چهارشنبه 29 فروردين 1403, Wednesday 17 April 2024, مصادف با 8 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 5718
منتشر شده در شنبه, 24 فروردين 1398 17:55
تعداد دیدگاه: 0
طرح-جداسازی-شهرری-از-تهران-حریم-پایتخت-را-به-خطر-می‌اندازد

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: طرح جداسازی شهرری از تهران حریم پایتخت را به خطر می‌اندازد.

به گزارش پایگاه خبری همراز نیوز به نقل از  مهر، زهرا نژاد بهرام با اشاره به عملکرد شورای شهر پنجم طی بیش از یک و سال ونیم گذشته اظهار کرد: شورای پنجم حدود دو سال است که در مدیریت شهری جدید فعالیت می‌کند. در واقع از اردیبشهت ماه سال ۹۶ تا شهریور ماه همان سال که کار خود را به صورت رسمی آغاز کردیم و هم زمان با شورای شهر چهارم روزهای یکشنبه و سه شنبه ما هم جلساتی را به منظور بررسی مسائل شهری برگزار می‌کردیم.

وی با بیان اینکه اتفاقات مهمی در دوره شورای پنجم به وقوع پیوست تصریح کرد: طی این دوره ما مجبور شدیم سه شهردار رسمی و ۲ سرپرست را تعیین کنیم؛ این موضوع مشکلات زیادی را با شورا همراه می‌کرد. در جریان نقل و انتقالات مدیریت شهری فرصت‌های زیادی بود که از شهر تهران دریغ شد

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای شهر پنجم تا امروز بسیار پرچالش بوده است، عنوان کرد: همچنین در این دوره قانون سوم پنج ساله شهر تهران با رویکردهای جدید تدوین شد و به تصویب رسید و تا به امروز ۲ دوره بودجه برای شهر تهران به تصویب رسیده است.

نژادبهرام با بیان اینکه تمام هدف شورای شهر تهران این بود که بودجه‌های مصوب شده تحقق پذیر باشد، اضافه کرد: حدود ۹۸ درصد از سهم ریالی بودجه ۹۷ تا به امروز محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه مناسب سازی معابر برای زنان، کودکان، کم توانان، معلولان و همه اقشار در دستور کار شورای پنجم قرار گرفت، عنوان کرد: ما احساس می‌کردیم در این حوزه کاستی‌های بسیار جدی وجود دارد و در همین زمینه ستاد مناسب سازی نیز فعال شده بود اما اقدام مناسبی از سوی این ستاد انجام نمی‌شد و در نهایت با فشار شورای شهر تهران این ستاد فعال شد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه هم اکنون حدود ۴۴ بوستان در شهر و چندین چشمه توالت‌های عمومی مناسب سازی شده است، افزود: ساختمان‌های شهرداری متعهد شده اند تا در هر منطقه یکی از ساختمان‌های شهرداری را مناسب سازی کنند.

وی با بیان اینکه در شورای پنجم برای اولین بار ۶ زن به شورا راه پیدا کردند، عنوان کرد: این موضوع باعث می‌شد تا نگاه به مدیریت شهری با حضور نماینده‌هایی از زنان تغییر کند؛ یکی از جدی ترین انتظارات از زنان عضو شورای شهر این بود که بتوانند آثار حضور این ۶ زن را در ساری و جاری کردن عدالت جنسیتی در شهر ببینند. برای همین از شهردار وقت درخواست کردیم نامه‌ای را خطاب به تمام شهرداران، معاونین و رؤسای سازمان‌ها بفرستد تا براساس آن به دنبال تحقق عدالت جنسیتی و حضور ۳۰ درصدی زنان در مدیریت شهری، یک نفر از هیأت مدیره، یک مدیر کل و یک معاون از معاونان شهردار حتماً زن باشد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران اضافه کرد: هم اکنون یکی از معاونان شهردار و ۲ نفر از شهرداران مناطق را زنان تشکیل می‌دهند؛ امیدواریم با رویکرد مثبتی که آقای حناچی نسبت به حضور زنان در شهرداری تهران دارند؛ تعداد شهرداران زن افزایش پیدا کند.

حضور شهردار تهران در هیأت دولت یکی دیگر از اتفاقات مثبت در دوره جدید بود که نژادبهرام به آن اشاره کرد و گفت: وقتی شهردار تهران عضو هیأت دولت باشد اتفاقات بسیار خوبی را برای شهر رقم می‌زند و شهرداری مسائل کلان خود را می‌تواند با مجموعه دولت حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه در این مدت اقدامات مناسبی در حوزه دیپلماسی انجام نشده است، گفت: تهران حدود ۸.۵ میلیون نفر جمعیت در شب و ۱۲ میلیون نفر جمعیت در روز دارد که در سطح کشورهای خاورمیانه شهری به این وسعت وجود ندارد و همین موضوع امکان دیپلماسی شهری با شهرهای همسایه را به وجود می‌آورد و در عین حال باعث توسعه دیپلماسی عمومی در سطح کشور می‌شود. انتظار این است با حضور حناچی دامنه دیپلماسی شهر تهران گسترش پیدا کند.

عضو هیأت رئیسه شورای محدود کردن تهران به دلایل مختلف را یکی از مشکلات مهم عنوان کرد و گفت: جدا کردن شوراهای شهر از جمله شمیران و شهرری از تهران که در ذهن برخی از مدیران یا شهروندان است به دلیل عدم انطباق تقسیمات کشوری وزرات کشور با حوزه شوراها و شهرداری‌ها است.

نژادبهرام با اشاره به اینکه طرح جداسازی تهران از شهرری موضوعی است که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: به رغم اینکه تهران یکپارچه است اما در حوزه‌های مختلف همچنان مشکلات تعارض منافع دستگاه‌های مختلف و مناطق وجود دارد. نمونه‌های تعارض منافع هم اکنون در اسلامشهر و … دیده می‌شود که حریم شهر تهران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: از تجاربی که در گذشته وجود داشته باید درس گرفت، جایگاه تهران باید شناخته شود و بدانیم که این شهر پایتخت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران است و می‌تواند کانونی برای نشر دیپلماسی عمومی کشور باشد. تهران مجموعه‌ای از شهری ری، شمیران و … است. احساس می‌کنم ما نیازمند بازخوانی مجدد هویت تهران هستیم؛ این موضوع حاصل نمی‌شود جز اینکه مدیریت کلان شهری گونه دیگری به تهران نگاه کنند؛ به یگانگی تهران باید احترام گذاشت.

به گفته نژاد بهرام سایر اعضای شورا از شب گذشته مذاکرات خود را با موافقان این طرح در شورای شهر آغاز کرده اند.

نوشتن دیدگاه