جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4540
منتشر شده در یکشنبه, 31 تیر 1397 15:39
تعداد دیدگاه: 0
بازار تذکرها به مدیریت شهری داغ شد؛

صبح امروز چهل و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان در تالار این شورا در حالی آغاز شد که برخی از اعضای شورای شهر با تذکرهای خود، از نوع مدیریت شهری انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از فارس فتح‌اله معین مانند روال همیشگی صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، به‌ عنوان رئیس شورا نطق پیش از دستور خود را آغاز کرد و اظهارات برخی مبنی بر این‌که چرا اصفهان باید فضای سبز داشته باشد را تعجب برانگیز می‌خواند و می‌افزاید در گذشته با توجه به حق‌آبه‌هایی که بوده است، 3 برابر فضای سبز فعلی، فضای سبز داشته است و این حق‌آبه‌ها به شهرداری واگذار شده است اما شهرداری هیچ‌گاه از این حق‌آبه استفاده نکرده است.

وی اشاره‌ای هم به قراردادهای شهرداری اصفهان در دوره‌های گذشته می‌کند و می‌گوید شهرداری اصفهان در گذشته اقدام به خرید پساب تصفیه‌خانه‌های شهر اصفهان کرده است و وجوه آن‌هم پرداخت شده است اما به دلایلی این پساب تحویل شهرداری اصفهان نمی‌شود و این ضرری برای اصفهان و مردم آن خواهد بود و انتظار است استاندار در این خصوص اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگر خاطرنشان می‌کند برای مدت 3 ماه بخشودگی‌هایی در خصوص عوارض ساختمانی انجام شده بود تا تسهیلی برای امر نوسازی باشد و شهرداری همه امکانات خود را برای صدور پروانه ساختمانی، بسیج کند تا مردم هم از این فرصت طلایی استفاده کنند.

وی همچنین از طرحی جدید گفت که طی آن بخشودگی جرائم مربوط عوارض نوسازی ساختمان نیز به تأیید فرمانداری رسیده است و همه صاحبان املاک و اراضی می‌توانند بهترین استفاده را از این شرایط را برای آبادانی شهر اصفهان داشته باشند.

معین با اشاره به دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه(ع) و حضرت امام رضا(ع) از خداوند خواست که چنین جلساتی منتهی به خدمت به مردم شود.

وی به بخشی از سخنان معمار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص شهر مشهد اشاره و بیان می‌کند که حضرت امام(ره) مشهد مقدس را پایتخت واقعی و معنوی مردم ایران می‌دانستند و معتقد بودند همه ایرانیان با هر نوع تفکر و سلیقه‌ای احترام خاصی برای مشهد و امام رضا قائل هستند ما نیز مفتخر هستیم شیعه 12 امامی هستیم که افرادی کامل از هر لحاظ تدبیر، علم و ... هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به گرمای فوق‌العاده هوا در هفته گذشته با استناد به اخبار هواشناسی، تصریح می‌کند که در هفته‌های آینده با گرمای بیشتری هم مواجه خواهیم شد و این باعث آسیب جدی به فضای سبز شهری می‌شود.

وی که فضای سبز اصفهان و درختان آن را دارای قدمت قدیمی و میراث فرهنگی گذشتگان می‌داند، معتقد است که قبل از سال 1350 در محدوده شهر اصفهان 3 برابر فضای فعلی، فضای سبز داشتیم و اصفهان یک باغ-شهر بزرگ بوده است اما امروز به این وضعیت درآمده است.

مقایسه اروپا و ایران، محل بحث 2 نفر از اعضای شورای شهر

یکی از طرح‌های پیشنهادی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان ایجاد اتاق مراقبت کودک در فضاهای عمومی شهر اصفهان بود که نصیر ملت با مقایسه این طرح با اروپا گفت که انجام چنین چیزی شاید درست نباشد چرا که در اروپا هم چنین مواردی نیست.

پورمحمد شریعتی‌نیا در واکنش به این صحبت‌ها گفت که اصلاً دلیلی ندارد که خود را با اروپا مقایسه کنیم چرا که بر اساس مبانی اسلامی اولاً بانوان مسلمان محدودیت‌های شرعی دارند و دوماً باید تا 2 سالگی فرزندان خود را شیر بدهند که همین 2 دلیل باعث می‌شود تا اساساً مقایسه ایران با سایر کشورهای اروپایی در این خصوص بیهوده باشد.

بعد از بررسی چند طرح در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، نوبت به نطق‌های میان‌دستور اعضای شورا می‌رسد که فریده روشن به‌ عنوان ناطق اول اظهار می‌کند یک سال از ورود اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاها به دور جدید می‌گذرد و در این مدت اتفاقات زیادی افتاده است.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد و ورود مجدد وی با رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان می‌کند که امروز وحدت و یکپارچگی ملت در کنار یکدیگر باعث شده تا ایران در برابر ظلم بیگانگان ایستادگی کند.

جمهوریت و اسلامیت، تشکیل دهنده هویت نظام اسلامی

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی معتقد است آن چه امروز هویت نظام را تشکیل می‌دهد در کنار هم قرار گرفتن جمهوریت و اسلامیت است و هر دو تکمیل‌کننده یکدیگر است و باید به هر 2 مورد توجه کرد. وی هم چنین ادامه می‌دهد آزادی و حقوق شهروندی باید مورد توجه قرار گیرد در حالی که در موضوع سپنتا نیکنام این 2 مورد نقض شده بود.

روشن در پایان خاطرنشان می‌کند که تدبیر حاکم بر مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث شد تا سپنتا نیکنام مجوز ورود به شورای اسلامی شهر یزد را به دست آورد و نهادهایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام با اتخاذ چنین تصمیم‌هایی به رأی و حقوق ملت احترام گذاشتند.

پورمحمد شریعتی‌نیا نیز به‌ عنوان ناطق دوم نیز خاطرنشان می‌کند که بنا داشته است مطالبی را بیان کند اما به توصیه نصر اصفهانی از گفتن آن‌ها خودداری می‌کند اما می‌افزاید هر چه ببافیم و بگوییم شهرداری کار خودش را انجام می‌دهد.

تذکر مبهم شریعتی‌نیا به شهرداری

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری می‌گوید شهرداری با این عملکرد خود در بعضی از زمینه‌ها تنشی بزرگ را برای خود و شورای شهر ایجاد می‌کند، دفاع حق است و این آخرین تذکر من است و بعد از این طبق قانون عمل خواهم کرد.

شریعتی‌نیا در حالی به شهرداری تذکر می‌دهد که مشخص نبود این تذکر بابت چه موضوعی و به کدام بخش شهرداری است.

شیرین طغیانی نیز به‌ عنوان تذکر اول به بازدید خود از پروژه چهارباغ اشاره و عنوان می‌کند این پروژه به‌ شدت نیاز به نظارت دارد و با توجه به هزینه‌هایی که به شهر تحمیل کرده است به نظر می‌رسد شهردار اصفهان برای پیگیری مشکلات و موانع موجود باید دستوراتی را صادر کند.

سرعت اجرای پروژه چهارباغ فدای کیفیت آن نشود

وی در ادامه تصریح می‌کند کیفیت مصالح به کار رفته در پروژه چهارباغ کیفیت مطلوبی ندارد و همین باعث پایین آمدن کیفیت اجرای پروژه شده است و درست است که موضوع مهمی به نام برگزاری بخشی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان در چهارباغ است اما سرعت اجرای پروژه نباید فدای کیفیت آن شود.

کوروش خسروی نیز در تذکر به معاون خدمات شهری از این بخش خواست با مردم در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب همراهی و همیاری کند چرا که کشورمان و به‌ خصوص اصفهان مشکلات کمبود آب و برق دارد.

شهرداری همراهی بیشتری با مردم در صرفه‌جویی آب کند

وی با بیان این‌که از طرفی در مدیریت شهری مصرف آب کنترل شده است اما همراهی شهرداری با مردم اتفاق نیفتاده است توضیح می‌دهد برای مثال به‌ صورت نمادین چند ساعتی در روز را آب‌نماهای شهری را قطع کنند و یا در بعضی مناطق فضای سبز کم‌مصرف جایگزین فضای سبز پرمصرف شود تا مردم همراهی شهرداری را با خود حس کنند.

عباسعلی جوادی نیز تأکید می‌کند یکی از مواردی که قول دادیم موضوع شفاف‌سازی بوده است و یکی از موضوعات مهم در این امر شهرداری الکترونیک است اما گویی برخی نمی‌خواهند شفاف‌سازی در شهرداری انجام شود و به دوران مجوزهای کاغذی بازگردیم.

10 درصد بودجه هم محقق نشده است

نصیر ملت نیز در پایان و به‌ عنوان آخرین تذکر می‌گوید شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده تا رکود سنگینی بر کشور حاکم شود و از آن جایی که بیش از 54 درصد درآمدهای شهرداری وابسته با ساخت و ساز است و ساخت و ساز هم متأثر از رکود اقتصادی است اما تاکنون کمتر از 10 درصد بودجه شهرداری محقق شده است.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در تصویب سریع‌تر لایحه درآمدهای پایدار شهرداری اقدام کنند، راهکار کوتاه‌مدت هم این است که شهرداری به دنبال راهکارهای جایگزین و تسهیل ورود بخش خصوصی به ساخت و ساز باشد.

نوشتن دیدگاه