جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 11299
منتشر شده در چهارشنبه, 23 بهمن 1398 03:30
تعداد دیدگاه: 0
در-ترمی-که-گذشت،-خیلی-اذیت-شدیم-در-درس-فیزیک-به-مشکل-برخوردیم

برخی از دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۹۸ معتقدند اگر انتگرال را پیش از ورود به دانشگاه می‌آموختند، هم...

برخی از دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۹۸ معتقدند اگر انتگرال را پیش از ورود به دانشگاه می‌آموختند، هم خودشان و هم استادان شرایط بهتری را در ترم تحصیلی گذشته تجربه می‌کردند. آن‌ها می‌گویند بیش از این‌که در درس ریاضی چالش داشته باشند، در درس فیزیک دچار مشکل شدند و تعدادی از آن‌ها مجبور شدند این درس‌ را حذف کنند.

به گزارش ایسنا، "انتگرال" در سال‌های اخیر بارها دستمایه شوخی قرار گرفته است. برخی از دانش‌آموختگان دبیرستان و دانشگاه با کنایه و شوخی می‌گفتند که از انتگرال در هیچ کجای زندگی استفاده نکرده‌اند و این مفهوم ریاضی هیچ کجا به دردشان نخورده است، اما واقعیت این است که دانستن انتگرال برای افرادی که رشته‌های مهندسی، علوم پایه و اقتصاد را می‌خوانند، موضوعی مهم است. به نظر می‌رسد مسئولان آموزش و پرورش شوخی‌ها با انتگرال را چنان جدی گرفته‌اند که یک سال پیش تصمیم گرفتند این مبحث مهم ریاضی را از دوره‌ پیش از دانشگاه حذف کنند. تعدادی از دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۹۸ در گفت‌وگو با ایسنا نظرات خود را درباره حذف انتگرال و چالش‌هایی که در ترم اول برایشان به همراه داشت، بیان کردند.

یکی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این باره می‌گوید: بسیاری از مباحث فیزیک را نمی‌فهمیدیم و استادها هم شوکه شده بودند. من و بسیاری از دوستانم درس فیزیک را حذف کردیم، چون انتگرال بلد نبودیم و سوالات سه فصل اول فیزیک که به ما تدریس شد، به کمک انتگرال حل می‌شد؛ ولی ما هیچ پیش‌زمینه‌ای از انتگرال نداشتیم. به طور کلی ترم پیش خیلی اذیت شدیم.

یک دانشجوی دیگر معتقد است: در دوران پیش از دانشگاه چندان به مفاهیم عمیق پرداخته نمی‌شود و آن چه در دبیرستان خوانده است، در دانشگاه به شیوه‌ای متفاوت بیان شده است. این دانشجو ادامه می‌دهد: «انتگرال به صورت پایه‌ای در دانشگاه به ما آموزش داده شد و مشکلی در خصوص درس "ریاضی یک" نداشتیم، اما آن چه که مشکل‌ساز شد، درس "فیزیک یک بود". استادان فیزیک نمی‌دانستند که ما در دوران دبیرستان "انتگرال" نخوانده‌ایم. "انتگرال" در اواخر ترم یک در "ریاضی یک" تدریس شد. به نظر من دلیل ایجاد این مشکل این بود که هماهنگی بین دو گروه ریاضی و فیزیک در دانشگاه وجود نداشت.»

یکی دیگر از دانشجویان ورودی ۹۸ درباره تاثیری که "حذف انتگرال" بر روند تحصیل آن‌ها در ترم گذشته داشت، می‌گوید: «اولین جایی که به مشکل خوردیم در درس "فیزیک یک" بود. یک بازاری به راه افتاده بود و کارگاه‌های مختلف آموزش انتگرال برگزار می‌شد تا بتوانیم "فیزیک یک" را پاس کنیم. ما تا میان‌ترم صبر کردیم، اما بعد از آن دیدیم که تقریبا هیچ چیز از فیزیک نمی‌فهمیم و همه چیز بر اساس "انتگرال" است. از ۷۵ نفر ورودی تقریبا ۵۰ نفر درس "فیزیک یک" را حذف کردند.»

این دانشجو با بیان این‌که در کلاس‌های "ریاضی یک" زمان محدودی برای یادگیری مطالب وجود داشت، گفت: «در حالت عادی هم اغلب دانشجویان ترم یک با "ریاضی یک" مشکل دارند، این که ما "انتگرال" را هم نخوانده بودیم، شرایط را سخت‌تر می‌کرد. اگر در مدرسه یاد می‌گرفتیم بهتر بود، می‌شد همانطور که مشتق و کاربردها را به ما یاد داده بودند، "انتگرال" را هم یاد بدهند. این که ما مشتق را قبلا خوانده بودیم، باعث شد این مبحث در "ریاضی یک" برایمان ساده‌تر باشد و بتوانیم نمره خوبی از آن کسب کنیم.»

دانشجوی دیگری که به تازگی ترم یک را پشت سر گذاشته در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: «برخی از دانشجویان "انتگرال" را اضافه بر سازمان در دوران مدرسه خوانده بودند، به همین دلیل کلاس‌های "ریاضی یک" ما یکدست نبود. من به شخصه از این که "انتگرال" را برای اولین بار در دانشگاه خواندیم، راضی هستم؛ زیرا آن را با اثبات به ما یاد دادند. البته برای استاد این موضوع که بچه‌ها انتگرال را قبل از دانشگاه یاد نگرفته بودند، دشواری‌هایی داشت؛ زیرا مجبور شد خیلی سریع مباحث حد و مشتق را آموزش دهد و زمان کافی نداشت.»

دانشجوی دیگری که در کنکور سراسری ۹۸ در یکی از رشته‌های علوم پایه پذیرفته شده بود، معتقد است: «اگر پیش زمینه‌ای از انتگرال برای دانشجویان ورودی جدید وجود داشت، خیلی بهتر بود». این دانشجو می‌گوید: «ابتدا که استاد "ریاضی یک" ما متوجه شد انتگرال به ما یاد داده نشده، تعجب کرد؛ ولی گفت به هر حال ما انتگرال را تدریس می‌کنیم، اما استاد درس "فیزیک یک" از همان ابتدا نمی‌دانست چه باید بکند، چون بسیاری از سوالات با انتگرال حل می‌شد.»

این دانشجو ادامه می‌دهد: «مبحث مشتق  که در دوره‌ پیش از دانشگاه خوانده بودیم، خیلی راحت و سریع تدریس شد و برای همه دانشجویان واضح بود؛ اما انتگرال تقریبا برای همه مفهوم جدیدی بود و برای امتحان پایان‌ترم هم مهم بود. اگر اشاره کوچکی در دبیرستان به انتگرال می‌شد، خیلی بهتر بود.»

یکی از دانشجویان رشته‌ مهندسی هوافضا که در پاییز ۹۸ وارد دانشگاه شده است، درباره چالش‌هایی که حذف انتگرال از کتب ریاضی دوران متوسطه ایجاد کرده، می‌گوید: «انتگرال همیشه برای ما یک موجود ناشناخته بود، وقتی وارد دانشگاه هم شدیم، هیچ تصوری از این مبحث ریاضی نداشتیم، اما زمانی که تدریس شد، فهمیدیم مبحث خیلی سخت و پیچیده‌ای که ما فکر می‌کردیم، نبوده؛ اما نیاز به تمرین زیادی داشت.»

این دانشجو در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «طبیعتا ما در دبیرستان وقت بیشتری برای درس‌ها می‌گذاشتیم و چون این مبحث هم نیاز به تمرین زیادی دارد و برای درس‌های پایه مهندسی مهم است، باید به آن خوب توجه شود؛ بنابراین اگر در دبیرستان تدریس می‌شد، خیلی بهتر بود و ما با پایه قوی‌تری وارد دانشگاه می‌شدیم.»

وی درباره چالشی که حذف انتگرال در دروس دیگر ایجاد کرده بود، می‌گوید: «برای بعضی از استادان خیلی عجیب بود که ما انتگرال نخوانده بودیم، حتی استاد درس "فیزیک یک" با وجود این‌که می‌دانستند ما انتگرال را بلد نیستیم، در حل تمارین از انتگرال استفاده می‌کردند و به طور کلی نسبت به اعتراض دانشجویان بی‌توجه بودند.»

یکی از دانشجویان رشته‌ فیزیک در این باره می‌گوید: «به طور کلی انتگرال در فیزیک خیلی موضوع مهمی است و از همان ابتدای یادگیری فیزیک باید دانشجویان آن را بلد باشند. انتگرال علاوه بر این‌که در "فیزیک یک" مهم است، در "فیزیک دو" هم اهمیت زیادی دارد و باید حل انتگرال‌های پیچیده‌تری را بلد باشیم. این‌که دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود، حتی ساده‌ترین نوع انتگرال را هم بلد نیست، ولی باید "فیزیک یک" پاس کند، فاجعه است.»

این دانشجو می‌گوید: «در درس "ریاضی یک" هم استاد مجبور است دو برابر زمان عادی را برای تدریس انتگرال اختصاص دهد. مشکل فقط انتگرال نیست، دانش‌آموزان نظام جدید حتی استقرای ریاضی را هم بلد نیستند و به نظر من همه‌ موضوعات مهم را از ریاضی حذف کرده‌اند.»

به نظر می‌رسد با توجه به سخنان استادان دانشگاه و دانشجویانی که پیش از دانشگاه "انتگرال" را نیاموختند، سخنان مسئولان آموزش و پرورش در خصوص دلایل حذف این مبحث مهم ریاضی از دوره‌ پیش از دانشگاه چندان برای جامعه علمی دانشگاهی قانع‌کننده نبوده و تبعاتی که این تصمیم داشته، چالش‌های جدی‌ای را برای استادان و دانشجویان ایجاد کرده است.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه