شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21679
منتشر شده در شنبه, 07 خرداد 1401 17:15
تعداد دیدگاه: 0

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: هیچ کس حق ندارد بگوید مشاوره می دهم و ارتباطی به سازمان روانشناسی ندارم، هر موضوعی که محتوای روانشناسی مشاوره داشته باشد در حیطه مسئولیت سازمان روانشناسی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز،­ آقای دکتر محمد حاتمی در برنامه نیم نگاه رادیو سلامت حضور یافت و در خصوص روانشناسان زرد مطالبی را مطرح کرد.

روند و ملاک تشخیص روانشناسان زرد برای سازمان نظام روانشناسی چگونه بود؟

چالش دو و سه سال اخیر فضاهای مجازی، دایر کردن صفحات روانشناسی است که این افراد بدون تخصص­ با نسبت دادن عناوین جعلی مثل مشاور و روان درمانگر به خودشان، صحبت های بسیار شیرینی می کنند که برای مردم جذابیت دارد و همین فعالیت موجب می شد که جمعیت زیادی از مردم این صفحات را دنبال کنند.

تعداد زیاد دنبال کننده های صفحات این روانشناسان زرد ابتدای ماجرا بود چراکه این افراد در ادامه با برگزاری کارگاه ها و جلسات مشاوره ای تخلفاتی از جمله اقدام به دریافت پول های زیاد­خارج از تعرفه نظام روانشناسی و سوءاستفاه های عاطفی و حتی فرهنگی و سیاسی داشتند یا مسائلی را مطرح می کردند که درست نبود و چون مردم هم مرجع اصلی روانشناسی مشاوره را سازمان می دانستند به سازمان مراجعه می کردند که این قضایا اتفاق افتاده و در این ارتباط شکایت هایی به سازمان می شد و ما تشکیل پرونده می دادیم و متوجه می شدیم اینها روانشناسان ما نیستند و جعلی هستند.

روند رسیدگی به پرونده روانشناسان زرد به چه صورت است؟

قانون ما این است که اگر روانشناسی پروانه دار و عضو سازمان باشد، خود سازمان با صدور احکامی برخورد می کند و اگر نه آنها را به دادگاه صالحه معرفی میکنیم اما متأسفانه در مرحله تجدیدنظر دادگاه حکم تبرعه می گیرند و تاکنون هیچ اثری نداشته است.

به ریاست محترم قوه قضائیه نامه زدم و در صداوسیما مسئله را مطرح کردم که برای مردم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بشود ولی از زمانی که کرونا وارد کشور شد و مردم توصیه به قرنطینه شدند نیاز داشتند از طریق فضاهای مجازی مسائل شان را با روانشناسان درمیان بگذارند که کار اینها بیشتر گرفت یعنی مثل قارچ در فضای مجازی روییدند و ما دیدیم هیچ کاری از دستمان برنمی آید طی مشورتی که با نهادهای نظارتی داشتیم تنها راهی که برایمان باقی ماند اطلاع رسانی این موضوع به مردم بود که از حدود شش ماه پیش روی این مسئله اطلاع رسانی کار کرده ایم.

حدود ۴ هزار و ۵۰۰ صفحه مجازی غیرمجاز که هیچگونه مجوزی از هیچ جا نداشتند را شناسایی و تشکیل پرونده داده ایم و تیمی را برای هویت یابی این افراد درنظر گرفتیم که به بعضی هایشان اصلاً امکان دسترسی نبود، نزدیک به ۴۰۰ نفر از اینها هیچگونه تحصیلات مشاوره روانشناسی نداشتند و بعضاً هم تخلفاتی را انجام داده بودند، اسامی اینها را درآوردیم و در مرحله اول ۱۴۴ نفر را هفته گذشته اعلام کردیم فردا هم یک لیست دیگر اعلام خواهد شد و ان شاءالله به مراتب اسامی بقیه هم اعلام خواهد شد.

آیا افراد متخلف ­مدرک روانشناسی دارند یا خیر؟

این لیستی که اعلام می شود تقریباً مدارک روانشناسی به سازمان ارائه نداده اند و یا مثلاً یک لیسانسی گذرانده اند که برای ما ملاک نیست. بین یک فرد تحصیلکرده و روانشناس بودن تفاوت وجود دارد. یک نفر امکان دارد تحصیلات روانشناسی هم داشته باشد اما باید اولاً مدرکش مورد تأیید وزارت علوم و وزات بهداشت باشد دوماً اینکه باید بیاید پرونده تشکیل شود و کمیسیون های تخصصی ما برحسب قانون صلاحیت حرفه ای را تشخیص بدهند و آن موقع وی می تواند از عنوان روانشناس یا مشاوره استفاده کنند.

این مسئله تنها در ایران نیست، کسی که در مقطع دکترا یا فوق لیسانس فارغ التحصیل می شود باید ۳ تا ۵ سال کارورزی کرده و خودش را آماده کند و در برد سازمان روانشناسی ایران شرکت کند و اگر هیئت داوران تشخیص دادند که این فرد صلاحیت این را دارد که بتواند کار حرفه ای انجام بدهد به او پروانه فعالیت داده می شود. این افرادی که فردا اعلام می کنیم اکثریت آنها مدارک آنچنانی ندارند و چندتایی از آنها که تخلف در فضای مجازی انجام داده اند شاید یک مدارکی داشته باشند و لی به سازمان ارائه نداده اند و ما فقط در قبال اعضای خودمان و کسانی که پروانه دارند مسئول هستیم و اگر فعالیتی می کنند تخلف انجام می دهند.

قانونگذار به طور مطلق نظارت بر خدمات روانشناسی مشاوره را به سازمان نظام روانشناسی داده است و اجازه صدور مجوز هم به سازمان داده است و هیئت های بدوی رسیدگی به تخلفات ما 30 شعبه دارد که در همه این موارد تخلف که مثلاً پول زیادی از مردم می گیرند یا مسائل اخلاقی را رعایت نمی کنند یا مسائل فرهنگی را رعایت نمی کنند، به محض اینکه گزارشی داده بشود و تشکیل پرونده بشود احکامی صادر می کنند و اگر اعتراضی کند باید به تجدیدنظر برود و اگر تجدیدنظر تأیید کند باید اجرا شود بنابراین می بینید که داشتن مدرک روانشناسی هم مصونیتی ایجاد نمی کند اما این افرادی که روانشناسی زرد می کنند را باید سازمان برحسب قانون به دادگاه صالحه معرفی کند.

من از افرادی که اعلام کردند تشکر می کنم، از قانون تبعیت کردند و با پیام هایی که برای ما فرستادند عنوان داشتند که دیگر فعالیت نمی کنیم و از این عنوان استفاده نمی کنیم. ما در سازمان نظام روانشناسی داریم کمیسیون خاصی را برای مربی گری راه اندازی می کنیم تا کسانی که تحصیلات روانشناسی دارند یا پروانه از سازمان دارند بیایند در این کمیسیون مجوز بگیرند.

هیچ کس حق ندارد بگوید من مربی گری و مشاوره می کنم و ارتباطی به سازمان روانشناسی ندارم یا عنوان کاری ام را عوض می کنم، هر موضوعی که محتوای روانشناسی مشاوره داشته باشد در حیطه مسئولیت ما است و ما وظایف خودمان را تا الان خوب انجام نداده ایم و من از مردم عزیز معذرت خواهی می کنم اسامی اینها را باید زودتر اعلام می کردیم چون خسارت های زیادی به مردم رساندند در دوران مسئولیت من تلاش کردم ولی ماحصل آن هفته گذشته شد و به نظر بنده سازمان نظام روانشناسی کم کاری کرده است. اسامی افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز در سایت سازمان وجود دارد و درکنارشان اسامی افراد صلاحیت دار را زده ایم./ صداوسیما

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه