینی بود که آنها تصور می کردند در سکوت رسانه ای ایران، می توانند به طور قطره چکانی شایعات خود را به خورد جامعه تشنه اطلاعات دهند تا با هر بار اطلاع رسانی به التهاب جامعه بیافزایند.

به طور مثال:

یک مقام آگاه! درگفت و گو با رویترز: حمله پهبادی به مرکز مهمات سازی اصفهان!! توسط موساد انجام شد.

یک مقامی که نخواست نامش فاش شود! به گاردین گفت: حمله پهبادی به مرکز مهمات سازی اصفهان!! یک حمله دقیق و برنامه ریززی شده از سوی اسرائیل و چند کشور عربی منطقه بود.

و البته این قبیل اخباری که از منظر اصول، فیک نیوز(اخبار جعلی) بوده در سواد رسانه، اخبار بی منبع و یا منابعی که نمی خواهند نامشان فاش شود هیچ محلی از توجه ندارند.

حال همانطور که مقام معظم رهبری در جریان اغتشاشات اخیر فرمودند: "برنامه ریزی دشمن بی نقص، ولی محاسبات آن ها غلط بود" ، باید گفت دوباره همین اشتباه محاسباتی را مرتکب شدند .

آنها تصور نمی کردند معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان تنها 23 دقیقه بعد از این اتفاق در گفت و گوی زنده به صورت تلفنی با شبکه خبر سیما با بیان جزئیاتی از ماجرا، بخشی از رشته های آن ها را پنبه کند.

هرچند ماجرا به این جا ختم نشد و به همان شیوه قطره چکانی این اطلاع رسانی تا صبح ادامه یافت و به نوعی مهمترین بخش خبر که حمله سه ریز پرنده به این مرکز بود و این که اصل خسارت تائید شد، ولی از این که اگرآن دو ریز پرنده دیگر منهدم نمی شد، میزان خسارت به مراتب بالاتر و تلفات جانی نیز متصور بود، نیز با کمال صحت و البته درایت بیان شد.

این شیوه اطلاع رسانی به یکباره راه را بر شیطنت های رسانه ای دشمن که برای آن نیز برنامه دقیق داشت، بست و جلوی یک تخریب فکری و ذهنی را گرفت.

البته این درایت در خصوص تجمع کشاورزان اصفهان در آبان 1400 که در بستر خشک زاینده رود اتفاق افتاد و یا اغتشاشات اخیر نیز توسط همین فرد دیده شد و هرچند اصفهانی ها "محمدرضا ان نثاری" را یک شخصیت امنیتی می دانند، ولی این چند نمونه از اقدامات وی و تاکید بر روایت اول توسط مدیران در شورای اطلاع رسانی استان اصفهان که ریاست آن بر عهده جان نثاری بود، نشان از شناخت درست او از رسانه و به کار گیری رسانه به عنوان ابزاری حاکمیتی در دست مردم دارد.

 

رضا صالحی پژوه - کارشناس رسانه و دانشجوی دکتری علوم ارتباطات

نوشتن دیدگاه