شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21925
منتشر شده در جمعه, 31 تیر 1401 18:00
تعداد دیدگاه: 0

نشست بازخوانی و به روز رسانی مسئله مهریه در نظام حقوقی ایران با حضور معاون رئیس جمهور، رئیس بسیح حقوقدانان و صاحب نظران و اساتید فقهی-حقوقی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در این نشست تفاهم‌نامه همکاری معاونت امور زنان و خانواده و بسیج حقوقدانان به امضای دکتر مومن، مدیرکل اداره حقوقی این معاونت و دکتر فتاحی، رئیس بسیج حقوقدانان تهران بزرگ رسید که شامل مباحث آموزش عمومی و ارائه خدمات حقوقی به مردم می‌باشد.

دکتر خزعلی، معاون رئیس جمهور، باتوجه به تضییع حقوق زنان در بعضی از رویه‌ها و مسائل و قوانین مربوط به حوزه خانواده و با طرح سوالاتی در خصوص مشکلات زنان (که از سوی مراجعین و مردم به ایشان منعکس شده است) خواستار مساعدت جامعه حقوقی در نقد و بررسی مسائل و مشکلات و ارائه راهکار شد.

دکتر مومن، مدیر کل امور حقوقی معاونت زنان و خانواده، ضمن اشاره به تاکید معاونت بر بحث نخبگانی و تخصصی عنوان کرد: تا زمانی که پشتوانه قوی علمی اجرایی و قضایی در کارهای قانون‌نویسی نباشد، آن قانون چندان موثر واقع نخواهد شد.

دکتر توکلی وکیل پایه یک دادگستری و عضو بسیج حقوقدانان اظهار داشت: باید توجه داشت که در زمینه خانواده، روابط زوجین و دعوای فی مابین زوجین دچار حقوق‌زدگی و قانون‌زدگی شده‌ایم و می‌خواهیم به کمک قانون از ریشه تمام مشکلات را حل کنیم

وی افزود: این موضوع موجب موجب تورم قوانینی شده که اجرا نشده و راهگشا نیز نمی‌باشند. باید پرسید آیا ریشه‌یابی مشکلات در فقدان قانون است و با تصویب قانون جدید مشکلات حل خواهد شد؟

دکتر آرتیدار وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس اداره حقوقی معاونت عنوان کرد: درحال حاضر قوانین ما رویکرد تسکینی و حتی درد آفرین دارند و وقتی بحث قضازدایی مطرح است، متاسفانه طراحان بدون توجه به سیاست‌های بالا دستی پیشنهاداتی را مطرح می کنند.

در ادامه دکتر درخشان، سر دفتر و عضو بسیج حقوقدانان در خصوص نقد طرح مجلس در خصوص تعیین حق‌الثبت مطابق میزان مهریه مباحثی را طرح نمود.

سمیرا مقدسی، وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طرح مجلس و مسئله اعسار عنوان کرد: در این طرح اصل بر اعسار زوج گذاشته شده و زوجه را موظف دانسته تا عدم اعسار را ثابت کند؛ این بدین معناست که جای خوانده و خواهان را عوض کنند و این قابل تامل و غیر حقوقی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه