شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 15093
منتشر شده در جمعه, 02 آبان 1399 04:15
تعداد دیدگاه: 0
خبرهای-حقوقی-و-قضایی-در-هفته‌ای-که-گذشت

سخنان رییس قوه قضاییه در شورای عالی قوه قضاییه، برگزاری دومین دادگاه جرایم سیاسی و ششمین جلسه...

سخنان رییس قوه قضاییه در شورای عالی قوه قضاییه، برگزاری دومین دادگاه جرایم سیاسی و ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی از مهم ترین اخبار حقوقی و قضایی هفته جاری بود.

به گزارش ایسنا این خر مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی این هفته است:

مهمترین خبر این هفته به سخنان رییس دستگاه قضا اختصاص داشت.

رییسی: همه مشکلات در داخل کشور به دست مردم قابل حل است

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که همه مشکلات در داخل کشور و به دست توانای مردم قابل حل است، گفت: راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطا است.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تقدیر از زحمات و تلاش‌های کادر درمانی کشور در صیانت از سلامت مردم در برابر ویروس کرونا، اظهار داشت: توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا نباید در حد توصیه باقی بماند و باید از موضع حاکمیتی پیگیری شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به موفقیت برخی کشورها در مهار ویروس کرونا، تأکید کرد: باید با اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده در ستاد کرونا و اجرای آنها با نگاه حاکمیتی آفات این بلا را کاهش داد و هر جا که نظام اراده کرد کاری را با جدیت انجام دهد، مردم هم به خوبی همراهی کرده‌اند.

وی با تأکید بر این که همه مشکلات در داخل کشور و به دست توانای مردم قابل حل است، خاطرنشان کرد: راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطاست.

خبر پربازدید بعدی مربوط به جلسه رسیدگی به یک پرونده پرحاشیه بود.

امامی می‌خواهد ما را در مقابل هنرمندان قرار دهد/ ما آنها را حتی احضار هم نکرده‌ایم

نماینده دادستان در دادگاه محمد امامی-تهیه کننده سریال شهرزاد و از متهمان پرونده بانک سرمایه- گفت: امامی می‌خواهد ما را در مقابل هنرمندان قرار دهد، اما متوجه شده‌ایم که هنرمندان سوء نیت نداشتند و ما حتی آن‌ها را احضار هم نکرده‌ایم.

در هفته‌ای که سپری شد، ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و دیگر متهمان به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی از وکیل متهم خواست در جایگاه قرار گیرند و به دفاعیات خود بپردازند.

وکیل متهم امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: خدای را شاکرم که سند امنیت قضایی ابلاغ شده است و تبعیت از آن لازم است. سند امنیت قضایی در واقع تجمیع اصول مهمی است که در جای جای قانون اساسی و قوانین قبلی آمده است.

وی ادامه داد: سند امنیت قضایی را باید شاهکار ریاست عدلیه دانست آن هم در زمانی که قضات ما اصولی، چون اصل شفافیت و حق دسترسی به ادله را مورد توجه قرار نمی‌دهند؛ البته نه اکثریت قضات.

همچنین قاضی مسعودی مقام با پایان دفاعیات وکیل مدافع متهم امامی اظهار کرد: مطالب شما در چارچوب کیفرخواست نبود این وظیفه شما است که پرونده را بخوانید و مستندات را اخذ کنید. شاکی می‌گوید که شکایت طبق مستندات است.

متهم امامی گفت: قبل از ورود به دفاعیات لازم دانستم که برای طراحی دفاع نکاتی را عرض کنم من در جلسه قبل ماهیتی دفاع کردم و حواشی را می‌نویسم که زودتر تمام شود؛ از طرفی رسانه‌ای شدن دادگاه به درخواست من نبوده بلکه به درخواست شما و با مجوز دادستانی بوده و شما خواستید که دوربین‌ها در اینجا باشند

همچنین نماینده دادستان در این جلسه گفت: ادعای ما این است که صورت‌های مالی که به بانک داده‌اید واهی است و اساسا خرید و فروشی نداشته اید؛ شما اکنون باید اسناد ۱۰۹ میلیارد تومان خرید و فروش و گردش حساب را بیاورید.

نماینده دادستان اضافه کرد: امامی می‌خواهد ما را در مقابل هنرمندان قرار دهد، اما متوجه شده‌ایم که هنرمندان سوء نیت نداشتند و ما حتی آن‌ها را احضار هم نکرده‌ایم. آقای امامی شما ما را در مقابل سینمایی‌ها قرار ندهید اتفاقاً شما سینما را کثیف کرده‌اید.

خبر بعدی نیز جزء خبرهای پربازدید این هفته حقوقی و قضایی بود.

دومین دادگاه جرایم سیاسی برگزار شد/ هیات منصفه نعمت احمدی را مجرم دانست

سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی از برگزاری دومین دادگاه جرایم سیاسی خبر داد.

احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی اظهار کرد: دومین پرونده جرم سیاسی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.

وی اظهار کرد: پس از تفهیم اتهام، نعمت احمدی به عنوان متهم جرم سیاسی با اتهام نشر اکاذیب دفاعیات خود را شرح داد.

سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی گفت: با اتمام دفاعیات متهم، هیات منصفه پس از استماع سخنان شاکی و مشتکی عنه و مطالعه پرونده آنان تشکیل جلسه داد.

وی افزود: هیات منصفه به اتفاق آرا آقای نعمت احمدی نسب را مجرم و همچنین با اکثریت آرا در عین حال مستحق تخفیف دانست.

بر اساس این گزارش، نعمت احمدی پیش‌تر به ایسنا گفته بود: من در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان مطالبی را مطرح کردم که سازمان بازرسی کل کشور علیه من شکایت کرد و آن را یک نقد اصلاح گرایانه و در قالب جرم سیاسی دانست و برابر ماده یک و دو  قانون جرم سیاسی کیفرخواست برایم صادر شد.

آخرین خبر پربازدید این هفته نیز از قول رییس دستگاه قضا مطرح شد.

رییس قوه قضاییه: روحیه انقلابی و خطرپذیری اقتدار می‌آفریند

رییس قوه قضاییه گفت: روحیه انقلابی و خطرپذیری اقتدار می‌آفریند.

سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، طی سخنانی در صبحگاه مشترک ستاد فرماندهی ناجا، با بیان اینکه نیروی انتظامی ما باید نیرویی مهربان، با تدبیر و مقتدر جلوه کند اظهار کرد: تمامی عزیزان در نیروی انتظامی و در جای جای کشور برای حفظ نظم و امنیت تلاش می‌کنند و مجاهدانه نمی‌گذارند افراد قانون شکن، هنجارشکن و شرور، امنیت مردم را به مخاطره بیاندازند لذا صمیمانه از ایشان در این حوزه‌ها تقدیر می‌کنم.

رییس قوه قضاییه، تصریح کرد: اولین مؤلفه‌ اقتدار جامعه و نیروی مقتدر، دین مداری و ایمان به خداست؛ آنچه به انسان قدرت می‌بخشد، ذات مقدس کبریایی است. قدرت و توانایی از آن اوست، انسان‌های مومن به خدا و کسانی که دین‌مدارند، به اعتبار ارتباط با قدرت لایزال الهی، قدرتمند هستند.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی و همکاران ما در سراسر کشور حامی نیروهای در میدان و نیروهای انتظامی هستند که به صورت قانونمدار در میدان عمل می‌کنند و بازوی توانای قوه قضاییه هستند و در تصمیم سازی و تصمیم گیری بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه