سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 12712
منتشر شده در جمعه, 02 خرداد 1399 16:11
تعداد دیدگاه: 0

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار گروه...

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم درباره بیانات امروز رهبرمعظم انقلاب به مناسبت روز قدس اظهار داشت: طرح همه‌پرسی فلسطین که حدود بیست سال پیش جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است، یک ضرورت است و راه‌حل دیگری وجود ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه این طرح بدیل دیگری ندارد، عنوان کرد: دو دولتی نشان داد که عملی نیست. اگر به نقشه فلسطین نگاه بیاندازیم، خواهیم دید از روزی که رژیم صهیونیستی شکل گرفته است. این رژیم هم زمین‌های فلسطینیان را غصب کرده است و هم مردم فلسطین را آواره کرده است. طی نیم قرن گذشته، جنایات رژیم صهیونیستی روز به روز افزایش پیدا کرده و حقوق مردم فلسطین روز به روز بیشتر پایمال شده است.

آصفی خاطرنشان کرد: پس جنایات روزافزون رژیم صهیونیستی، آواره کردن مردم فلسطین و ایجاد شهرک‌های صهیونیست‌نشین، کشتار مردم فلسطین و حمایت‌های بی‌شائبه آمریکا و برخی از متحدینش از رژیم صهیونیستی فرضیه وجود دو دولت در آن منطقه را کاملاً منتفی می‌سازد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: طرح "دو دولت" یعنی حضور دولت فلسطین و دولت رژیم صهیونیستی در یک سرزمین و در کنار یکدیگر، ناکارآمدی خود را نشان داده است. از این رو تنها راه حل این است، مردمی که در فلسطین هستند و ساکنان و صاحبان اصلی این سرزمین اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان و فلسطینیانی که از سرزمین‌های خود رانده و آواره شدند و نه آن‌هایی که اسرائیل در دهه قبل و قبل‌تر به عنوان مهاجر از نقاط مختلف دنیا به خصوص از کشورهای آفریقایی به آنجا آورده است، طی یک همه‌پرسی سرنوشت خود را مشخص سازند.

وی تصریح کرد: برگزاری یک همه‌پرسی دور از انتظار نیست و روندها نشان می‌دهد که این همه‌پرسی به زودی برگزار خواهد شد. مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی معکوس شده و مهاجرینی که آمده بودند، با مشاهده مشکلات در حال برگشت به کشورهای خود هستند. آمار جمعیتی نشان دهنده این موضوع است. ترکیب جمعیتی نیز به ضرر صهیونیست‌ها در حال تغییر است. یکی از متفکران اسرائیلی پیش‌بینی کرده بود که توازن جمعیت به هم خواهد خورد و موضوع دولت یهود به صورت طبیعی از بین خواهد رفت. 

آصفی با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین و گروه‌هایی همچون حماس و جهاد اسلامی، می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری همه‌پرسی شود، اظهار داشت: ضمن اینکه نیروهای سازش‌کار در فلسطین اشغالی به شدت ضعیف شده‌اند و جایگاه قبلی خود را ندارند. نیروهای مقاومت در سال‌های گذشته قوی و نیروهای سازش‌کار ضعیف شده‌اند. این موضوع نیز موجب خواهد شد تا همه‌پرسی و رجوع به آرای مردم بیش از گذشته امکان‌پذیر شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه پیگیری برگزاری همه‌پرسی و تقویت و تجهیز گروه‌های مقاومت منافاتی با یکدیگر ندارند، خاطرنشان کرد: همانگونه که یک کشور به دنبال صلح است و از سوی دیگر برای ایجاد بازدارندگی، به تقویت نیروهای مسلح خود می‌پردازد. از این رو صلح بدون پشتوانه نیروهای نظامی قوی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: برگزاری همه‌پرسی نیازمند قوی شدن گروه‌های مقاومت است. اگر غزه و کرانه نوار باختری مسلح و قوی نباشند، مضمحل خواهند شد و با سیاست‌های سرکوب رژیم صهیونیستی اجازه ادامه حیات نخواهد یافت. در نتیجه وقتی این‌ها از بین بروند، موضوع همه‌پرسی وجود نخواهد داشت. پس برای رسیدن به همه‌پرسی نیاز است که فلسطین از حداقل توان نظامی برخوردار باشد.

آصفی در پایان بیان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، دولتی که منطقش تنها از لوله تفنگ بیرون می‌آید و زبانش، زبان زور است، باید با همان منطق سخن گفت. 

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه