چهارشنبه 29 فروردين 1403, Wednesday 17 April 2024, مصادف با 8 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20919
منتشر شده در یکشنبه, 18 مهر 1400 19:06
تعداد دیدگاه: 0

اعضای شورای شهر اصفهان در سیزدهمین جلسه علنی شورا به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص مهمترین مسائل اصفهان پرداختند؛ میزان بدهی شهرداری در دوره قبل، اعلام میزان هزینه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان، تجدید نظر در نحوه فعالیت کمیته نظارتی شورا و تشکیل کارگروه پییگری بانوان شاغل در شهرداری از نکات مهم در...


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، ابوالفضل قربانی صبح امروز در سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با اشاره به انتصاب استاندار جدید اصفهان او را فردی متعهد، جهادی، متدین و متخصص خواند و بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری تمام توان و تلاش خود را در راستای موفقیت استاندار جدید اصفهان به ویژه در موضوعات مربوط به شهر اصفهان به ‌کار خواهد گرفت، انتظار ما این است که در نخستین فرصت جلسه مشترکی را با استاندار جدید داشته باشیم و همه مسائلی که احتیاج به هماهنگی دارد، مطرح شود تا بتوانیم نقشه راه خوب و دقیقی را برای ۴ سال آینده استان اصفهان به ویژه شهر ترسیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه روزهای نویدبخشی را برای شهر اصفهان پیش‌بینی می‌کنیم، ابراز کرد: مردم و اهالی رسانه دقت داشته باشند شهری که امروز تحویل گرفته‌ایم در درون و اداره‌اش مشکلات فراوانی دارد، آنچه که در ۴ سال قبل از شهرداری اصفهان دیدیم با آنچه امروز می‌بینیم، کاملاً متفاوت است.

قربانی در ادامه تصریح کرد: پدیده دلالیسم در شهرداری مردم اصفهان را رنجیده و آزرده‌خاطر کرده است که با استفاده و روش‌های قانونی هم این کارها انجام می‌شود و کار به جایی رسیده که حتی به صورت علنی این پدیده و این افراد کار خود را جلو می‌برند و به عبارتی خون مردم را در شیشه می‌کنند؛ انتظار ما این است که مجموعه های نظارتی در درون و خارج از شهرداری به صورت جدی با این پدیده زشت و کثیف مقابله کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: درگیری درون‌سازمانی در بدنه شهرداری به شکلی که مجموعه‌های مختلف حتی برای هدف واحد، حرف یکسان و واحدی ندارند، آفت دیگری است که از شهردار جدید اصفهان و تیم اجرایی‌شان انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر به این موضوع سر و سامان دهد، زیرا با ادامه داشتن این روال هیچ حرکتی به سرانجام نمی‌رسد.

شهرداری اصفهان ۷ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

وی با بیان اینکه بر خلاف آنچه که مسؤولان قبلی ادعا و اظهار می‌کنند در حال حاضر شهرداری اصفهان نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان بدهکار است و شاید پس از قید در صورت جلسات بیش از این نیز عدد بدهی‌ها افزایش پیدا کند، گفت: در دوره قبلی شورا در مراسم معارفه شهردار وقت، رئیس شورای وقت بدهی شهرداری را ۳۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و در زمان دیگری این عدد ‌هزار میلیارد تومان و در تاریخ دیگری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام شد، رسانه‌ها نسبت به این موضوع ورود جدی داشته باشند که بخش عمده روشنگری در این مورد به عهده رسانه‌ها است تا معلوم شود وضعیت شهرداری اصفهان در این شرایط به چه شکلی است.

قربانی با انتقاد از افتتاح طرح‌های ناتمام و ناقص در دوره قبلی مدیریت شهری، ادامه داد: عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که صندلی‌های سالن اجلاس سران پس از یک بار استفاده از بین رفته است، اینها باید پاسخگو باشند، از سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی دیگر تقاضا داریم این موضوع به دقت بررسی شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اداره گران شهر و پروژه‌هایی مانند احداث مسیرهای دوچرخه موجب نارضایتی شده و کسبه، مردم و حتی استفاده‌کنندگان از آن نسبت به این مسیرها معترض هستند، از طرفی قرار بود ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه ایجاد شود که تنها ۱۵۲ کیلومتر آن هم با ایرادات بسیار احداث شده است.

وی تأکید کرد: از شهردار انتظار داریم هرچه سریع‌تر برای انجام خواسته‌های مردم آماده شده و درگیر مقدمات نشویم و به عبارتی توقع مردم و رهبر معظم انقلاب از ما کار کردن است، بنابراین از شهردار اصفهان انتظاراتی داریم که امید داریم نسبت به اینها اهتمام جدی داشته باشد.

قربانی تصریح کرد: توسعه باید به دل محلات برود و سطح خیابان‌ها و درون محلات متفاوت نباشد، جسارت و جرأت در اجرای طرح‌های نرم‌افزاری باید از اولویت‌ها باشد و طرح جامع شهر اصفهان که آینده شهر را روشن می‌کند باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در برخی از مناطق کم‌برخوردار اگر حتی تمام بودجه شهر اصفهان صرف شود بازهم کم است، ادامه داد: باید طرح‌های محرک توسعه با مشارکت بخش خصوصی برای بهبود مناطق حاشیه‌ای در دستورکار باشد تا عقب‌افتادگی این مناطق برطرف شود البته به نحوی که منافع بخش خصوصی زیر سؤال نرود.

وی در ادامه عنوان کرد: اصفهان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده ثبت شده دارد در حالی که بافت فرسوده این کلانشهر قطعاً بیش از این مقدار است، مساحت این بافت در اصفهان از مساحت برخی از کشورهای کوچک بیشتر می‌شود بنابراین نوسازی باید در این مناطق هرچه زودتر اتفاق بیفتد و فرسودگی از شهر اصفهان رخت بربندد.

قربانی با تأکید بر لزوم بازنگری در وضعیت مرزی برخی از مناطق در راستای کاهش هزینه‌های شهرداری، گفت: مردم از ما شهری مرتب و منظم را انتظار دارند و باید این ویژگی‌ها بار دیگر به اصفهان بازگردد.

هزینه‌کرد جشنواره به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود

علی صالحی سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به قرار داشتن در آستانه گرامیداشت روز زاینده‌رود اظهار کرد: روز زاینده‌رود هم روزی برای اتفاق‌های ناخوشایند است برای رگ حیات نصف جهان و هم می‌تواند پلی برای رسیدن به روزهای خوب باشد، باید همه با هم تلاش کنیم تا مطالبه‌ای که حالا تبدیل به رویا نه کابوسی خطرناک و دردناک برای مردم شده است را به خیر تعبیر کنیم تا دوباره زایندگی این رود سخاوتمند را در این دیار شاهد باشیم و حیات این سرزمین احیا شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: روز گذشته انتصاب معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان رقم خورد، خبری که امیدوارکننده بود تا بعد از سال‌ها با حضور جوانی نخبه و دلسوز جوانان از سایه این وزارتخانه خارج شوند و از حاشیه به متن تبدیل شوند؛ غفلت از امور جوانان زیر سایه وزارتخانه ما را در شرایطی قرار داده که چنین ظرفیت پیش‌برنده‌ای را به سان طفیلی سرباری نگریسته و حالا وقت آن رسیده تا دوباره شور و شعور جوانی و میدان‌داری سرمایه‌های ارزشمند استان و کشور برای طلیعه روزهای پرشکوه از سرگرفته شود.

وی ادامه داد: در این رابطه پیشنهادم به استاندار جوان، نمایندگان جوان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان این است که مجمعی برای هم‌اندیشی و پیگیری امور جوانان در اصفهان تشکیل شود تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه جبران شود.

صالحی در ادامه بیان کرد: در روزهای اخیر و روزهای پیش رو سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان را داریم، جشنواره‌ای که تبدیل به یک درخت ۳۴ ساله شده و امسال با یاد شهید علی لندی نوجوان فداکار دهه هشتادی عجین شده است؛ جشنواره‌ای که امسال با شور و نشاطی که در محلات ایجاد کرده شاید آرزوهای تعبیرنشده کودکان کار، کودکان مناطق کم برخوردار و آنهایی که آرزوی یک روز حضور در سینما را داشتند بیشتر از گذشته به دنبال تعبیرش باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اما باید به دنبال آغاز مسیر پوست‌اندازی به جهت تفاوت زیست بوم‌های هنری و نیز تحول زیست دیجیتال کودکان و نوجوانان و تفاوت ذائقه هنرمندان باشیم؛ جشنواره باید هزینه فایده شفاف و آورده‌های روشن برای اصفهان داشته باشد، جشنواره کودک و نوجوان باید در دسترس همه کودکان و نوجوانان اصفهانی باشد.

وی تأکید کرد: جشنواره باید فرصتی برای همه هنرمندان نصف جهان باشد تا از این فرصت برای تجربه کردن و دیده شدن استفاده کنند، جشنواره باید محملی برای معرفی فرهنگ و تمدن و ارزش‌های اصیل اصفهان عزیز باشد، امید داریم از فردای روز پایان جشنواره سی و چهارم فرآیند هم‌اندیشی نخبگان، هنرمندان و صاحبنظران این عرصه و تحول این جشنواره و تلاش برای استقرار دبیرخانه در اصفهان به جهت تسهیل پیگیری مطالبات و چشم‌اندازهای ترسیمی برای این جشنواره آغاز شود.

صالحی تصریح کرد: از شهردار و مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری مؤکداً درخواست دارم به محض پایان جشنواره به صورت شفاف هزینه‌کرد جشنواره را به تقسیم سهم شهرداری و بنیاد سینمایی به اطلاع عموم مردم برسانند و در تلاش باشیم که هزینه‌ها با نگاه ارتقای وضعیت اجتماعی در این جشنواره تبدیل به یک سرمایه ارزشمند شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با فرآیند اصلاح بودجه گفت: درخواست مؤکد دارم که رویکردهای فرهنگی اجتماعی در فرآیند اصلاح بودجه مدنظر باشد و توجه به ردیف‌های محلات و مناطق کم برخوردار بیش از گذشته اتفاق بیفتد؛ ما در این فرآیند مواردی را دیدیم که مبالغی از ردیف‌های مناطق کم برخوردار به برخی از محلات برخوردار در برخی از مناطق منتقل شده بود.

وی اضافه کرد: در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در مقابل چند مورد به صورت جدی مخالفت‌هایی را انجام دادیم که امید داریم این اتفاق در همه کمیسیون‌ها رقم بخورد تا شاهد یک بودجه متوازن و عادلانه باشیم و همچنین در بخشی موارد شاهد عدم رعایت کارشناسی لازم و عدم رعایت روال قانونی بودیم که درخواست داریم در روند اصلاح این موارد پیگیری شود.

صالحی با انتقاد نسبت به لوایح ارائه شده شهرداری به شورای شهر، عنوان کرد: لوایح بعضاً یا دقیق تنظیم نمی‌شود یا مستندات ناقص است و یا اشکالات فنی دارد که عدم رعایت این موارد باعث می‌شود موضوع در کمیسیون یا صحن شورا قابل بررسی نباشد و در فرآیند پیگیری امور مردم وقفه‌ای ایجاد شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به رئیس شورا مطرح کرد: ما همچنان منتظر پاسخ سؤالات و تذکرات اعضای شورای شهر در بخش‌های مختلف هستیم، امید داریم شهردار بعد از فراغت از فرآیند انتصابات نسبت به تکمیل ساز و کار ارتباطی با شورا تدقیق بیشتری داشته باشد.

نظام کامل و دقیق نظارت و بازرسی از حیاتی‌ترین ارکان مدیریت سالم

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در جلسه امروز شورا مطرح کرد: یکی از حیاتی‌ترین ارکان مدیریت سالم و کارآمد وجود یک نظام کامل و دقیق نظارت و بازرسی است، البته وجود نظارت به معنای نداشتن اعتماد به کارکنان یک سازمان و اداره نبوده و سفارش به داشتن یک نظام قوی نظارتی نیز به معنای نداشتن اعتماد به کارکنان نیست.

وی ادامه داد: باید در یک عبارت کوتاه گفت اعتماد در سازمان خوب است اما نظارت لازم است و این دو تضاد و منافاتی با هم ندارند چراکه نظارت تنها جستجو برای دستیابی به نقاط ضعف و کاستی‌های کارکنان نیست بلکه در نظارت هم باید به دنبال نقاط قوت و توانایی‌های افراد بود و هم به دنبال ضعف و کاستی‌های آنها.

فلاح اضافه کرد: شناخت نقاط مثبت، استعدادها و توانایی‌های افراد نقش بسزایی در بالا بردن کارایی یک اداره دارد و مدیریت آن اداره با توجه به توانایی‌های شناخته شده افراد می‌تواند تصمیمات معقول و صحیح‌تری در مورد کارکنان و نقش‌های سازمانی آنان بگیرد و این هم کارایی و موفقیت اداره را به دنبال خواهد داشت و هم به رشد و تکامل و پیشرفت کارکنان کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از آنجا که دین مبین اسلام دینی کامل و جامع و پاسخگوی تمام نیازهای تکاملی انسان بوده و هر آنچه تکامل و سعادت انسان در گرو آنان باشد در آموزه‌‌های دینی یافت می‌شود در این زمینه نیز دستوراتی دارد و مدیران مسلمان را به داشتن یک نظام دقیق، جدی و عادلانه نظارت و بازرسی سفارش می‌کند چراکه سلامت و موفقیت هر اداره و سازمانی مستلزم وجود نظام نظارتی دقیق در آن اداره است.

وی تأکید کرد: یکی از سنت‌های ثابت الهی نظارت کامل، دقیق و مداوم بر اعمال و نیات انسان‌ها و بازرسی و ارزیابی آنهاست، خداوند متعال در این دنیا دقیقاً بر تمام اعمال، گفتار و نیات انسان‌ها نظارت دارد و بر مبنای همین نظارت دقیق و کامل است که در روز قیامت همه کارهای انسان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد و پاداش یا کیفر مناسب را برای هر یک از آنها تعیین می‌کند.

فلاح همچنین مطرح کرد: خداوند سبحان در قرآن کریم بارها در آیات متعدد وعده نظارت و بازرسی اعمال بندگان را مطرح کرده و خود را شاهد و ناظر کارهای بندگان خود معرفی می‌کند و تنها به نظارتی صرف بر اعمال بندگانش اکتفا نمی‌کند بلکه پس از نظارت و بررسی دقیق در کارهای بندگان اعمال و رفتار آنان را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد و بر اساس همین نتایج به دست آمده از آن پاداش یا کیفر مناسب در نظر می‌گیرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از وظایف شوراهای شهر و روستا که برگرفته از آموزه‌های دینی نیز هست، برنامه‌ریزی در جهت اداره شهر و ایجاد رفاه و آسایش برای شهروندان و نظارت و هدایت بر اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده است که در صورت مشاهده انحراف برای تصحیح آن اقدام لازم را به عمل می‌آورند و این امر نیازمند یک نظام مؤثر و دقیق نظارتی است.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین یکی از وظایف اصلی شوراها نظارت و کنترل است که این وظیفه با سایر وظایف رابطه تنگاتنگ دارد زیرا در صورت وجود نظارت و کنترل است که برنامه‌ریز به صحت و درستی پیش‌بینی‌های خود پی می‌برد.

فلاح همچنین گفت: در سال‌های قبل شورای اسلامی شهر اصفهان در جهت این امر مهم کمیته نظارتی را برای مناطق شهرداری تشکیل داد که به نظر بنده به مرور زمان وظایف و رسالت اصلی خود که نظارت بر عملکرد شهرداری و سازمان‌های وابسته بود را از دست داده و به کارهای روزمرگی، دخالت در پرونده افراد و بعضاً دخالت در اجرا ورود پیدا کرده و به طور کلی به شورای حل اختلاف تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: از رئیس شورای اسلامی شهر می‌خواهم در وظایف و روند تشکیل کمیته نظارتی شورا تجدید نظر کند یا در یکی از جلسات تلفیق شورا عملکرد کمیته نظارتی شهرداری و مناطق را آسیب‌شناسی شود.

وی اذعان کرد: در پایان از اعضای شورای شهر می‌خواهم در پایان سال جاری از مدیران شهرداری که به وظایف خود عمل کرده و طبق بودجه تصویب شده پیش رفته‌اند تقدیر و تشکر ویژه‌ای به عمل آورده و برای کسانی نیز که از بودجه عدول کنند و نتوانستند به وظایف ذاتی خود عمل کنند، مجازاتی را در نظر بگیرد.

فکری برای آلایندگی هوای اصفهان شود

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه در رابطه با آلودگی هوای اصفهان مطرح کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان، این کلانشهر فقط یک روز هوای پاک داشته که با توجه به پیش‌بینی کاهش فعالیت سامانه‌های جوی در پاییز ۱۴۰۰ شرایط جوی را برای افزایش غلظت آلاینده‌های هوا به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین می‌طلبد همه دستگاه‌های مسؤول در استان برای بهتر سپری شدن این ایام به وظایف خود عمل کنند و تا حد امکان برای کاهش این آلاینده‌ها تلاش کنند و قبل از اینکه به بحران روزهای ناسالم وارد شویم راه‌ها و استراتژی‌های کوتاه مدت برای رفع مشکل روزهای آینده در نظر گرفته شود، همچنین روش‌ها و استراتژی‌های بلندمدتی برای رفع اساسی مشکل آلودگی هوای اصفهان در نظر گرفته شود.

کلاهدوزان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان بانوان مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان، گفت: پیشنهاد تشکیل مدیریت امور بانوان برای پیشبرد مسائل بانوان شاغل در شهرداری به شکل هدفمند، استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی با نگاه شایسته‌سالاری، ایجاد امنیت شغلی برای بانوان به منظور رغبت در فرزندآوری و توجه ویژه به خانواده و تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و قردادهای پرسنل به منظور رفع تبعیض از کارکنانی که در یک محل کار می‌کنند، از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به مدیران سازمان‌های مختلف در استان مطرح کرد: همکاری مدیران با بانوان شاغل که همزمان مادران دانش‌آموزانی هم هستند و با توجه به شرایط کرونایی مشکلات زیادی دارند که هم باید شاغل باشند تا کارشان را از دست ندهند و هم به امور فرزندان رسیدگی کنند بسیار اهمیت دارد؛ در بازگشایی مدارس نیز باید تعجیل شود و تنها کاری که مدیران می‌توانند انجام دهند همکاری با این بانوان شاغل است./ فارس

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه