پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4251
منتشر شده در شنبه, 21 بهمن 1396 16:37
تعداد دیدگاه: 0
نصف جهان در وضعیت قرمز؛

استان اصفهان از نظر شیوع فوت بر اثر سرطان و تومورها با 5.6 نفر فوتی در هر 10 هزار نفر جمعیت در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از کانال اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این آمار بر اساس میزان فوت شدگان بر اثر سرطان ها و تومورها در سال ۱۳۹۵ (در هر 10 هزار نفر جمعیت) استخراج شده است.

گیلان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان، کرمانشاه، مازندران، آذربایجان غربی و اصفهان به ترتیب بیشترین نسبت سرطان را داشته و در وضعیت قرمز به سر می برند.
استان های با شاخص 5.5 تا 7 نفر فوتی در هر 10 هزار نفر جمعیت در وضعیت قرمز تقسیم بندی شده اند که این شاخص در سه استان گیلان، آذربایجان شرقی و اردبیل به ترتیب 7، 6.5 و 6.3 نفر است.
سایر استان ها نیز در وضعیت نارنجی و سبز تقسیم بندی شده اند بطوریکه استان های با شاخص 4.6 تا 5.4 در وضعیت نارنجی، 3.4 تا 4.5 در وضعیت سبز کم رنگ و 1.7 تا 3.4 در وضعیت سبز پر رنگ قرار دارند.
استان های سبز با کمترین میزان فوت بر اثر سرطان به ترتیب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، البرز، ایلام، خراسان جنوبی، قم و کرمان عنوان شده اند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: نحوه شیوع انواع سرطان ها در استان ها و چگونگی ثبت آنها نیز مهم است.
کیانوش جهانپور افزود: استان هایی مانند اصفهان با ارجاع بیمارانی از استان های دیگر مواجه هستند لذا با توجه به اینکه این آمار بر اساس میزان فوت تهیه شده ممکن است بیمارانی که از مناطق دیگر به اصفهان آمده اند و در این استان فوت کرده اند نیز جزو آمار محسوب شده باشند.
وی تصریح کرد: در هر صورت آمار مربوط به شیوع فوت بر اثر سرطان ها و تومورها بویژه برای اصفهان قابل توجه است.
سرطان بعنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور در سال های گذشته تعداد زیادی از زنان و مردان و خانواده های آنها را گرفتار کرده است.
سرطان به مجموعهٔ بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشدهٔ سلول‌ها پدید می‌آید و شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شود که در پزشکی، آنها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان های پوست، سینه و روده بزرگ به ترتیب شایعترین انواع سرطان در استان اصفهان است.

نوشتن دیدگاه