چهارشنبه 29 فروردين 1403, Wednesday 17 April 2024, مصادف با 8 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21029
منتشر شده در یکشنبه, 30 آبان 1400 10:31
تعداد دیدگاه: 0
مطالبه گری پوست انداخت؛

اصفهانی ها روز جمعه 28 آبان سال 1400 فضای جدیدی را در سپهر سیاسی این شهر رقم زدند و یک مطالبه اجتماعی و اقتصادی را به گونه ای بیان کردند که توانست در کمترین زمان ممکن، معاون اول رئیس جمهور را به واکنش وا دارد و در دستوری به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، خواستار بررسی حق آبه های استان های دارای تنش در...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، موضوعی که روز شنبه و تنها یک روز بعد از برگزاری این تجمع بزرگ مردمی، باعث شد تا با محوریت معاون اول رئیس جمهور، وزرای نیرو، کشاورزی، صنعت و کشور و رئیس دفتر مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری باتفاق استانداران چهار استان اصفهان ، خوزستان، یزد و چهارمحال و بختیاری گرد هم آیند و راه کارهای منطقی و عملیاتی رفع این بحران را بررسی کنند.

از این جهت خبرنگار ما گفت و گویی را با معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان انجام داده که بر چرایی برگزاری این تجمع بزرگ و راهبردهای مدیریت کلان استان اصفهان با این گونه اقدامات دلالت دارد.

محمد رضا جان نثاری در این زمینه معتقد است که اصفهانی ها در این تجمع یک بلوغ سیاسی را به منصه ظهور گذاشتند و از آن جا که قانون اساسی ما نیز مطالبه مردمی را آزاد دانسته و جنس جمهوری اسلامی از جنس خدمت صادقانه به مردم است، پس تا وقتی که اقدامی ساختارشکنانه صورت نگرید، دلیلی بر ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به مسئله نیست، ضمن آن که این تجمع نیز یک تجمع مردمی با شکوه برای مطالبه یک حق مسلمی است که باید جدی گرفته شود.

مصاحبه زیر، نتیجه گفت و گو با معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان است که از نظر می گذرانیم:

* آقای جان نثاری، یکی از مسائلی که در اصفهان مطرح است ، اینکه رودخانه زاینده رود نباید به یک رودخانه فصلی تبدیل شود، شما در این خصوص نظرتان را بفرمائید:

خب باید گفت مردم از مناظر مختلف به موضوع رودخانه زاینده‌رود و مسئله جاری شدن آب توجه دارند، برخی فقط از منظر اقتصادی به این موضوع نگاه می کنند زیرا معیشت‌شان در گرو وجود آب در زاینده‌رود است؛ برخی از منظر زیبایی‌شناسی نگاه می‌کنند زیرا عمده زیبایی شهر اصفهان برای رودخانه زاینده‌رود است.

برخی از دید تمدنی و فرهنگی به موضوع آب نگاه می‌کنند زیرا رودخانه زاینده‌رود قدمتی بسیار بالا دارد، و برخی افراد نیز از موضع اجتماعی به این مسأله نگاه می کنند، البته این نگاه فقط به مردم اصفهان تعلق ندارد و مردم همه ایران با توجه به اینکه اصفهان شهری گردشگری است از ابعاد مختلف به وجود و زنده بودن رودخانه زاینده‌رود حساسیت دارند و به آن اهمیت می‌دهند.

*  به نظر شما تجمع روز جمعه را چه کسی مدیریت کرد و چه کسی فراخوان داد:

تجمع روز جمعه به‌صورت خودجوش و مردمی بود و نمی‌توان گفت که به دعوت شخص خاصی شکل گرفت؛ این موضوع مطالبه‌ای عمومی بود که مطرح شد و جرقه آن توسط کشاورزان زده شد تا مطالبات به‌طور مشخص مطرح شود و بالاخره در روز ۲۸ آبان این مطالبه و حساسیت ابراز شد.

مردم در کمال صداقت و آرامش آمدند و حساسیت و مطالبه خود را بیان کردند؛

روز پنجشنبه در جلسه معارفه فرماندار شهرضا بیان کردم که مردم و کشاورزن اجازه نخواهند داد مطالبات به حق‌شان دستاویز دشمن شود و سیلی محکمی را به دشمن خواهند زد و در روز ۲۸ آبان مردم همان کار را کردند و دقیقا همان موضوع اتفاق افتاد.

* آقای جان نثاری در خصوص راهبرد مدیریت استان اصفهان در مواجهه با مسئله آب و رخدادهای پیرامون آن کمی توضیح دهید:

نیاز است که نگاه به موضوع آب ملی باشد، اگر به این موضوع محلی و منطقه‌ای نگاه کردیم اشتباه است بنابراین نیاز است که در سطح ملی به این مسأله نگاه شود و برای آن تصمیم‌گیری شود.

در استان اصفهان راهبرد و رویکردی اجرایی در موضوع آب داریم و راهبردمان همان راهبردی است که رهبر معظم انقلاب بیان کردند؛

ایشان فرمودند: در خصوص موضوعات مختلف از جمله آب تأکید اگر بحث و اختلافی وجود دارد به مردم کشیده نشود و بین مسؤولان حل شود.

آب مسئله‌ای ملی است و نیاز است در سطح ملی توسط مسؤولان و نظرات کارشناسی و توجه به حق و حقوقی که مردم هر استان دارند مطرح شود.

*  خب طرح این مسئله باید مبتنی بر اصولی باشدف این اصول چطور تعریف می شود؟

ببینید، مبنا شرع و قانون است و تصمیماتی که مبتنی بر نظرات کارشناسی گرفته می شود؛ نیاز است که همگی پایبند به نظم و قانون باشیم.

مسئولان به ویژه در دولت سیزدهم و مدیران استانی، رویکردشان تنش‌زدایی است و تنش‌زدایی یعنی اینکه بدون حاشیه‌سازی و حاشیه پردازی وظیفه خود را انجام دهیم و مردم را دچار حواشی نکنیم؛ مردم به حدی مشکلات دارند که نیاز نیست به حواشی بیهوده پرداخته شود. اصلا حال و حوصله این حواشی را هم ندارند.

لذا اگر ما و دیگر استان‌هایی که در این موضوع با ما اشتراکاتی دارند، با همان راهبرد رهبر معظم انقلاب و نگاه ملی صحبت کنیم و بررسی کنیم تا بر مبنای قوانین و حق و حقوق تصمیم‌گیری شود، اختلافی وجود نخواهد آمد؛ اگر رویکرد عدم کشاندن مسائل بین مردم و جلوگیری از هرگونه حاشیه‌سازی باشد، همه مسؤولان اعم از دولت، نمایندگان، دستگاه قضا و... بر اساس این مبنا سود خواهند کرد و مشکلات رفع خواهد شد و در نتیجه مردم هم به حق و حقوق‌شان می‌رسند.

 خب مگر تجمع مردم در رودخانه، کشاندن مسئله بین مردم تلقی نمی شود؟

نخیر؛ کشاندن مسئله به بین مردم نبود، این حرکت مسئله اختلافی نبود؛ مردم هر منطقه این حق را دارند که مطالبات‌شان را بیان کنند، کشورمان کشوری آزاد است و مردم بر اساس آزادی که در قانون اساسی مطرح است مطالبات‌شان را بیان می‌کنند؛

لذا در چنین تجمعی دعوای بین استانی مطرح نبود و مطالبه مردم که جاری شدن آب در زاینده‌رود است مطرح شد.

البته اینکه سهم‌مان چه اندازه است، استان‌های دیگر چه وضعیتی دارند، تأمین آب از چه طریقی باشد و... مباحثی است که نباید به مردم کشیده شود؛ این موارد نظم و قانون دارد و نیاز است مطالبات طبق ضوابط و مقررات بیان شود.

بنابراین بیان مطالبه توسط مردم هیچ اشکالی ندارد اما اینکه مسائل تصمیم‌گیری و مسائلی که بعضاً ممکن است اختلافاتی به‌وجود بیاورد بین مردم مطرح شود درست نیست؛ نیاز است مسؤولان تصمیمات عقلایی و منطقی بگیرند.

* آقای جان نثاری یکی از مشکلاتی که در زمینه زاینده رود وجود دارد، اظهار نظرهای تنش آفرین افراد غیر مسئول است، در این خصوص چه تدبیری اندیشیده شده؟

اولا باید تاکید کنم که مردم با مردم هیچ مشکلی ندارند؛ یعنی مردم استان اصفهان با مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان نه تنها مشکلی ندارند بلکه سال‌های سال برادرانه با یکدیگر مراوده داشتند و زندگی کردند و نمی‌توان بین مردمی که صدها سال است با یکدیگر زندگی کرده‌اند اختلاف انداخت؛
این موضوع نه عقلانی است و نه به مصلحت امروز کشور است.

 * خب الان این اتفاق در حال رخ دادن است!

شما ببینید، مهم‌ترین دوران ما دوران دفاع مقدس است، این دوران گنجینه‌ای است که نیاز است از آن به خوبی استفاده کنیم، آن روز ها اگر توانستیم یک تیپ رزمنده قمربنی هاشم(ع) ایجاد کنیم که درصدی از آن مردم چهارمحال و درصدی از آن مردم اصفهان بودند و توانستیم جلوی دشمن دفاع کنیم و خیلی از پاک ترین رزمندگان ما شهید شدند، پس چطور نمی توانیم در یک مسئله اجتماعی هم یک تیپ قمربنی هاشم(ع) داشته باشیم و در برابر دشمن داخلی و خارجی بایستیم؟

ما با مردم دیگر استان‌ها هیچ مشکلی نداریم و اگر با مسؤولان استان‌ها راهبرد رهبر معظم انقلاب را عملی کنیم، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و دشمن مأیوس خواهد شد و این موضوع شدنی است.

*  از نظر شما راه کار این موضوع چیست؟ چون بعضا برخی هستند که نمی خواند این اتفاق بیافتد

اکنون دولت وارد این مسأله شد، هر چهار استان را باهم دید و قرار بر این شد که با محوریت معاون اول ریاست جمهوری باهم صحبت کنیم؛ این موضوع غیر قابل حل نیست و خوشحال می‌شویم مشکلات استان یزد، خوزستان، چهارمحال و اصفهان به نحوی شایسته و احسن رفع شود؛ در این میان مباحثی کارشناسی و حقوقی وجود دارد که جای آن بین مردم نیست.

رودخانه زاینده‌رود قبل از احداث سد رژیمی طبیعی داشته و منابع آب و مصرف آن مشخص بوده و موضوعی پنهان نیست و می‌توان درباره آن تصمیم‌گیری کرد، ولی نیاز است در این مسیر خویشتن‌داری کنیم و از ادبیات خوب استفاده کنیم.

با همه مردم در برابر یک دشمن قرار داریم که قصد دارد همه‌مان را نابود کند و درست نیست کلامی به‌کار ببریم که مردم استان‌های همجوار آزرده خاطر شوند و برعکس؛ اگر همه این موضوع را رعایت کنیم هیچ مشکلی نخواهد بود.

* خب چرا قبل این رویکرد نبود؟

- در سال‌های گذشته حرف مردم شنیده نشد . اگر حرف مردم را بشنویم تجمیع خواسته و مطالبات شکل نخواهد گرفت که به این صورت خود را بروز دهد.

ما هم توصیه‌مان به خودمان و دیگر مسؤولان این است که در مردم باشیم، اگر مسؤولان کمی ارتفاع کم کنند و پایین بیایند و خود را در سطح مردم قرار دهند نیازی به این موارد نخواهد بود.

* خب بازگردیم به تجمع روز جمعه، آیا با این تجمع به هدف هم نزدیک شدیم؟

ببینید، برخی مواقع ممکن است مطالبه‌ای عمومی مطرح باشد، اما نیاز است طبق ضوابط و مقررات و با متانت که نکته‌ای مهم است پیش برود؛

به جرئت می توانم بگویم در دنیا سابقه ندارد در موضوعی حیاتی مانند آب مردم جمع شوند و با کمال ادب و احترام به مسؤولان، نیروهای انتظامی و.. خواسته‌هایشان را بیان کنند؛ این هنر از انقلاب اسلامی بر می‌آید که به این صورت کاری انجام بگیرد.

هرچند که امیدوارم مردم احتیاج نداشته باشند خواسته‌شان را با صدای بلند بیان کنند و اگر صدای کوتاهی هم هست، گوش مسؤولان شنوا باشد؛ مسئولان نباید به‌دنبال صدای بلند مردم باشند بلکه باید گوش مسؤولان شنوا باشد و هر صدای کمی را بشنود.

* بعضا کشاورزان می گویند تا وقتی آب جاری نشود، ما بستر رودخانه را ترک نمی کنیم، نظر شما در این خصوص چیست؟

ما در استان اصفهان به‌دنبال حل مشکلات مردم هستیم و دلمان می خواهد وقت‌مان صرف همین موضوع شود ،لذا پس از تصمیم معاون اول رئیس جمهور، استاندارمحترم به تهران دعوت شد تا مذاکرات را دنبال کنند و در این راستا به‌دنبال حل مشکلات مردم هستیم و با کشاورزان هیچ مشکلی نداریم و نگرانی خاصی هم نداریم؛

کشاورزان شاهدند که به‌دنبال رفع مشکلات هستیم، واقعیات را درک می‌کنند و دشمن‌شناسی‌شان بالا است؛ ما هم در مقابل تلاش می‌کنیم حس آنان را درک کنیم.

با دیدگاهی که بین مسؤولان و کشاورزان وجود دارد نگرانی خاصی نداریم و این موضوعات با گفت‌وگو حل خواهد شد؛

مطمئنا کشاورزان اگر حس کردند که اط سوی مسئولان تلاش صورت می‌گیرد، درک واقع‌بینانه‌ای از مسائل داشتند و دارند و به این موضوع شک و احساس نگرانی نداریم؛ مطمئنیم کشاورزان می‌دانند اگر حرفی می‌زنیم بر چه مبنایی است.

* آقای جان نثاری، تا پیش از این مدیران استان چنین نگاهی نداشتند و هر گونه تجمعی را بر نمی تابیدند، چطور شد که رویکرد استان تغییر کرد؟

خب طبیعی است که شاید در اجرای موارد نظرات متفاوت وجود داشته باشد و نگران کننده نیست .

زمانی نگرانی به‌وجود می‌آید که کشاورزان‌مان در اصل پیگیری و صداقت مسؤولان شک کنند که در این دوره کشاورزان به تلاش رئیس جمهور و مسؤولان اعتقاد دارند و شاهد تلاش‌ها هستند.

مثلا مسؤولان استانی سال‌ها تلاش می‌کردند که وزیر نیرو برای در جریان قرار گرفتن از مشکلات به استان سفر کند و این اتفاق نیفتاده اما در دولت جدید وزیر سفر می‌کند و به نقاط مختلف می‌رود و خودش از نزدیک با مردم صحبت می‌کند و وارد تجمع چند هزار نفری مردم می‌شود و این یعنی قصد دارند مشکلات را حل کنند و کشاورزان این موضوع را درک می‌کنند.

ما معتقدیم مردم باید همه چیز را بدانند و در این زمینه احساس مشکل نمی‌کنیم؛

مردم ما فهیم هستند و با حرف زدن نقطه نظرات به هم نزدیک خواهد شد.

من به‌عنوان مسؤولیتی که دارم نسبت به موضوعات نگرانی ندارم و امیدوارم موضوع به‌صورت عادی و روان پیگیری شود تا به مشکلات بزرگ استان از جمله بیکاری، ازدواج و مسکن جوانان برسیم.

* ممنون از وقتی که گذاشتید، به رسم همه گفت و گو ها، اگر در پایان سخنی دارید بفرمایید:

نیاز است وقت مسؤولان صرف این شود که مشکل و گره‌ای را از گره‌های مردم باز کنند؛ این موضوع شدنی است و این چند ماه نشان داده است که خداوند و مردم به ما کمک خواهند کرد؛

مطمئنا اگر خدا را یاری کنیم و به مردم خدمت کریم دل مردم با ما همراه شد؛ اگر با مردم صادق باشیم آن‌ها نیز با ما صادق خواهند شد./

 

رضا صالحی پژوه گفت و گو از رضا صالحی پژوه

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه