جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4785
منتشر شده در شنبه, 06 بهمن 1397 23:18
تعداد دیدگاه: 0
دکتر عادلی :

ماهنامه از سین سرطان تا سین سلامتی 6 سال پیش با انگیزه دید گاه جامعه نصبت به بیماری سرطان با دیدگاه سرطان پایان راه نیست و قابل بهبودی است کار خود را شروع کرد و اساتید مختلفی از سراسر کشور از جمله رئسای انجمن علمی مبارزه با سرطان و اساتید به نام سرطان جزو هیئت تحریریه این ماه نامه شدند.


به گزارش پایگاه خبری همراز نیوز ؛هفته اول بهمن ماه با هدف اصلاح دید گاه نصبت به سرطان به نام هفته سرطان نام گذاری شده است که در این باره مدیر مسئول نشریه از سین سرطان تا سین سلامتی امروز صبح درجمع خبر نگاراناطهار نمودکه طبق آمار وزارت بهداشت سالیانه 110 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می شوند که نصبت به آمار جهانی رقن بالایی نیست.
دکتر پوریا عادلی گفت :بر خلاف آن که گفته میشود اصفهان بیشترین آمار سرطان را دارد ولی تعداد سرطان در اصفهان چیزی است در رنج شیراز ،مشهد،تبریز و تهران چرا که شهر های پیشرفته تر و توسعه یافته تر با توجه به شرایط زندگی با بیشترین آمار سرطان همراه هستند .
وی مشکل اصفهان در خصوص سرطان را تشخیص دیر هنگام آن و درمان و نبود رادیو تراپی در استان اصفهان دانست و گفت : در صورتی که اصفهان مادر رادیوتراپی است و اولین شهری که از رادیو تراپی استفاده کرده اصفهان بوده ولی متاسفانه امروز اصفهان در این زمینه عقب است دستگاه رادیو تراپی در اصفهان نداریم این موضوع اصفهان را دچار مشکل کرده است.
دبیر علمی انجمن سرطان با بیان این که ما بحران سرطان داریم اطهار نمود : سرطان روز به روز در دنیا به یک بیماری قابل بهبود تر و قابل درمان تر تبدیل میشود وما بانبود تجهیزات جدید از سیر جهانی عقب خواهیم افتاد و این باعث میشود بیماری که میتوان قابل درمان باشد و به یک بیماری غیر قابل درمان تبدیل شود و افراد محبور شوند برای درمان به خارج از کشورسفر کنند برای ذرمانی که میشود در کشور دریافت کنند .
دکتر عادلی گفت : سرطان بیماری ارثی نیست وعوامل محیطی و ژنتیکی در بروز بیماری سرطان دخیل هستند.سرطان یک عامل ندارد که بتوان گفت وریشه سرطان علل مختلف دارد که قسمتی از آن به طول عمر و قسمتی از آن به نحوه زندگی بر میگردد.
مدیر مسئول ماهنامه از سین سرطان تا سین سلامتی قلیون میوه ای را سرطان زا ترین عامل خواند و گفت :الکل،سیگار،مواد غذایی آلوده ،هوای آلوده،مواد غذایی غیر طبیعی،ویروس های مختلف ،استرس های که وارد میشود واشعه های موجود در فضای اطراف از عواملی هستد که باعث بروز سرطان میشوند .
وی ادامه داد :هرروزه شاهد بیمارانی هستیم که بهبود پیدا میکنند طبق آمار 40 درصدموارد سرطان قابل درمان کامل ،30درصدقابل بهبود و30درصد غیر قابل درمان هستند .
دکتر عادلی با بیان این که دید گاه عدم بهبود سرطان میتواند از مردم به مسئولین سرایت کندگفت : سرطان امروز مدیریت عالی و کلان کشور را میطلبد واگر امروز یک برنامه ریزی درست برای درمان سرطان نکنیم و دچار مشکل میشویم اگر یک برنامه ریزی استراتژیک و پلن استراتژیک نداشته باشیم به نتیجه ای نخواهیم رسید.مسئولین نباید به دنبال معدود کردن هزینه ها باشد بلکه باید به دنبال درمان آن باشند .
وی ویروس hpv خطر آینده کشور دانست گفت این ویرویس از طریق جنسی منتقل میشود و میتواند عامل بسیاری از سرطان ها باشد ولی میتواند قابل پیشگیری باشد از طریق واکسن یا بحث فرهنگ سازی که باید در جامعه انجام شود
دکتر عالی بیان داشت که سه نوع سرطان را باید حتما پیشگیری و پیگیری کرد اول سرطان برس یا سینه که مخصوص بانوان است که باید تمام خانم ها از 20 سالگی معاینه خود را شروع و از 35سالگی سالانه ماموگرافی را حتما انجام دهند،دوم سرطان دهانه رحم ،خانم ها حتما باید بعد از ازدواج سالی یک بار پاپ اسمیر و غربالگری را انجان دهند و سوم سرطان روده بزرگ که آقایان و بانوان بالای 50سال واندسکپی را حتما انجام دهند.

نوشتن دیدگاه