پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4876
منتشر شده در پنج شنبه, 09 اسفند 1397 18:23
تعداد دیدگاه: 0
فرشته امینی:

15 سال است در حوزه صادرات فعالیت می کند و تاکنون به 30 کشور دنیا صادرات داشته است، آرام است، اما در عین آرامش، سئوالاتی مطرح می کند که حداقل دقایقی مخاطب را به فکر فرو می برد. یکی از این سئوالات این است که "بروید و از روسای اتاق بازرگانی بپرسید چرا به صادرات دولتی انجام گرفته افتخار می کنند؟ از آن...


فرشته امینی، تنها زن تشکل "تولید و تجارت" است که حالا آمده تا به عنوان یکی از 15 نماینده فعالان اقتصادی استان اصفهان راهی پارلمان بخش خصوصی شود، وی معتقد است در شرایط کنونی "تغییر" در اتاق به منزله "هوا" برای انسان است و اگر این تغییر ایجاد نشود، دیر یا زود باید شاهد مرگ دردآور بخش خصوصی در اصفهان باشیم.
این صادرکننده نمونه در پاسخ به آنکه تغییر در فکر لازم است یا در افراد؟ می گوید: اولین چیزی که یک سازمان راکد را به جلو می راند، خلاقیت در اندیشه و تغییر در فکر است، اما تجربه نشان داده که وقتی اوضاع وخیم است، تا مدیران تغییر نکنند، سازمان رو به جلو حرکت نمی کند.
در زیر گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز را با فرشته امینی، بانوی فعال در زمینه صادرات از نظر می گذرانیم:


جایگاه اتاق بازرگانی چیست ؟
من سخنران نیستم، اهل حرف هم نیستیم ، من اهل عمل هستم و عملکرد من هم این موضوع را تاکنون نشان داده است. من از دنیای عمل ، از خانواده ای تولید کننده و صنتعی آمده ام، اما واقعا این موضوع برای من سئوال شده که چرا افتخار کشور شده صادراتی که مربوط به بخش خصوصی نیست؟ افتخار اتاق شده صادرات میعانات گازی و صادرات بنگاه های دولتی ، این صادرات در هر شرایطی انجام می شود، روسای اتاق بازرگانی بیایند و بگویند در این مدت که در مسند امور بودند چه کردند؟ شنیدم به تازگی رئیس اتاق بازرگانی مدعی شده که هزاران تن بار زیر شکمی هواپیما محصول کارخانه های اصفهان صادر شده، اما چون از فرودگاه امام خمینی(ره) از کشور خارج شده، آمار آن را به نام اصفهان ننوشتند و این آمار را به نام دیگر استان ها زده اند! این ادعا یکی از بحث برانگیز ترین ادعاهایی است که باید به آن پرداخته شود. ما در عصر مدرنی به نام عصر الکترونیک زندگی می کنیم که ارتباط بر مدار امواج از این سوی دنیا به آن سوی دنیا ممکن شده و سیستم صادرات نیز بر گرفته از همین موضوع، در چندین سامانه ثبت و ضبط می شود. این ممکن نیست که کسی بتواند حتی یک متر کش شلوار را صادر کند، بدون آن که محل تولید آن، مبدا و مقصد آن مشخص نباشد، در اصل مشکل ما همین ادعا ها است.

به نظر شما چرا وضع صادرات استان صنعتی اصفهان باید این گونه باشد؟
شما سئوال پرسیدید، ولی بگذارید من سئوال شما را با یک سئوال پاسخ دهم، به نظر شما که صاحب قلم هستید و نماینده افکار و اذهان عمومی، چرا باید واردات 1300 قلم کالا به کشور ممنوع شود و حتی یک مقام مسئول ، یک رئیس بازرگانی در این شهر یک کلام اعتراض نکند و مشکلات تولید کنندگان و بازرگانان را بازگو کند؟ من در این وضعیت پا به عرصه گذاشته ام تا در صورت کسب اعتماد اعضا بتوانم حصار و انحصار را بشکنم و جوانان خلاق و علاقمند در این زمینه را صادر کننده کنم، اقدامی که هم می تواند به اقتصاد کشور کمک کند هم به وضعیت اقتصاد استان و اعضای اتاق بازرگانی. شعار نمی دهم، ولی واقعا آمده ام تا انحصار را بشکنم و آمده ام تا به بانوان این شهر تجربیات 15 سال حضور در محیط کسب و کار بین المللم را منتقل کنم و شیوه تولید ثروت و خلق اشتغال پایدار را بیاموزم.


تضمین این ادعایی که دارید چیست؟
من از سال ۸۱ به 30 کشور دنیا صادرات داشته ام ، من با صادرات بزرگ شدم الان هم حال و هوای اصفهان خوب نیست، حال جوانان اصفهان خوب نیست، پس باید کاری بکنم، باید کاری بکنیم، فکر نمی کنم تضمینی بزرگتر از این وجود داشته باشد که اصفهان نیازمند یک تغییر بزرگ در حوزه اقتصاد است و ما آمده ایم این تغییر را رقم بزنیم و این تغییر بدون اعتماد دوسویه شکل نمی گیرد.


به نظر شما بزرگ ترین رسالت اتاق بازرگانی چیست؟
فکر می کنم مانیفست و دکترین اتاق بازرگانی در نام این اتاق خلاصه شده است، فقط نمی دانم چرا طی سال های گذشته یک تغییر مسیر در این زمینه ایجاد شد و کسی هم صدایش در نیامد تا اوضاع به این جا رسید. این تغییر مسیر هم خروج اتاق از ریل اقتصادی و حرکت روی ریل سیاست است،موضوعی که سم مهلک اتاق های بازرگانی به حساب می آید و امروز نتیجه آن را می بینیم .وظیفه عمده اتاق بازرگانی تسهیل در کسب و کار و تجارت و رفع موانع تولید و کسب و کار است، کوتاه کردن راه رسیدن محصولات به بازار از طریق قطع کردن دست واسطه ها و کوتاه کردن بروکراسی اداری، مطمئنا این مسیر از جاده فعالیت های سیاسی نمی گذرد، برای بهبود اوضاع کنونی و رسیدن به اهداف تشکل "تولید و تجارت" باید مسیر برای آن هایی که در اقتصاد، تولید، تجارت و بازرگانی و صادرات کارنامه روشنی دارند باز شود تا از این بن بست خارج شویم، البته باید از مسببین این اوضاع و احوال سئوال شود که چرا اتاق را به سیاست زدگی کشاندید تا اکنون وضعیت اقتصاد در استان اصفهان به این شکل در آید؟ اتاق بازرگانی اصفهان به افرادی نیاز دارد که برآمده از دل بخش خصوصی بوده و با موانع و محدودیت های این بخش آشنا باشند و اصفهان را در صادرات به جایگاه واقعی خود باز خواهد گرداند.

خب اکنون کشور در شرایط تحریم قرار دارد و بخشی از این وضعیت نتیجه تحریم ها است، نظر شما در این زمینه چیست؟

بله، ما منکر فشارهای بین المللی به کشور نیستیم، ولی فراموش نکنیم که به گفته بسیاری از کارشناسان بخش زیادی از وضعیت فعلی، نتیجه خودتحریمی ها است که به فعالان اقتصادی تحمیل شده. من اینجا چند سئوال مطرح می کنم، امیدوارم روسای فعلی اتاق بازرگانی پاسخ های قانع کننده ای برای آن داشته باشند.
اولا که چرا بیشترین وارات ما به کشور باید کالاهای صنعتی مانند خودرو باشد؟
دوما که از هیئت رئیسه اتاق بپرسید برای تسهیل صادرات این شهر چه کرده اند؟
سوما این که اکنون مقدار زیادی از کالا های ما در گمرک مانده است، از روسای اتاق بپرسید برای ترخیص این کالاها از گمرک چه کرده اند؟ این که دیگر گمرک کشور خودمان است و کاری به تحریم ها ندارد، فقط یک اتاق فعال و پویا، سیستماتیک و هدفدار می خواهد تا با برنامه منظم این موارد را پیگیری کند و ارایه مشاوره و کمک به فعالان اقتصادی خرد با فعالان اقتصادی کلان برای آن تفاوت نداشته باشد. البته برای شرایط تحریم هم می شود برنامه داشت، مثلا در شرایط تحریم هیچ چیز به اندازه دسترسی به منابع ارزی برای این مملکت مهم نیست ، افراد فعال در مسائل اقتصادی که نمی توانند به آسانی به این منابع دسترسی داشته باشند، این وظیفه اتاق است که شرایط را برای آن ها تسهیل کند. البته این تنها یک راهکار از صد ها راهکار موجود است که باید به آن پرداخته شود. من به عنوان یک صادر کننده گلوگاه های این کار را می شناسم و می توانم برای آن طرح و برنامه ارایه دهم.

خانم امینی برنامه شما برای جوانان و بانوان فعال در زمینه اقتصاد در استان اصفهان چیست؟

با همین جوان ها ، با همین بانوان ، با همین صنعتگران ، کمیته های تخصصی ایجادخواهم کرد. من به عنوان یک بانوی جوان کارآفرین مثل تمام جوانانی که فعال اقتصادی هستند در شرایط فعلی، دغدغه های جوان بودن و بانو بودن را توام با هم دارم. بانوان و جوانان اشتغال پایدار می خواهند . بانوان و جوانان فضای کارافرینی می خواهند. اشتغال پایدار در فضای کارافرینی باعث ایجاد امنیت اجتماعی و بهبود شاخص سرمایه های اجتماعی می گردد.
من یک بانوی کارافرین هستم، پس اگر نتوانم برای آینده فرزندم امنیت اجتماعی و امید به آینده در شهرمان ایجاد کنم باید این سئوال را از خودم داشته باشم که "پس چرا هستم؟"
یعنی این قول را می دهید که در صورت راهیابی به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان سهم بانوان را پیگیری کنید؟
سهم بانوان سرزمین من دیدگاهی فرا جنسیتی است. دیدگاهی مبتنی بر شایسته سالاری ، عزت ، میل به پیشرفت و ساخت سقف انتظار ها و رویاهایی بالا و بالاتر .
فارغ از شعار ، اینک زمان حضور بانوان شاخص در سطح محیط کسب و کار است . حضور بانوانی شاخص برای شاخص سازی در محیط کسب و کار بین الملل .
من و بسیاری از بانوان شاخص دیگر مانده ایم ،مهاجرت نکردیم تا اصفهان ما هر روز و هر روز دارای محیط کسب و کاری بهتر و سرمایه اجتماعی غنی تر باشد. مانده ایم تا ثابت کنیم اصفهان نه تنها سرمایه گریز نیست بلکه می تواند سرمایه پذیر نیز باشد.
مانده ایم تا ثابت کنیم راهی به جر مهاجرت جوانان تحصیل کرده استان نیز وجود دارد و آن مشارکت در فعالیت های اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار استان است.


به موضوع خوبی اشاره کردید، به نظر شما نقش و جایگاه بانوان در محیط فعلی کسب و کار ما کجاست؟
من همیشه در همه مراحل زندگی به عنوان یک بانو و ‌نماینده جامعه زنان تلاشم را برای حفظ و ارتقای جایگاه زنان اطراف خودم کرده ام
اکنون با اعلام آمادگی برای حضور در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان در بخش صنعت ، تلاش دارم دایره اطرفیانی که ممکن است بتوانم در جهت رشد شخصی و جایگاه اجتماعی در کنارشان باشم را افزایش بدهم، لذا در یک کلام می توانم از فعالان اقتصادی شهر و استانم بخواهم که "شما هم در این مسیر همراه من باشید."
سپاس بابت این که در این گفت و گو همراه ما بودید

 

 

پوستر ائتلاف

نوشتن دیدگاه